|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۲۳۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
رسانه‌ها به ویژه صداوسیما باید از کارشناسانی که به موضوع اشراف دارند استفاده کنند تا بتوانند موضوع را برای جامعه باز کنند. در ارتباط با اینکه علت وقوع این حادثه چه بوده است و اینکه چگونه می‌توان از تکرار اینگونه حوادث و موضوعات جلوگیری کرد که معمولا کارشناسان مربوط به مسائل امنیتی در این زمینه باید برای توضیح دادن و تشریح کردن حضور داشته باشند و چرایی موضوع را بررسی کنند و این مهم است که از حضور کارشناسان دقیق و کاربلد استفاده کنند که بتواند تا حدودی به آرامش در جامعه کمک کند.
یک کارشناس رسانه و مسائل سیاسی پوشش ندادن حوادثی چون حمله تروریستی در رژه نیروهای مسلح در اهواز را غیراصولی و غیرحرفه‌ای دانست و گفت: با وجود دنیای مجازی مخفی کردن اینگونه اخبار در رسانه‌ها قطعا اشتباه است.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگویی با ایسنا درباره عملکرد صحیح رسانه‌ها در حوادثی چون حمله تروریستی صبح امروز، اظهار کرد: در شاخه‌های مختلف رسانه عنوانی به نام مدیریت بحران داریم که دارای دو وجه است؛ یکی اینکه رسانه را چگونه در شرایط بحرانی اداره کنیم و دوم اینکه چگونه اخبار بحرانی را در رسانه مدیریت و تشریح کنیم که در این زیرشاخه، آرام‌بخشی به جامعه و رفع التهاب از طریق اطلاعات دقیق و مطمئن مهمترین عنصر می‌تواند باشد و اینکه رسانه‌ها هر مطلبی را منتشر نکنند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد یک مساله است و مساله دیگر جزئیات حادثه است که درست باید اطلاع‌رسانی شود. اینکه حادثه به وسیله چه کسانی انجام شده، چه تعداد مجروح داشته و چه کسانی مسئولیت ابعاد حادثه را برعهده گرفته‌اند؛ بنابراین سفارش اول و اکید این است که هر اطلاع‌رسانی که در ابتدای امر می‌شود رسانه باید در درجه اول از صحت آن مطمئن شود. در عین حال به جو شایعه یا بزرگ کردن موضوع و ایجاد التهاب در جامعه دامن نزند.

این کارشناس رسانه در ارتباط با اصل دیگر مدیریت بحران در رسانه که همان آرام‌بخشی جامعه است، توضیح داد: رسانه‌ها به ویژه صداوسیما باید از کارشناسانی که به موضوع اشراف دارند استفاده کنند تا بتوانند موضوع را برای جامعه باز کنند. در ارتباط با اینکه علت وقوع این حادثه چه بوده است و اینکه چگونه می‌توان از تکرار اینگونه حوادث و موضوعات جلوگیری کرد که معمولا کارشناسان مربوط به مسائل امنیتی در این زمینه باید برای توضیح دادن و تشریح کردن حضور داشته باشند و چرایی موضوع را بررسی کنند و این مهم است که از حضور کارشناسان دقیق و کاربلد استفاده کنند که بتواند تا حدودی به آرامش در جامعه کمک کند.

مقامات امنیتی چگونه اطلاعات دهند که دست رسانه خالی نباشد

بهشتی‌پور در ادامه این گفت‌وگو درباره‌ِ اخباری که از وقوع حوادث مهم چون حادثه تروریستی در تلویزیون منتشر می‌شود، مطرح کرد: معمولا روال این است که در درجه اول اخبار کوتاه منتشر می‌شود و معمولا اخبار تکمیلی هم در ادامه اضافه می‌شود. مهم این است که این اطلاعات که حتما در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، منبعی درست داشته باشد. ما نباید تصور کنیم که سردبیر مربوطه خبری که به دستش می‌رسد را نمی‌خواهد منتشر کند واقعیت این است که در اینگونه موارد مسؤولان ذی‌ربط خیلی قطره چکانی اطلاعات می‌دهند و با دشواری می‌شود توضیحات را از آنها گرفت. یک باور غلط در جامعه ما شکل گرفته و آن اینکه مسؤولان فکر می‌کنند اگر اطلاعات اینگونه حوادث را منتشر کنند، وضعیت را بحرانی‌تر می‌کنند، در حالی کاملا برعکس است اگر اطلاعات دقیق، صحیح و موثر منتشر شود در آرامش جامعه و کاهش التهاب تاثیر تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

بهشتی‌پور سپس تاکید کرد: ما نباید فکر کنیم آن سردبیر که اخبار به دست آمده را منتشر نمی‌کند دستش باز است اما نمی‌خواهد خبر را در اختیار مردم بگذارد بلکه آنها تحت تاثیر تصمیم‌های افرادی هستند که معمولا در این گونه مسائل خیلی کنترل شده خبر می‌دهند. در حالی که آنها معتقدند اگر این موضوع رسانه‌ای شود التهاب جامعه بیشتر می‌شود. اما آنها با برگزاری نشست در راستای برقرای امنیت ملی می‌توانند این مساله را مورد بررسی قرار دهند که رسانه چگونه می‌تواند در اینگونه موارد فعالیت خود را داشته باشد در عین حال که به امنیت کشور صدمه نزنند. از آن طرف هم مقامات امنیتی چگونه اطلاعات دهند که دست رسانه خالی نباشد و در این زمینه رسانه هرچقدر دقیق تر عمل کند جلوی شایعات بیشتر گرفته می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش پایانی گفت‌وگوی خود، درباره‌ی رقابت رسانه‌ها در حوادث اینچنین که گاهی اوقات منجر به انتشار اخبار نادرست و رقابت کاذب بین آنها می‌شود، اظهار کرد: رسانه‌ها برایشان مهم است که اولین خبر را بدهند، اما درست این است که دوم باشی اما اخبار صحیح را منتشر کنی. حتما لازم نیست که رسانه منبع اول باشند، مهم این است که رسانه منبع خبرش درست باشد. بنابراین رسانه‌ها اگر واقعا حرفه‌ای برخورد کنند، رقابتی سالم هم خواهند داشت و اسیر اخبار نادرست نمی‌شوند. از طرفی همه اگر همه بخواهند صادقانه رفتار کنند دیگر تفاوت خبری ایجاد نمی‌شود. تفاوت خبری زمانی ایجاد می‌شود که یک رسانه بخواهد اخبار خود را بزرگ جلوه کند و یا بخشی از خبر را بگوید و بخشی را نگوید. در حالی که اگر رسانه‌ها حرفه‌ای عمل کنند، هیچگاه تناقض خبری ایجاد نمی‌شود حتی بخواهند رقابت ایجاد کنند، رقابت باید به گونه‌ای باشد که امنیت ملی در خطر نیفتد.

بهشتی‌پور یادآور شد: برای انتشار هر نوع خبری که جنبه‌ی تروریستی دارد، حضور کارشناسان مربوطه الزامی است و به کارآمدی رسانه کمک می‌کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین