|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۲۳۱۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دیروز (دوشنبه) با «بشار اسد» همتای سوری تماس تلفنی برقرار کرد و به وی اطلاع داد که کشورش سامانه موشکی اس300 پیشرفته ضد هوایی را طی دو هفته به نیروهای دفاع هوایی این کشور تحویل می دهد.
  روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» تحلیل کرد که تصمیم روسیه برای تجهیز سوریه به سامانه دفاع موشکی «اس- 300 » پاسخ قاطعانه ای از سوی روس ها به اسرائیل است که در مقابل خشم مسکو مجبور به سکوت شده اند.

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیل خود که در شماره امروز(سه شنبه) رای الیوم منتشر شد، بار دیگر با تاکید بر اینکه تصمیم مسکو برای تجهیز سوریه به سامانه دفاع هوایی اس- 300 پاسخ به اهانت اسرائیل است که باعث شد هواپیمای «ایل -20 » آن در حریم هوایی سوریه سرنگون و 15 افسر روسی کشته شوند ، نوشت که دمشق بزرگترین برنده این بحران بود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دیروز (دوشنبه) با «بشار اسد» همتای سوری تماس تلفنی برقرار کرد و به وی اطلاع داد که کشورش سامانه موشکی اس300 پیشرفته ضد هوایی را طی دو هفته به نیروهای دفاع هوایی این کشور تحویل می دهد.

روزنامه روسی «کومر سانت» گزارش داد که مسکو چهار گردان از سامانه موشکی اس-300 را به سوریه خواهد فرستاد که ممکن است به 6 تا 8 گردان افزایش یابد.

این روزنامه به نقل از منابع خود، هدف از ارسال این سامانه را حمایت از تاسیسات موجود در ساحل سوریه و پوشش مرزهای این کشور و سرزمین های اشغالی و نیز مرزهای سوریه با اردن، عراق و لبنان اعلام کرد.

وی همچنین سخنان «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در کنفرانس مطبوعاتی که اعلام کرد، این موشک های بسیار پیشرفته می توانند با اهداف هوایی در 250 کیلومتری مقابله کرده و آنها را سرنگون کنند را مهم دانست و افزود که آنها می توانند اهداف هوایی را در حریم لبنان که هواپیماهای اسرائیلی بارها برای بمباران اهداف سوری و ایرانی در عمق سوریه از آن استفاده کردند، سرنگون کنند.

این تحلیلگر، همچنین این موضوع را مهم ارزیابی کرد که مسکو قصد دارد مراکز فرماندهی نیروی دفاع هوایی سوریه را به یک سیستم خودکار کنترل مجهز کند که مدیریت مرکزی ضد هوایی این کشور بتواند همه هواپیماهای روسی در حریم هوایی سوریه را تشخیص دهد. وی یک مساله مهمتر را نیز افزود که روسیه ارتباطات و سیستم های هر گونه هواپیمایی که تلاش کند از روی دریای مدیترانه به سوریه حمله کند را مختل خواهد کرد.

عطوان معتقد است که پوتین رئیس جمهوری روسیه عذرخواهی های «بنیامین نتانیاهو» درباره نقش اسرائیل در سرنگونی هواپیمای ایل 20 را نپذیرفته و حاضر به پذیرش تسلیت وی به دلیل کشته شدن 15 افسر «اطلاعاتی» که در هواپیما بودند، نشده و واکنش قاطعانه و سخت «عملی» به این رفتار تحقیر آمیز با کشورش را آغاز کرده، پاسخی که به عربده کشی اسرائیل در حریم هوایی سوریه و لبنان هم پایان می دهد. این تحول ناگهانی را هیچ کس پیش بینی نمی کرد.
این تحلیلگر مسایل منطقه با اشاره به اطلاعاتی که از نظر وی به شکل عمدی از نشست فرمانده نیروی هوایی روسیه با همتای اسرائیلی اش در مسکو درز کرده ، عنوان داشت که روس ها از این خسارت مادی و جانی بسیار خشمگین هستند و طبق اطلاعات، فرمانده هوایی اسرائیل با در دست داشتن نتایج تحقیقاتی از جزئیات سرنگونی ایل -20 برای تبرئه این رژیم به مسکو رفته بود. نشست طرف اسراییلی با فرماندهان روسی فقط 21 دقیقه و کاملا متشنج و شاهد درگیری لفظی بوده و ژنرال روسی سالن را بدون آن که با اسرائیلی ها خداحافظی کند، ترک و تهدید کرده هر گونه هواپیمای اسرائیل که به ساحل سوریه نزدیک شود، فورا سرنگون می شود. روسیه همچنین 12 هواپیمای «سوخو35» را برای به چالش کشیدن اسرائیل به سواحل سوریه فرستاد و این هواپیماها وارد حریم هوایی این کشور شدند، اما هواپیماهای اسرائیل به دلیل ترس و وحشت، مزاحمتی برای هواپیماهای روسی ایجاد نکردند.

وی اضافه کرد که پوتین پیشتر امتیازاتی به اسرائیلی ها داده و به درخواست شان برای تحویل ندادن موشک های اس 300 به سوریه پاسخ مثبت داده بود چرا که این رژیم آن را تهدیدی برای امنیت خود می داند و با وجود اینکه قرارداد میان دو طرف روسی و سوری امضا شده بود و افسران سوری برای چگونگی کار با این سامانه آموزش دیده اند و دولت سوریه نیز پیش پرداخت آنها را پنج سال پیش ارایه کرده، اما مسکو هنوز اجرایی کردن آن را به تعویق انداخته بود.

عطوان با اشاره به تهدیدات سابق اسرائیل نسبت به استقرار سامانه اس -300 در سوریه نیز نوشت که «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل که طی سه روز گذشته سکوت کرده، کسی است که چند سال پیش تهدید کرد که هواپیماهای اسرائیل هر گونه سامانه موشکی از نوع اس300 را که تحویل ارتش سوریه داده شود و با هواپیماهای اسرائیلی مقابله کند را منهدم می کند، حالا آیا همچنان سر وعده خود می ماند و آیا هواپیماهایش را برای انهدام این سامانه ها پس از تحویل شان به سوریه در دو هفته بعد همانطور که خود پوتین رئیس جمهوری روسیه تعهد داد، می فرستد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین