|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۳۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
دو نفر از کشته‌شدگان با هم برادرند که برادر سوم آنان قبلاً در سوریه انتحاری عمل نموده و کشته شده است و یکی دیگر از تروریست‌های کشته‌شده پسر عموی آن دو است که ارتباط این افراد با داعش یا تروریست‌های تکفیری را قطعی می‌نماید.
 ذهنیت اولیه و اعلامی درباره بخش اجرایی عملیات تروریستی در اهواز متوجه گروهک تجزیه‌طلب الاحوازیه شد و آن گروه هم ابتدا تأیید ضمنی کرد.

 عبدالله گنجی در ادامه یادداشت خود در روزنامه «جوان» نوشت: از بررسی‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور بی‌خبریم و قطعاً نتیجه بررسی کارشناسی آنان باید برای حاکمیت فصل‌الخطاب باشد اما شواهد و قرائنی که در ادامه خواهد آمد، اجازه نمی‌دهد نقش داعش یا رویکرد داعش را در این میان نادیده بگیریم:

۱- سبک و سیاق عمل تروریستی الاحوازیه در طول سال‌های گذشته به دو صورت بمب‌گذاری و بزن‌در‌رو بوده است یعنی یا بمب‌گذاری بوده است یا سوار بر موتور یا خودرو به محلی حمله و بلافاصله صحنه را ترک می‌کرده‌اند اما اینکه افراد با هویت مشخص در روز روشن بکشند تا کشته شوند و قصد ترک صحنه را نداشته باشند، سیره داعش است. همانطور که در مجلس اینگونه عمل کردند و راه دررو برای خود باقی نگذاشتند.

۲- بر تروریست‌های این عملیات، جوهره اعتقادی و ایدئولوژیک حاکم است؛ ایستادن تا کشته‌شدن. شمایل ظاهری و فیلمی که داعش منتشر کرد - که اصالت چهره‌ای آن تأیید شده است - و محتوای کلام تروریست‌ها حکایت از ایدئولوژیک بودن و خشک‌مغزی دینی است که الاحوازیه اینگونه نبود. آنان از جغرافیا و تجزیه‌طلبی سخن نمی‌گویند بلکه از مبارزه با کفر و رسیدن به شهادت سخن می‌گویند که نشان از ایدئولوژیک بودن انگیزه است.

۳- الاحوازیه رسماً نقش خود را تکذیب کرد اما داعش ضمن به عهده گرفتن مسئولیت، ویدئویی را از تروریست‌ها منتشر کرد. انتشار ویدئو و استفاده از شبکه‌های اجتماعی از خصایص داعش است. همین کار را در ماجرای مجلس نیز انجام داد.

۴- اگر بپذیریم این اقدام مربوط به گروهک الاحوازیه است باید شیفت فکری آن از قوم‌گرایی به ایدئولوژی‌گرایی را استدلال کنیم. اینکه این گروه با داعش حشر و نشر پیدا کرده است، محتمل است اما پیش‌فرض آن باید عدول این عناصر از آموزه‌های شیعی باشد که همین اتفاق یعنی عدول از آموزه‌های شیعی در بررسی‌های اولیه قابل تأیید است.

۵- دو نفر از کشته‌شدگان با هم برادرند که برادر سوم آنان قبلاً در سوریه انتحاری عمل نموده و کشته شده است و یکی دیگر از تروریست‌های کشته‌شده پسر عموی آن دو است که ارتباط این افراد با داعش یا تروریست‌های تکفیری را قطعی می‌نماید.

۶- از جهت راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی فرقی نمی‌کند که ترور مربوط به کدام گروهک است. اصل ناامنی و وابستگی در هر دو صورت محرز است و ریشه‌کنی آن امری قطعی و لازم است اما شناخت ماهیت (قومی یا ایدئولوژیکی) می‌تواند به برنامه‌ریزی و اولویت‌های تاکتیکی کمک نماید.

۷- چهره افراد کشته‌شده با چهره‌های افراد ویدئوی منتشرشده از سوی داعش تطابق دارد با این تفاوت که ویدئوی مذکور روز‌های قبل تهیه شده است و ریش‌ و‌ سبیل جنازه‌های تروریست‌ها بلندتر از تصاویر ویدئو است. همه شواهد حضور داعش یا جریانی شبیه داعش را تأیید می‌کند و خط قوم‌گرایی در حادثه اهواز قابل احراز نیست. البته دست آلوده آل‌سعود و سیستم‌های اطلاعاتی غربی در هر دو صورت قابل کتمان نیست.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین