|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۳۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
پوست، بزرگترین اندام بدن بوده و پنجره ای رو به سلامت ما محسوب می شود. همه ی اندام های بدن به یکدیگر مرتبط هستند. در نتیجه وضعیت اندام های بدن روی پوست تأثیر می گذارد و بالعکس. در ادامه به مشکلات پوستی ای می پردازیم که نشانه ی بیماری های مهمی هستند.
 پوست، بزرگترین اندام بدن بوده و پنجره ای رو به سلامت ما محسوب می شود. همه ی اندام های بدن به یکدیگر مرتبط هستند. در نتیجه وضعیت اندام های بدن روی پوست تأثیر می گذارد و بالعکس. در ادامه به مشکلات پوستی ای می پردازیم که نشانه ی بیماری های مهمی هستند.

۱- زائده های گوشتی زیاد
اگر تعداد این زائده های گوشتی کم باشد جای نگرانی نیست اما زیاد بودن تعداد آن ها می تواند نشانه ی بیماری دیابت نوع دو باشد. این زوائد گوشتی در اثر فاکتور رشد شبه انسولینِ یک به وجود می آید که نوعی پروتئین دخیل در بیماری دیابت است. دیگر نشانه های دیابت نوع دو عبارتند از: تشنگی زیاد، کم بودن سرعت درمان زخم ها و گرسنگی زیاد.

۲- جوش زیاد
جوش بزرگسالی مسأله ی بسیار شایعی است اما اگر برای شما اتفاق نسبتا بی سابقه ای است، به آن بی توجه نباشید. تغییرات پوستی ای مثل جوش زدن می تواند از نشانه های سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد که نوعی عدم تعادل هورمونی است و ده میلیون زن در سراسر دنیا دچار آن هستند. وقتی بدن زنان هورمون های مردانه ی آندروژن را بیش از حد تولید کند، جوش ها زیاد می شوند.

۳- ضایعات پوستی(بخش اول)
هر چیز ساده ای مثل شوینده های لباس یا دکمه های فلزی می تواند عامل ضایعات پوستی تان باشد اما این احتمال هم وجود دارد که دلیل آن نیش کنه باشد. پنج نوع از بیماری های ناشی از نیش کنه باعث ضایعات پوستی قابل توجهی شبیه به سیبل هدف یا به شکل لکه های کوچک صورتی رنگ روی مچ دست، ساعد و مچ پا می شوند. اگر به تازگی در فضاهای بازی پیاده روی کرده اید یا اردو زده اید که مستعد وجود کنه هستند به چنین تغییرات پوستی ای بی توجه نباشید.

۴- ضایعات پوستی (بخش دوم)
مصرف داروهای جدید همیشه با واکنش هایی احتمالی همراه است. یکی از این واکنش ها می تواند نوعی آلرژی به نام سندروم واکنش دارویی به همراه علائم ائوزینوفیلیا و سیستماتیک باشد. این سندروم می تواند کشنده باشد و باعث التهاب کبد، قلب و ریه ها شود. این ضابعه ی پوستی ممکن است ۲ تا ۸ هفته بعد از شروع مصرف دارو به وجود آید. اگر ضایعه پوستی تان با تب یا التهاب غدد لنفاوی همراه است به پزشک مراجعه کنید.

۵- خارش پوست
اگر پوست خشکی دارید، خارش پوست تان به ویژه در زمستان بسیار محتمل است. اما اگر این خارش با وجود استفاده از کرم مرطوب کننده هم از بین نرفت، این مسأله می تواند نشان دهنده ی مشکلی فراتر از خشکی پوست باشد. خارش پوست می تواند در اثر برخی سرطان ها مثل سرطان خون و لنفوم، بیماری کبدی و نارسایی کلیوی باشد. اگر همه ی بدن تان می خارد، خارش شدید است، منشأ مشخصی ندارد یا آنقدر غیر قابل تحمل است که خواب را از شما گرفته، به پزشک مراجعه کنید. از خارشی که با تعریق شبانه، تب و کاهش وزن بی دلیل همراه باشد هم نباید غافل شد.

۶- کک و مک های جدید
تومورهای پوستی ممکن است ابتدا به مدت چند هفته یا چند ماه به شکل کک و مک هایی جدید ظاهر شوند اما اگر از نوع بدخیم سرطان پوست باشند، به شکل کک و مک باقی نمی مانند. خال های سرطان پوست از نظر اندازه، شکل و رنگ تغییر می کنند. در صورت مشاهده ی خال های مشکوک حتما به پزشک مراجعه کنید.

۷- برآمدگی های نرم و قرمز رنگ زیر پوست
عوارض بیماری های التهابی ای مثل بیماری التهابی روده می تواند روی پوست هم ظاهر شود. در این حالت، ممکن است برآمدگی های قرمز رنگ و دردناکی روی پاها ظاهر شود که در اعماق پوست احساس می شوند. به این بیماری اریتم گرهی گفته می شود و ممکن است با علائمی مثل اسهال مکرر یا مدفوع خونی همراه باشد.

۸- تعریق و قرمزی پوست
این مسأله اگر ناشی از زندگی در مناطق گرمسیری یا استفاده از سونا نباشد، می تواند نشانه ی پرکاری تیروئید باشد. افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند، سرعت سوخت و ساز بدن شان بالا می رود. به همین دلیل دمای بدن شان زیاد می شود و گر می گیرند. علائم دیگر پرکاری تیروئید عبارتند از کاهش وزن یا سخت خوابیدن.

۹- التهاب و قرمزی پایین پاها
نارسایی احتقانی قلب باعث تضعیف قلب می شود و در نتیجه قلب قادر نیست خون را درون بدن، خلاف نیروی جاذبه جا به جا کند. به همین دلیل خون در پاها جمع می شود. اگر بعد از درآوردن جوراب هایتان ردی که از کش آن ها باقی می ماند عمیق است، این مسأله می تواند یکی از نشانه های این بیماری باشد. نارسایی احتقانی قلب بیشتر در افراد مسن وجود دارد. بنابراین اگر جوان هستید اما رد عمیقی از جوراب هایتان باقی می ماند، احتمالا جوراب ها تنگ و کوچکند!

۱۰- برآمدگی های زرد رنگ زیر پوست
برآمدگی های زرد رنگ روی مفصل ها، دست ها، پاها و باسن ممکن است چربی های انباشت شده زیر پوست باشند. این برآمدگی ها نشانه ی بالا بودن بیش از اندازه ی کلسترول یا دیگر چربی های خون است. همچنین این برآمدگی ها می تواند از علائم بیماری های دیابت، التهاب پانکراس و حتی برخی از انواع سرطان باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
هر تغییر پوستی ای نشانه ی هشدار نیست. اگر پوست تان خشک شده نیازی نیست فکر بدی کنید و کافی است اول کرم مرطوب کننده را امتحان کنید. اما اگر برای مثال، ضایعات پوستی جدیدی روی بدن تان ظاهر شده که بعد از گذشت یک یا دو هفته هنوز وجود دارد یا با علائم دیگری همراه شده، حتما به پزشک مراجعه کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین