|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۲۳۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه «استرک جوشقان» که همراه با دوره آموزشی با حضور اساتید بین‌المللی در حال انجام است به کشف ۱۲گور از نوع چکمه‌ای، بقایایی از دوره برنز تا آهن، ظروف سفالی خاکستری‌ و مهره‌هایی از جنس سنگ و عقیق منجر شد.
 کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه «استرک جوشقان» که همراه با دوره آموزشی با حضور اساتید بین‌المللی در حال انجام است به کشف ۱۲گور از نوع چکمه‌ای، بقایایی از دوره برنز تا آهن، ظروف سفالی خاکستری‌ و مهره‌هایی از جنس سنگ و عقیق منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری محسن جاوری یکی از سرپرستان هیأت کاوش با اعلام این خبر گفت: فصل سوم کاوش محوطه استرک جوشقان کاشان در دو کارگاه در حال انجام است  که در این فصل از کاوش‌های باستانی محوطه استرک با سامر اسکول (مدرسه تابستانی )و با حضور اساتید بین المللی دانشگاه ورشو  مانند «آرکادیوش سولتیشیاک»، «یوانا شیمچک» و «متئو ویلیام» متخصص ژنتیک از مرکز دی . ان . ای باستانی دانشگاه آدلاید و ۱۰دانشجو از کشورهایی مانند امریکا ، ایتالیا  و ایران برگزار می‌شود .


آشنایی باستان شناسان ایرانی با نحوه ثبت داده‌های استخوانی

او با اشاره به برگزاری این دوره برای دومین‌بار در دانشگاه کاشان بیان کرد : این دوره آموزشی به منظور آشنایی باستان‌شناسان ایرانی با نحوه ثبت و ضبط داده‌های استخوانی شامل بقایای انسانی و حیوانی، طبقه‌بندی آنها و مطالعات استخوان شناسی صورت گرفت .

سرپرست هیأت باستان شناسی، در ادامه برگزاری این دوره آموزشی را برای باستان شناسان شرکت کننده بسیار مفید دانست و گفت: افراد آموزش دیده در آینده با حضور در هیأت‌های مشابه می‌توانند تجربیات خود را در زمینه مطالعات استخوانی به کار گیرند .

جاوری با بیان اینکه در این فصل باستان‌شناسان در دو کارگاه فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در یکی از کارگاه‌ها ۱۰گور از نوع چکمه‌ای (شفقت گریو ) با تدفین مرد، زن، کودک و نوزاد کشف شد .

بقایای دوره برنز تا دوره آهن

 این باستان شناس ،با اشاره به وجود دست خوردگی‌های تاریخی در هشت گور بیان کرد: این دست‌خوردگی‌ها در همان دوره زمانی و احتمالا برای به دست آوردن اشیای مفرغی صورت گرفته است، همچنین سفال‌ها از گورهای دست خورده خارج نشده‌اند.

وی در ادامه با بیان این‌که این گورستان۶۰۰تا ۸۰۰سال  مورد استفاده بوده و بقایی از دوره برنز تا دوره آهن در آنها کشف شد،  افزود : در کارگاه دوم نیز تا کنون دو تدفین از نوع چکمه ای کشف شده است .

این باستان‌شناس ، ظروف سفالی خاکستری ، مهر ، مهره‌هایی از جنس سنگ و عقیق ، اشیای فلزی شامل نیزه، النگو، گوشواره، سنجاق لباس و سر  را از جنس مفرغ را یافته‌های بدست آمده از گورهای کشف شده اعلام کرد .

وی از داده‌های قابل توجه این فصل از کاوش را کشف ظرفی با بقایای سه پاچه گوسفند یا بز عنوان کرد که در کنار سر متوفی دفن شده است و افزود: دو سال پیش مشابه این مورد در خراسان کشف شد.

جاوری مطالعه همزمان بقایای انسانی و حیوانی و طبقه‌بندی استخوان‌ها را ویژگی این فصل از کاوش عنوان کرد و گفت: به زودی بعد از اتمام حفاری‌ها با حضور اعضای تیم کاوش، دستاوردهای فصل سوم کاوش در محوطه استرک جوشقان در نشست تخصصی در محل پژوهشگاه ارائه خواهد شد .

او تاکید کرد:  مدرسه تابستانی با همکاری پژوهشکده باستان شناسی و دانشگاه کاشان برگزار شد و حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه کاشان به انجام فصل سوم کاوش استرک جوشقان کمک  کرد.

قرابت‌های فرهنگی با خراسان بزرگ

 جواد حسین‌زاده سرپرست دیگر هیأت با اشاره به انجام فعالیت‌هایی در زمینه دی .ان . ای باستانی در این برنامه گفت: با انجام آزمایش‌ها و مطالعات ژنتیک در تدفین های بدست آمده از این محوطه قرابت‌های فرهنگی با خراسان بزرگ و نمونه‌های ترکمنستان مشاهده شد.

این باستان‌شناس با تشریح مطالعات دی. ان. ای باستانی در این محوطه و وجود یافته‌های باستانی که قرابت‌هایی با حوزه شمال شرق ایران نشان می‌دهد، افزود: با انجام مطالعات ژنتیکی و تطبیقی بتوان به به رهیافت جدیدی در زمینه مطالعات باستان شناسی اواخر دره برنز و عصر آهن ایران دست یافت .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین