|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۲۳۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
نیویورک تایمز گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تعرفه ای 10 درصدی بر واردات 200 میلیارد دلار کالای چینی اعمال می‌ کند، اما این افزایش تعرفه شامل اقلامی مانند ساعت هوشمند اپل، فیت بیت و برخی دیگر محصولات چینی نخواهد شد.
 نیویورک تایمز گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تعرفه ای 10 درصدی بر واردات 200 میلیارد دلار کالای چینی اعمال می‌ کند، اما این افزایش تعرفه شامل اقلامی مانند ساعت هوشمند اپل، فیت بیت و برخی دیگر محصولات چینی نخواهد شد.

این فهرست ابتدا قرار بود شامل بیش از شش هزار قلم کالا باشد اما مقام های آمریکایی گفتند که بیش از 300 نوع کالا را از آن خط زده اند. این تغییرات بعد از مخالفت شدید شرکت ها از جمله اپل، دل و هیولت پاکارد وارد شد. این شرکت ها نگرانند که تعرفه های تازه باعث افزایش هزینه ها شود، زیرا بسیاری از محصولات آنها در چین ساخته می شود.

ترامپ در بیانیه‌ ای به چین هشدار داد که در صورتی که بخواهد در مقابل این اقدام آمریکا علیه محصولات کشاورزی و صنعتی آمریکا دست به اقدامات تلافی جویانه بزند، مرحله سوم اعمال تعرفه بر کالاهای چینی را به اجرا می‌ گذارد و تعرفه 267 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی را افزایش می‌ دهد.

مقامات چین برای تصمیم گیری در مورد واکنش به جنگ تجاری جدید آمریکا تشکیل جلسه می دهند. «لیو هی» معاون نخست وزیر چین قرار است صبح امروز سه شنبه نشستی را در پکن برای رایزنی در مورد پاسخ دولت چین به تصمیم آمریکا برگزار کند.

تعرفه هایی که امروز معرفی شد بزرگ ترین دور تعرفه ها تا به امروز است و ممکن است بر قیمت کالاهای خانگی در آمریکا اثر بگذارد.

اعمال تعرفه تازه بر کالاهای چینی به دنبال شکست مذاکرات دو اقتصاد بزرگ جهان برای حل اختلافات تجاری انجام می‌ شود. در همین زمینه، «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا، هفته گذشته از مقام‌ های ارشد چین برای دور تازه مذاکرات تجاری دعوت کرد، ولی تاکنون برنامه ای برای چنین دیدارهایی تعیین نشده است.

اعمال تعرفه 10 درصدی بر این کالاهای چینی از روز 24 سپتامبر (2 مهر) به اجرا گذاشته می‌ شود، اما این تعرفه تا پایان سال 2018 به 25 درصد افزایش خواهد یافت. هدف از این افزایش تدریجی این است که شرکت‌ های آمریکا فرصت لازم برای هماهنگ کردن خود با تعرفه های جدید اعمال شده بر کالاهای چینی را داشته باشند.

آمریکا قبلا تعرفه واردات 50 میلیارد دلار کالای چینی را افزایش داده بود. مقام های دولت ترامپ می‌ گویند این اقدام در راستای کاهش اختلاف تراز تجاری سالانه چین و آمریکا انجام شده است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت: «ما تغییراتی که نیاز است انجام شود خیلی شفاف بیان کردیم و به چین خیلی فرصت دادیم که با ما عادلانه رفتار کند، اما تاکنون چین تمایلی برای تغییر رفتارش از خود نشان نداده است.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز در همین زمینه در گفت وگو با خبرنگاران از آمادگی واشنگتن برای مذاکرات بیشتر با پکن خبر داد، اما وی جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

این مقام ارشد دولت ترامپ گفته است: این یک تلاش برای محدود کردن چین نیست، بلکه این تلاشی برای همکاری با چین است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار آمریکا، تراز تجاری این کشور طی هفت ماه گذشته حدود 222.5 میلیارد دلار به نفع چین بوده که نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش 9 درصدی هم داشته است.

آمریکا از چین می‌ خواهد که 375 میلیارد دلار اختلاف تراز تجاری سالانه با آمریکا را کاهش دهد.

آمریکا قبلا نیز تعرفه‌ هایی روی کالاهای چینی، اروپایی و برخی کشورهای دیگر وضع کرده بود که با واکنش تلافی جویانه آنها روبرو شده است.

هدف از اعمال این تعرفه ها، ضربه زدن به چین است اما آنها می توانند به اقتصاد آمریکا و مصرف کنندگان در این کشور لطمه بزنند. برخلاف دور اول تعرفه ها که هدف از آنها کاهش تبعاتش بر مصرف کنندگان آمریکایی بود، اما این دور از تعرفه ها، قیمت های کالاهای خانگی از جمله لوازم الکتریکی، مواد غذایی و لوازم خانگی را افزایش خواهد داد.

شرکت های آمریکایی قبلا نسبت به تاثیر این اقدام بر هزینه های خود ابراز نگرانی کرده بودند.

منبع : جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین