|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۲۳۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴
رئیس جمهور ترکیه در مجمع عممی سازمان ملل گفت که حتی اگر همه دنیا به فلسطینیان و قدس پشت کنند، ترکیه حامی قبله اول مسلمانان خواهد ماند.
 رئیس جمهور ترکیه در مجمع عممی سازمان ملل گفت که حتی اگر همه دنیا به فلسطینیان و قدس پشت کنند، ترکیه حامی قبله اول مسلمانان خواهد ماند.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به انتقاد از ساختار حاکم بر شورای امنیت سازمان ملل متحد پرداخت.

اردوغان ابتدا به تاریخچه فعالیت سازمان ملل اشاره کرد و گفت که این سازمان «در هفتاد سال عمر خود تلاش‌های زیادی به خرج داده و دستاوردهای بزرگی داشته است.»

وی سپس به انتقاد از ساختار این سازمان پرداخت و با تمرکز بر روی شورای امنیت گفت: «شورای امنیت شکلی به خود گرفته که فقط با استفاده از حق وتو، منافع ۵ عضو دائم خود را تأمین می‌کند؛ وقتی می‌گوییم دنیا از ۵ بزرگ‌تر است، صدای وجدان بشری هستیم.»

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «چرا نباید همه ۱۹۴ کشور دنیا در این شورا نماینده داشته باشند؟ چرا باید فقط ۵ کشور در این شورا جایگاهی دائمی داشته باشند و مابقی کشورها، هیچ قدرتی نداشته باشند؟»

اردوغان سپس اساس رویه‌های حاکم بر سازمان ملل را هدف قرار داد و گفت: «کارایی این سازمان باید افزایش یابد که به نظر من، این مسئله برای آینده جهان خیلی مهم است.»

اردوغان در ادامه به مسئله سوریه پرداخت. وی سخنانش را با اشاره به حضور 3 و نیم میلیون پناهجوی سوری در کشورش آغاز کرد و گفت که ترکیه تاکنون حدود 32 میلیارد دلار برای تأمین نیازهای این افراد هزینه کرده است.

رئیس‌جمهور ترکیه به حضور نظامیان کشورش در خاک سوریه هم پرداخت و گفت که «در شهرهایی مانند جرابلس و عفرین و اخیراً در منطقه کاهش تنشی که در ادلب ایجاد کرده‌ایم، به 8 میلیون نفرخدمات دادیم.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین