امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
محققان امپریال کالج لندن موفق به شناسایی ترکیبی شده اند که با غیرفعال کردن انگل، مانع از ایجاد عفونت و انتقال مالاریا از پشه به فرد سالم می شود.

داروهایی که در حال حاضر برای مالاریا استفاده می شوند، در بهترین حالت قادر به درمان بیمار است، ولی نمی تواند از سرایت انگل به فرد سالم جلوگیری کند و به همین دلیل احتمال ابتلای سایرین نیز وجود دارد. محققان برای حل این مشکل ترکیبی شناسایی کرده اند که با غیر فعال کردن انگل، به طور کلی از بروز عفونت جلوگیری می کند. این مطالعه نشان می دهد با ترکیب این دارو با داروهای رایج ضد مالاریا می توان علاوه بر درمان بیمار، جامعه را نیز مصون نگاه داشت.
مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و سلول های قرمز را تخریب می کند. زمانی که گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شوند، علایم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می شود.
این انگل همچنین سبب مشکلات تنفسی شدید، کاهش قندخون، کم خونی شدید و در نهایت بروز کما در بیمار می شود که در صورت نبود درمان کشنده است. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می شوند و از بین می روند.
این مطالعه نشان می دهد داروهای رایج قادر به درمان فرم تکثیرشونده انگل هستند، ولی اشکال جنسی خاموش را از بین نمی برند. بنابراین این نوع خاموش انگل می تواند به پشه هایی که افراد بیمار را نیش میزند، منتقل شود. انگل های خاموش پس از ورود به بدن پشه بالغ شده، تکثیر می یابند و در غدد بزاقی پشه تجمع می یابند و وارد بدن شخص سالم که در معرض نیش پشه قرار دارد می شوند. ترکیبات جدید شناسایی شده انگل ها را به گونه ای غیر فعال می کند که دیگر قادر به آلوده کردن پشه نیستند.
محققان در حال انجام آزمایش های گوناگونی هستند تا با شناسایی ترکیباتی مشابه، انتقال انگل مالاریا را غیر ممکن سازند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
منبع: ایرنا