|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۲۳۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
ماه گذشته'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا در سخنانی گفت:' هدف آمریکا این است که جنگ سوریه به درون فرآیند ژنو منتقل شود. تنها آن موقع است که مردم سوریه می توانند یک دولت جدید داشته باشند. دولتی که اسد در راس آن نباشد.'
روزنامه نیویورک تایمز در تفسیری نوشت: در اوج مراحل جنگ سوریه؛ آمریکا مشغول طراحی یک استراتژی برای جنگ سوریه است تا گام بعدی اش را در این جنگ کاملا حساب شده بردارد.

 این روزنامه روز جمعه در این تفسیر آورده است:

جنگ داخلی هفت ساله سوریه به اوج مراحل خود رسیده است. دولت 'ترامپ'سخت در تکاپوست تا ببیند با پویایی های سیاسی نوظهور این جنگ چه باید کرد.

'بشار اسد'رئیس جمهور سوریه کنترل عمده بخش های خاک کشورش را دوباره بدست گرفته است.تقریبا هیچ شانسی وجود ندارد که گروههای شورشی او را سرنگون کنند و مسیر جنگ را عوض کنند.

روسیه و ترکیه یک منطقه غیرنظامی جنگ ممنوع را در سوریه اعلام کرده اند با هدف اینکه جلوی تهاجم نظامی برنامه ریزی شده دولت سوریه به استان ' ادلب ' گرفته شود. ادلب، آخرین نقطه تحت محاصره شورشیان سوریه است.

حتی اگر یک روز هم این جنون تهاجم به تاخیر بیافتد، این به نفع آمریکاست چون فرصت پیدا می کند بنشیند و استراتژی های جدیدی را برای سوریه ای که اگر حاکمیت مجدد اسد بر آن قطعی شود، طراحی کند.

اجلاس این هفته مجمع عمومی سازمان ملل هم به موضوع سوریه و تهاجم احتمالی به ادلب و راههای پایان جنگ سوریه اختصاص خواهد داشت.

طبق برآورد اندیشمندان موسسه'بروکینگز'، واقعیات میدانی جنگ سوریه تغییر کرده است، بنابراین استراتژی آمریکا برای سوریه نیز لازم است تغییر کند.

آمریکا هم اکنون در حال سنجیدن است که پتانسیل پایان جنگ سوریه را چگونه شکل بدهد. این جنگ تا به حال صدها هزار سوری را از بین برده است و میلیونها سوری را آواره کرده و کشور را خرد و داغان و تکیده کرده است و آن را به نواحی ای تقسیم بندی کرده است که هر نقطه برای قلمرو حاکمیت مستقل دارد می جنگد.

سوالاتی اساسی در این فراز مطرح است که تحلیلگران موسسه 'بروکینگز' پاسخ هایی برای آنها بیان کرده اند.

- آیا آمریکا می تواند اسد را مجبور به ترک قدرت کند؟

نه. دولت ترامپ باید بداند که اسد قدرتش را متمرکز کرده است و به هیچ قیمتی حاضر نیست آن را از دست بدهد.

آمریکا می تواند همچنان به اسد و یارانش فشار بیاورد که شروط او را قبول کنند و موافقت نمایند که اسد بعدا' قدرت را به جانشینش واگذار کند.

'رنج علاء الدین' یکی از کارشناسان 'بروکینگز' در این زمینه می گوید:' اسد اعلام کرده که مصمم است کنترل کل کشور را بدست بگیرد از جمله «ادلب» را. اعلام منطقه غیرنظامی هم خودش فی نفسه یک فرصت در دستان اسد و یارانش است تا بعدا تهاجمی دیگر را سازماندهی کنند'.

وی ادامه می دهد:'آمریکا باید خود را آماده کند چنانچه توافق منطقه جنگ ممنوع شکسته شد و اسد و یارانش به ادلب حمله کردند؛ بی درنگ پاسخی در خور به آن بدهد '.

- آیا اعلام منطقه غیر نظامی، این فرصت را ایجاد می کند که مذاکرات برای پیدا کردن راه حل پایان جنگ سوریه دوباره به جریان افتد یا نه؟

بله. فعلا. دولت ترامپ همچنان تمام تاکیدش بر پیشرفت مذاکرات ژنو است که میان دولت اسد و رهبران اپوزیسیون میانه رو و با نظارت 'استفان دی میستورا' فرستاده سازمان ملل انجام می شود.

اسد از همین حالا خود را پیروز جنگ می داند و دلیلی نمی بیند که مذاکره کند. اما این طرز تلقی می تواند تغییر کند.

اگر آمریکا،روسیه ، ایران، ترکیه و سایر کشورها موفق شوند با اعلام منطقه جنگ ممنوع زمان بخرند و از طریق مذاکره راهی برای پایان جنگ بیابند که قابل قبول اسد هم باشد، آنگاه قضیه فرق می کند.

تاکید اول و آخر آمریکا بر پی گیری مذاکرات ژنو است.

ماه گذشته'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا در سخنانی گفت:' هدف آمریکا این است که جنگ سوریه به درون فرآیند ژنو منتقل شود. تنها آن موقع است که مردم سوریه می توانند یک دولت جدید داشته باشند. دولتی که اسد در راس آن نباشد.'

اما جالب توجه است که دولت ترامپ دیگر همچون گذشته دائما از لزوم رفتن اسد صحبت نمی کند.
آمریکا مترصد آن است که پرچمدار روند صلح باشد و او باشد که نتیجه این فرآیند را مشخص می کند، اما اهرم کافی برای از میدان به در کردن رقبا را ندارد.

روسیه؛ رقیب اصلی است که از سال 2015 عملا وارد جنگ شد و روند آن را به نفع اسد تغییر داد.
مسلما،غیبت آمریکا در بعد میدانی جنگ، امکان دخالت نظامی روسیه در سوریه را میسر ساخت. آمریکا چندان تمایلی به خنثی کردن نقش نظامی مسکو در جنگ سوریه نداشته است. بر همین مبنا؛ روسیه زمام کار را بدست گرفته است و راه خودش را می رود و روند خودش را برای گفت وگوهای صلح می پیماید که در شهر ' آستانه' مرکز قزاقستان دنبال می شود.

ایران هم نقش مهم دیپلماتیک و نظامی در سوریه ایفا کرده است.

ایران در این ماه میزبان سران روسیه و ترکیه بود تا در مورد یک راه حل سیاسی برای پایان جنگ سوریه با هم بحث و تبادل نظر کنند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند که روند ژنو ناکارآمد است و باید متحول شود.

- برنامه آمریکا برای برخورد با درگیر بودن ایران در سوریه چیست؟

در اینجا کار چندانی از دست آمریکا ساخته نیست. حتی به رغم آنکه دولت ترامپ اینقدر نسبت به ایران عناد دارد.

آمریکا ممکن است روسیه را قانع کند که به اسد فشار وارد آورد از ایران بخواهد نیروهایش را از سوریه بیرون ببرد.

- آیا این بعید به نظر نمی رسد که یک تماس تلفنی دیپلماتیک بتواند جلودار تاخت وتاز ایران در سوریه را بگیرد؟

'اندرو میلر' متخصص امور خاورمیانه در 'شورای امنیت ملی آمریکا ' در دولت 'اوباما' پاسخش به این سوال این است که:' به نظر من، اراده واقعی برای خارج ساختن ایران از سوریه وجود دارد اما این فقط در سطح اراده است و یک تلاش و کوشش واقعی در راه دست یابی به این هدف وجود ندارد'.
میلر توضیح می دهد:'همه طرفهای مقابل ایران فقط به یک بازی مشخص اتکا کرده اند و آن، حفظ اهرم قدرت میان روسیه و ایران است. خواست آنها این است که روسها را متقاعد کنند که از اسد بخواهند که رابطه اش با ایران را بکاهد'.

اما آمریکا نباید انتظار داشته باشد اسد به ایران پشت کند.

- اوضاع ادلب چه تاثیری بر جنگ با داعش خواهد داشت؟

هیچ. اساسا در سوریه دو کارزار جنگ وجود دارد. یکی؛ جنگ داخلی در استانهای غربی کشور است و دیگری مبارزه با داعش در شرق.

2 هزار سرباز آمریکایی در شرق سوریه حضور دارند که اغلبشان نیروهای 'عملیاتهای ویژه' هستند و دوشادوش شبه نظامیان کرد مشغول جنگیدن با آخرین بقایای داعش اند.

این جنگ به نظر نمی رسد که فعلا ختم شود چون میلیشاها دست از مبارزه شدید کشیده اند و در عوض در قالب یک گروه شورشی تغییر شکل داده اند.

سوریه ؛ روسیه و ایران هم خودشان دشمن داعش اند و به نظر نمی رسد جلوی آمریکا را در جنگیدن با این گروه بگیرند.

در این ماه تعداد 100 تفنگدار آمریکایی وارد شهر 'تنف' شدند. تنف، نقطه ای دور افتاده در شرق سوریه نزدیک مرزهای عراق است. همین حضور اندک سربازان آمریکایی در این نقطه؛ یک علامت مشخص به دولت سوریه و روس و ایران است تا به آنها گوشزد کند که ارتش آمریکا در حال ورود به خاک سوریه است.

بدون شک؛ اسد به حضور نظامی آمریکا در شمالشرق سوریه واکشن نشان خواهد داد. در این ناحیه؛ نیروهای آمریکایی یک صورت فلکی از پایگاهها و فرودگاهها را برای خودشان ساخته اند.

ترامپ چند ماه پیش از خروج نیروهایش از سوریه خبر داده بود اما به توصیه مشاورانش، از تصمیمش صرف نظر کرده است.

'جیمز اف. جفری' فرستاده وزارت خارجه آمریکا به سوریه در باب این موضوع در اوائل این ماه گفت:' سیاست جدید این است که ما نیروهایمان را تا پایان سال از سوریه خارج نخواهیم کرد'.

او گفت:'مطمئنم که در تمام تصمیم گیریهای دستگاه نظامی آمریکا در مورد اینکه لازم است واشنگتن نقش فعالتری در سوریه داشته باشد، ترامپ هم حضور داشته است'.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین