|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
کد خبر: ۲۳۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
در صورت موافقت دولت و واردات روغن زیتون با ارز ۴۲۰۰ تومانی، به صورت غیر مستقیم به کشورهایی که صادرکننده روغن زیتون به ایران خواهند بود یارانه می‌دهیم و همین مساله در نهایت عامل سرکوب تولید داخلی خواهد شد.
رییس شورای ملی زیتون گفت: در حال حاضر روغن زیتون با ارز بازار ثانویه وارد می‌شود و نیازی به ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست، چراکه در صورت موافقت با واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید داخلی با مشکل مواجه می‌شود.

مهدی عباسی اظهار کرد: این روزها شاهد هستیم که عده‌ای سودجو به دولت پیشنهاد داده‌اند که روغن زیتون را با ارز دولتی وارد کنند. در واقع واردات روغن زیتون با ارز بازار ثانویه مشکلی ندارد ولی اگر واردات با ارز دولتی صورت بگیرد، قیمت هر کیلوگرم از آن به ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش می‌یابد و این در حالی است که تولیدکننده داخلی روغن زیتون خود را با ارز آزاد تولید می‌کند.  

 وی ادامه داد: در صورت موافقت دولت و واردات روغن زیتون با ارز ۴۲۰۰ تومانی، به صورت غیر مستقیم به کشورهایی که صادرکننده روغن زیتون به ایران خواهند بود یارانه می‌دهیم و همین مساله در نهایت عامل سرکوب تولید داخلی خواهد شد.  

عباسی تصریح کرد: با توجه به این‌که امروز دلار به بیش از ۱۶ هزار تومان رسیده و نرخ ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان است، با واردات روغن زیتون با چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی جایگاه خود را کاملا از دست می‌دهند و به تولید کنسرو زیتون رو می‌آورند. در حالی که روغن زیتون مهم‌ترین فرآورده میوه زیتون به حساب می‌آید و کشور ظرفیت فروش این حجم از کنسرو تولیده شده را نخواهد داشت.

رییس شورای ملی زیتون ایران خاطرنشان کرد: در اثر واردات روغن زیتون با ارز دولتی، یارانه زیادی به کشورهای مقابل تعلق می‌گیرد. در حالی که اگر ۵۰ درصد از این مبلغ به تولیدکنندگان داخلی پرداخت شود، ایران می‌تواند ۱۰۰ درصد از نیاز داخل را تامین کند. علاوه بر این، در شرایطی که کشور با نوسانات ارز مواجه است، با واردات روغن زیتون با ارز دولتی شبکه‌ای در کشور ایجاد می‌شود که ارز داخلی را به کشورهای تولیدکننده روغن زیتون انتقال خواهد داد. 
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین