|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۲۳۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
زنان و کودکان خانواده‌های دارای یک عضو معتاد بیشتر در معرض اعتیاد به مصرف مواد مخدر هستند. به عبارت دیگر خانواده‌هایی که در آنها همسر یا پدر معتاد وجود دارد بیشتر احتمال دارد که به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کنند.
 معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به وجود بیش از ۳۰۰۰ محله پرخطر در کشور از آغاز طرح «پازک» در ۵۰۰ محلات پرآسیب خبر داد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح «پازک» مربوط به پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان است، گفت: یکی از مصوبات جلسه ۱۳۴ ستاد مبارزه با مواد مخدر و تاکیدات مقام معظم رهبری این بوده است که طرح‌های تحولی و فوق العاده‌ای در حوزه مواد مخدر توسط دستگاه‌های مختلف اجرا شود. چند طرح فوق العاده نیز بر عهده سازمان بهزیستی قرار داده شده که یکی از آنها اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در ۵۰۰ محله آسیب خیز است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بیش از ۳۰۰۰ محله آسیب خیز در کشور وجود دارد، اظهار کرد: این محلات همان مناطق حاشیه‌ای و پرخطر هستند که احتمال دارد به دلیل ماهیت ویژه‌شان آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد در آنها بیشتر فرصت نمود و بروز داشته باشد. به همین دلیل قرار شده است تا بین این محلات امسال بر ۵۰۰ محله متمرکز شویم و فعالیت‌های پیشگیری را روی جمعیت‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند، اجرا کنیم تا این افراد به سمت استفاده از مواد مخدر نروند.

معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی در پاسخ به اینکه چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا و مصرف مواد مخدر هستند؟ توضیح داد: زنان و کودکان خانواده‌های دارای یک عضو معتاد بیشتر در معرض اعتیاد به مصرف مواد مخدر هستند. به عبارت دیگر خانواده‌هایی که در آنها همسر یا پدر معتاد وجود دارد بیشتر احتمال دارد که به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کنند.

براتی سده ضمن تشریح جزئیات طرح «پازک» توضیح داد: در این محلات تیم‌های اجتماع محور را فعال می‌کنیم و آنها سراغ خانواده افراد معتاد و نه خود معتادین می‌روند. براساس این طرح، فعالیت‌ها و اقدامات پیشگیرانه در ۱۰ گام که مربوط به فاز اول این طرح هستند انجام می‌شود. برای فرزندان این خانواده‌ها ۶ جلسه و برای زنان ۸ جلسه دوره‌های آموزشی پیشگیری از مصرف مواد را برگزار می‌شود و در انتها تیم اجتماع محور با همکاری خود زنان و بچه‌ها پروژه‌های پیشگیرانه برای همان منطقه پر آسیب شهری می‌نویسد.

وی افزود: سازمان بهزیستی برای اجرای پروژه نیز از آنها حمایت می‌کند همچنین برای تامین مالی و عملیاتی‌ کردن پروژه نیز می‌توانند به دستگاه‌های مختلف مراجعه کنند. مراحل اجرای این طرح شروع شده است و برای مثال الان دوره‌های آموزشی در حال برگزاری است و محله ها شناسایی شده‌اند. منظور از محله نیز منطقه‌ای است که ۱۵۰۰ خانوار و حداکثر ۱۵ هزار نفر جمعیت داشته باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین