|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۲۳۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: ایالات متحده آمریکا با قاطعیت غیر عادی سرنوشت مسلمان «اویغور» بازداشت شده در چین را محکوم کرد و بدین ترتیب جبهه جدیدی را با پکن در حالی باز کرد که روابط دو کشور شاهد تنش و وخامت روز افزون است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: ایالات متحده آمریکا با قاطعیت غیر عادی سرنوشت مسلمان «اویغور» بازداشت شده در چین را محکوم کرد و بدین ترتیب جبهه جدیدی را با پکن در حالی باز کرد که روابط دو کشور شاهد تنش و وخامت روز افزون است.

«مایک پمپئو » وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت که « صدها هزار و چه بسا میلیون ها اویغور بازداشت شده بر خلاف میل شان در اردوگاه های احتمالی برای بازپروری شان در بازداشت به سر می برند و به تلقین های عقیده ای و سیاسی سخت و نقض های وحشتناک دیگر تن می دهند.»

پمپئو در سخنرانی شدیداللحنی درباره آزادی دینی گفت که «باورهای دینی شان در معرض از بین رفتن است.»

چین در ماه آگوست گذشته در نشست کمیته حقوق بشر سازمان ملل متهم به بازداشت یک میلیون نفر در مراکزی در منطقه «شین جیانگ» در شمال غرب کشور، مهد اویغورها، شد.چین به شدت این اطلاعات را تکذیب کرد.

برخی از اعضای کنگره از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در اواخر ماه آگوست از پمپئو و «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا خواستند که تدابیر سختی علیه مسئولان چینی که در بازدشت اویغورها دست دارند اتخاذ کنند.

پمپئو گفت که وی آماده فکر کردن درباره اعمال تحریم هاست و این چیزی است که اعضای جمهوریخواه و دموکرات در کنگره خواهان آن هستند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین نگرانی خود را درباره مسیحیان در چین ابراز کرد و دولت چین را به « بستن کلیساها، سوزاندن کتاب مقدس و اجبار مومنان برای امضای اسنادی مبنی بر چشم پوشی شان از دیانت شان»متهم کرد.

پمپئو ورز چهارشنبه نیز دولت چین را به دلیل « فاقد بودن شفافیت» و « رفتار به شیوه وحشتناک با اقلیت ها»محکوم کرد و تأکید کرد که چین درآمدها و رشد اقتصادی آمریکا را در طولانی مدت تهدید می کند و این کشور تهدید بزرگ ایالات متحده آمریکا در آینده به شمار می رود.

حمله گسترده
این پرونده به سلسله پرونده های اختلافی میان ایالات متحده آمریکا و چین اضافه می شود و پس از آن که در ابتدای دوران ریاست جمهوری ترامپ دو کشور به هم نزدیک شدند اما به نظر می رسد که رئیس جمهور آمریکا بار دیگر لحن تندی که طی تبلیغات انتخاباتی اش در پیش گرفته بود بازگشته است.

سال نخست ترامپ در کاخ سفید شاهد تنش شدید با این کشور آسیایی بزرگ شده است لیکن در ابتدای کار رئیس جمهور آمریکا، این احساس به وجود آمد که روابط دو کشور بهبود پیدا کرده است آن هم پس از آن که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی اش اقدامات تجاری «غیرشفاف» چین را محکوم کرد و این کشور را متهم به دستکاری بهای پولش کرد.

این بهبود در «مارلاگو» در ایالت «فلوریدا» نمایان شد همان جایی که ترامپ در ماه آوریل 2017 با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین دیدار کرد و از «پیشرفت بزرگی» که محقق شد استقبال کرد سپس این بهبود در ماه نوامبر همان سال ادامه یافت زمانی که رئیس جمهور آمریکا از کشوری دیدار کرد که در آن از شی تمجید کرد.

در عمل رئیس جمهور آمریکا از جمله به جبهه تجاری امتناع کرد و از محکومیت چین در زمینه پول اش چشم پوشی کرد و در نهایت نیز از شی رئیس جمهور آمریکا به دلیل تأثیر مثبت بر کره شمالی تشکر کرد.

لیکن با نزدیکی به سپری شدن دومین سال انتخاب ترامپ و انتخابات میان دوره ای کنگره در ماه نوامبر تنش به روابط چین و آمریکا بازگشته است.

جنگ تجاری که شامل تبادل اعمال تعرفه های گمرکی می شود در اوج خودش است و مذاکرات نیز هیچ گونه پیشرفتی نداشته است.

در این فضایی که شبیه حمله گسترده است واشنگتن چندین جبهه را گشود یا بار دیگر گشوده است.

رئیس جمهور آمریکا چین را به جمود در مذاکرات درباره خلع سلاح هسته ای کره شمالی متهم کرد.

ترامپ تا جایی پیش رفت که پکن را به دخالت در انتخابات آینده آمریکا متهم کرد و اعمال تعرفه های گمرکی توسط چین را هدف قرار دادن رأی دهندگان به ویژه«کشاورزن، دامپروران و کارگران» دانست.

در اقدامی بی سابقه نیز ایالات متحده آمریکا ارتش چین را به دلیل خرید سلاح های روسی تحریم کرد.

از سوی دیگر، تنش در دریای چین جنوبی نیز به نظر می رسد اخیرا افزایش یافته است.

با وجود این، ترامپ هر بار که به چین حمله می کند بر این مساله اصرار دارد که درِ گفت و گو با شی جینپینگ «دوست» چینی اش باز بماند و فرصت را برای تأکید بر «احترام عمیق» اش به وی از دست نمی دهد./جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین