|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۳۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
بهترین منبعی که می‌تواند به عنوان چارچوب به ما در این زمینه کمک کند برنامه درس ملی است که در آن به آموختن مهارت‌هایی چون مهارت شغلی، حفظ محیط زیست، کار گروهی، حل مسئله و تصمیم گیری اشاره شده است.
 معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جزئیات طرح تکالیف مهارت محور را تشریح کرد و گفت: در هر استان مناطقی مشخص شده که مدارس آن دارای کلاس‌های با تراکم ۱۶ تا ۲۵ نفر باشند؛ این مدارس طبق بسته‌های پیشنهادی آماده شده، تکالیف مهارت محور را جایگزین «مشق» و «تکلیف شب» می‌کنند.

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پرسش مهر رئیس جمهور مبنی بر آموختن مهارت‌های زندگی در دانش آموزان اظهار کرد: در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی به مهارت‌هایی که لازم است برای کودکان ارائه شود اشاره شده است.

وی افزود: بهترین منبعی که می‌تواند به عنوان چارچوب به ما در این زمینه کمک کند برنامه درس ملی است که در آن به آموختن مهارت‌هایی چون مهارت شغلی، حفظ محیط زیست، کار گروهی، حل مسئله و تصمیم گیری اشاره شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما در دوره ابتدایی تصمیم گرفتیم برای تغییر فضای کلاس از حافظه‌پروری به سمت مهارت محوری در کلاس‌هایی که امکانش وجود دارد تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب کنیم گفت: قرار است در مرحله اول در مدارسی که تراکم بین ۱۶ تا ۲۵ نفر دارند به جای آنکه در منزل رونویسی انجام دهند و تکرار و تمرین کنند، این کار را در مدرسه انجام دهند و در خارج از مدرسه فعالیت عملی که برای زندگی‌شان ضروری است، انجام بدهند.

حکیم‌زاده ادامه داد: به عنوان مثال یکی از محورهای مهم این است که بچه‌ها یک سری مهارت شغلی فرا بگیرند. ما تلاش می‌کنیم زمینه‌های این کار یعنی مهارت‌های پایه از جمله مسئولیت‌پذیری، مدیریت زمان،‌ تصمیم‌گیری و حل مسئله را فراهم کنیم. این مهارت‌های پایه در دوره ابتدایی قابل ارائه هستند. اصل مهارت آموزی هم توجه کردن به مهارت‌های دست ورزی و انجام کارهای عملی است و اگر کار را از پیش دبستانی شروع کنیم، وقتی دانش آموزان به سن بالاتر می‌رسند زمینه فراگیری مهارت را دارند.

وی به بیان مصادیق دقیق‌تری از تکالیف مهارت محور پرداخت و گفت: در بسته‌هایی که آماده کردیم به عنوان مثال برای آنکه در دانش آموزان حفاظت از محیط زیست را یاد بگیرند، تاکید داریم که ابتدا مشاهده گر خوبی باشند و خوب دقت کنند که چه چیزهایی محیط زیست را آلوده می‌کند. یا برای تمرین مسئولیت پذیری از آنها می‌خواهیم مرتب کردن فضای منزل  و اتاق خودشان را انجام دهند و یا برای مهارت بهداشت، تمرین عملی مسواک زدن را داشته باشند. برای تثبیت مهارت ریاضی هم آنها می‌توانند با خانواده به خرید بروند و حساب و کتاب خرید را انجام دهند و ضمنا مدیریت منابع را هم فرا بگیرند. مهارت خواندن نیز با قصه خوانی تقویت می‌شود و در سنین کوچکتر اگر خانواده‌ها برایشان قصه بخوانند و آنها آن را تعریف و بازگو کنند مهارت‌های بیانی و ارائه دادنشان تقویت می‌شود. در واقع فعالیت‌های متنوعی وجود دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد مدارسی که مجری این طرح هستند نیز گفت: بر اساس مکاتبات با استان‌ها، در هر استان مناطقی را مشخص کردیم که کلاس‌های با تراکم بین ۱۶ تا ۲۵ دانش آموز دارند. تراکم بسیار مهم است زیرا کلاس با تراکم کمتر از ۱۶ ممکن است چندپایه باشد و در تراکم بالای ۲۵ به علت تعداد بالا ممکن است امکان بازخوردگیری مطلوب وجود نداشته باشد. البته انجام تکالیف در کلاس و ارائه بازخورد فعالیت‌های مهارتی جزئی از فرایند ارزیابی کیفی توصیفی است.

حکیم زاده با اشاره به برخی محاسن دیگر این طرح عنوان کرد: نظارتی از سوی معلم بر تکالیف در منزل وجود ندارد و از سوی دیگر برای خانواده‌هایی که آمادگی ندارند تنش زاست و به بچه‌ها آسیب می‌زند. این برنامه مهارتی کمک می‌کند تا رویه یکسانی در تکالیف که در مدرسه و با نظارت معلم انجام می‌شود حاکم شود، زیرا رویه بسیاری خانواده‌ها قدیمی و سنتی است. از سوی دیگر مشارکت فعال خانواده‌ها را خواهیم داشت و آموخته‌های کلاس درس نیز از محفوظات صرف خارج می‌شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین