|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۳۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
موضوعی که به نظر می‌رسد مسئولان نظارتی، مقامات عالی ورزش کشور و مدیران دلسوز فوتبال باید برای آن چاره‌ای اندیشه کنند تا پیش از هر اتفاقی با تدبیر، مانع از احتمال تهدید یا تحریم فوتبال ایران و تکرار سناریوی تعلیق فوتبال کشور با دسیسه دخالت دولت در امور فوتبال شوند.
رییس فدراسیون فوتبال ایران همزمان با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان درخواست جلسه اضطراری با رییس فیفا کرده است و بر این اساس تاج به زودی به دیدار اینفانتینو خواهد رفت. سوال، آیا مهدی تاج همانند سلف خود به دنبال ایجاد چالشی بین‌المللی برای ماندن در مدیریت با چوب تحریم فوتبال ایران است؟

"قانون منع به کارگیری بازنشستگان" به عنوان یک سیاست کلان و مورد حمایت مقامات عالی کشور، در حالی از تصویب شورای نگهبان گذشته و برای اجرا ابلاغ شده که بر اساس آن مقرر است کلیه بازنشستگان استخدامی کشوری از حضور در مناسب و مشاغل دولتی استعفا کرده و نیروهای جوان جایگزین آنها شوند.

این موضوع از همان ابتدای طرح با واکنش‌های مثبت کارشناسان در همه حوزه‌های مختلف همراه شد. مدیران ورزشی نیز یکی از مشمولان این قانون هستند. وزیر ورزش و جوانان و معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی این وزارتخانه نیز از همان ابتدای طرح موضوع "قانون منع به کارگیری بازنشستگان" تاکید کردند که تمکین از قانون وظیفه همه افراد و نهادهای اجرایی است و ورزش نیز از این مقوله مستثنی نخواهد بود.

تجربه ثابت کرده است که فوتبال یکی از پر چالش‌ترین مدیریت‌های ورزشی را در تاریخ ورزش جمهوری اسلامی ایران داشته است. سابقه استفاده از اهرم های خارجی و فیفا برای فشار به مقامات داخلی جهت منع از اجرای دستورات و قوانین جاری کشور از مرسوم‌ترین شیوه اعمال قدرت مدیران فوتبال در ایران برای ماندن در کرسی ریاست بوده است.

محمد دادکان و علی کفاشیان در گذشته با استفاده از همین حربه، شرایط دشواری را برای فوتبال ایران ایجاد کرده‌اند. اکنون سوال این است که در پی اجرایی شدن یک قانون عام در کشور، آیا این بار نیز فدراسیون فوتبال مانند گذشته به دنبال تمرد از قانون خواهد رفت و یا به گفته وزیر ورزش و جوانان، همه مدیران ورزشی از قانون تمکین خواهند کرد.

خبرهای رسیده از فدراسیون فوتبال، از تکاپوی مسئولان این فدراسیون حکایت دارد. مهدی تاج  که پیش از این با طرح موضوع "جانبازی‌"‌اش خبرساز شده بود، این بار نیز در نامه‌ای به رییس فیفا درخواست جلسه اضطراری کرده است. بر اساس اطلاعات واصله، این جلسه به تایید دفتر اینفانتینو رسیده و قرار است رییس فدراسیون فوتبال ایران ۹ اکتبر مصادف با ۱۷ مهر در مقرر فیفا با اینفانتینو دیدار کند.

بلیت‌های رفت و برگشت این ملاقات نیز از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران تهیه شده و قطعا اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، مهدی تاج در تاریخ مذکور با رییس فیفا دیدار خواهد کرد، دیداری که کتبا از سوی فدراسیون فوتبال به فیفا اعلام و برگزاری جلسه با رییس فیفا رسما درخواست شده است.

اکنون سوال این است که همزمان با اجرای " قانون منع به کارگیری بازنشستگان " در کشور، برگزاری این جلسه آن هم به درخواست ایران چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا رییس فدراسیون فوتبال ایران در دیدار با اینفانتینو به دنبال راهکاری برای دور زدن قوانین داخلی است؟

آیا تاج به پشتوانه فیفا می‌خواهد همچنان رییس فدراسیون فوتبال باقی بماند؟ آیا رییس فدراسیون فوتبال ایران گزارشی درباره قوانین داخلی ایران و قانون منع به کارگیری بازنشستگان به رییس فیفا ارائه خواهد کرد؟

متاسفانه در فضایی که کشور در مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های تحریم از سوی قدرت طلبان جهانی قرار دارد، طرح موضوعات و مواردی که منجر به دخالت نهادهای خارجی در امور ورزش ایران شود، می‌تواند به اعتبار و حیثیت ورزش و قطعا منافع ملی کشور خدشه وارد کند.

موضوعی که به نظر می‌رسد مسئولان نظارتی، مقامات عالی ورزش کشور و مدیران دلسوز فوتبال باید برای آن چاره‌ای اندیشه کنند تا پیش از هر اتفاقی با تدبیر، مانع از احتمال تهدید یا تحریم فوتبال ایران و تکرار سناریوی تعلیق فوتبال کشور با دسیسه دخالت دولت در امور فوتبال شوند.  

مهدی تاج پیش از این بارها ثابت کرده که به قوانین داخلی احترام می‌گذارد و بیش از هر فرد دیگری دغدغه‌ اجرای قوانین جاری کشور در حوزه فوتبال را دارد. مبارزه او با فساد در فوتبال و عزل بسیاری از مدیران منفعت‌طلب از نقاط مثبت کاری اوست، امید است که او، این بار نیز در موضوع اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم راستا با سیاست‌های کلان نظام و به دور از هر گونه جنجال و حاشیه‌سازی شرایط اجرای قانون مذکور در فوتبال را نیز فراهم کند و با هر تدبیری مانع از دخالت خارجی‌ها در امور فوتبال کشور شود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین