|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۷
کد خبر: ۲۳۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
هفتادوسومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی آنتونیو گوترش آغاز شد.
هفتادوسومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی آنتونیو گوترش آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، در این دوره مجمع عمومی سازمان ملل 133 رهبر جهان حضور دارند که به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند. سال گذشته 114 تن از سران و مقامات اصلی کشورها حضور داشتند. با این حال نمایندگان هر 193 عضو حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در ابتدای سخنان خود گفت: جهان اکنون با مشکلاتی بیش از گذشته مواجه است. آینده دموکراسی مبهم است و فرار از مجازات از سوی خاطیان بیشتر شده است. اکنون بیش از هر زمان دیگری جامعه جهانی به همبستگی نیاز دارد.

وی ادامه داد: جهان به سمت پراکندگی و تک‌روی پیش می‌رود و مقابله به آن نیازمند تلاش بیشتر است. رهبران هر کشور مسوول تامین منافع مردم خود هستند ولی آنها در عین حال باید حافظ نظم جهانی نیز باشند و سازمان ملل اساس این نظم است.

گوترش در بخش دیگری از سخنانش به بحران در یمن، سوریه و فلسطین پرداخت و گفت: ناتوانی ما در حل بحران‌های جهانی ناامیدکننده است. جنگ در سوریه و یمن هم‌چنان ادامه دارد و اوضاع روهینجاها هم‌چنان در بدترین وضعیت ممکن است. صلح خاورمیانه و مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل نیز همچنان معلق و با آینده‌ای مبهم مانده است. تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، در کنار فساد، مسائلی هستند که جوامع ما با آن دست به گریبانند. مساله تسلیحات اتمی نیز جهان را تهدید می‌کند. شاهد بودیم که از سلاح شیمیایی استفاده شد و استفاده کنندگان از این سلاح ممنوعه به دست عدالت سپرده نشدند. بحران مهاجرت و پناهجویان نیز همچنان وجود دارد. با وجود همه این مشکلات ما راهی جز همکاری برای زندگی بهتر نداریم.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: در یک سال گذشته در سخنرانی پیشین من در همینجا باید بگویم دموکراسی و آزادی در سراسر جهان کمرنگتر شده و دیکتاتوری رشد کرده است. وظیفه همه ماست که برای پایان دادن به این روند با شجاعت و عقلانیت و نه از روی توهم و ترس کار کنیم.

وی افزود: این دوره از نشست‌های مجمع عمومی یک فرصت برای بنیان گذاشتن اصلاحاتی است که جهان نیازمند آن است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه به دو موضوع آب‌وهوا و تکنولوژی پرداخت.

گوترش افزود: باید به نظرات دانشمندان درباره نگرانی‌های موجود در مورد آب و هوا توجه کنیم. از این نگران هستم که خروجی‌های نشست پاریس که در مورد آب و هوا برگزار شد به صورت کامل اجرایی نشود. ساماندهی به وضعیت آب و هوایی و شرایط محیطی نه تنها تهدیدی را ایجاد نمی‌کند بلکه شرایط کاری را فراهم می‌کند. دولت‌ها باید با شجاعت و ذکاوت در این زمینه کار کنند و قیمت مناسبی را برای سوخت‌های کربنی وضع کنند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: آینده ما در بوته آزمایش قرار دارد. باید مانع از افزایش گرمای زمین شویم. ما تصمیم داریم نشستی را برای ساماندهی به وضعیت آب و هوا تشکیل دهیم که این نشست در راستای تشریک مساعی دولت‌ها و کارشناسان در این زمینه صورت می‌گیرد. این نشست فرصتی را برای تحقق بلندپروازی‌ها ایجاد می‌کند.

وی درباره تکنولوژی‌های نوین نیز گفت: فن‌آوری‌های علمی کمک کرده تا مشکلات بسیاری حل شده و بسیاری از بیماری‌ها درمان شوند. این فن‌آوری‌ها باید در راستای توسعه پایدار به ما کمک کنند. مقوله آموزش باید از ابتدا همسو با تکنولوژی باشد اما باید به این امر نیز توجه داشت که ممکن است استفاده‌های سوئی نیز از تکنولوژی صورت بگیرد. مجرمان در فضای مجازی مبالغ مالی هنگفتی را از طریق همین تکنولوژی به دست می‌آورند.

گوترش ادامه داد: باید تلاش‌هایمان را برای مقابله با حملات سایبری نیز بیشتر کنیم اما از نکات مثبت این فن‌آوری‌ها این است که مردم امروزه از اخبار مهم مطلع می‌شوند. هم‌چنین باید برابری را نسبت به زنان محقق کرده و تبعیض علیه آنها را از بین ببریم. تکنولوژی می‌تواند توانایی‌ها برای تحقق امنیت را بیشتر کند اما همین فن‌آوری‌ها در زمینه تسلیحات می‌تواند مایه نگرانی ما باشد. در حال حاضر توانایی‌های بسیاری برای نظارت بر سلاح‌ها وجود ندارد.

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: با وجود آشوب‌ها و ناآرامی‌هایی که در جهان وجود دارد اما نسیم امید وزیدن گرفته است؛ صلح تاریخی میان رهبران اتیوپی و اریتره در عربستان امضا شد و مسئولان سودان جنوبی نیز توانستند توافق صلح را امضا کنند. نشست اخیر میان مقامات دو کره نیز برگزار شد. در آخرین سفر به کلمبیا نیز از این مساله غافلگیر شدم که همه به صلح پایبند هستند. در مساله یونان و مقدونیه نیز گام‌هایی برای صلح اتخاذ شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین