|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۲۳۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
رییس سازمان حج و زیارت گفت:با هماهنگی‌های انجام شده با بانک مرکزی هزینه ویزای اربعین از طریق سامانه نیما پرداخت می‌شود.
رییس سازمان حج و زیارت گفت:با هماهنگی‌های انجام شده با بانک مرکزی هزینه ویزای اربعین از طریق سامانه نیما پرداخت می‌شود.

حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: امسال حدود ۸۶ هزار نفر از حجاج کشورمان از ۲۷ تیرماه عازم سرزمین وحی شدند که فرآیند بازگشت حجاج نیز بامداد روز ۲۵ شهریور ماه پایان پذیرفت.

وی با بیان اینکه پروازهای رفت و بازگشت حجاج توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هواپیمایی سعودی انجام شد، افزود : حجاج ایرانی با ۳۱۵ پرواز به سمت جده و مدینه عزیمت کردند و مرحله بازگشت از فرودگاه‌های ذکر شده نیزبا ۳۱۷ پرواز انجام پذیرفت.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: پرواز زائران در ۱۹ ایستگاه پروازی انجام پذیرفت که فرودگاه امام (ره ) در استان تهران بیشترین سهم جابجایی زایران را به عهده داشت.

محمدی افزود : پروازهای زائران ۹ استان کشور در فرودگاه حضرت امام (ره) انجام گرفت یعنی ۳۵ درصد پروازهای رفت و برگشت زائران در استان تهران صورت گرفت.

وی درباره وضعیت سلامت زائران و آمار زایران فوت شده نیز اظهار کرد: امسال با توجه به آموزش های پیشگیرانه بهداشتی و ارائه اطلاعات کاربردی به زائران در خصوص بیماری ها به ویژه گرمازدگی و همچنین خدمات درمانی هیئت پزشکی، وضعیت مناسبی را در رابطه با سلامت زائران شاهد بودیم و حتی آمار افراد فوت شده نیز نسبت به سالهای قبل کاهش چشمگیری داشت.

رییس سازمان حج و زیارت توضیح داد: در عملیات حج تمتع ۹۶ تعداد افراد فوت شده حدود ۳۳ نفر بود اما امسال این تعداد به ۱۰ نفر رسید؛ پیکرهای تعدادی از این حجاج بنابر درخواست خانواده های آنها در خاک عربستان دفن شد و پیکرهای سایر فوت شدگان نیز بر اساس در خواست خانواده های آنان به کشور بازگشت.

محمدی به بررسی برنامه های صورت گرفته در حج تمتع سال ۹۷ پرداخت و گفت: بعد از حج سال ۹۶ آسیب شناسی های دقیق و کاملی در کارگروه‌های ۲۴ گانه صورت پذیرفت که تمامی برنامه ها و دستورالعمل ها نیز بر اساس همین آسیب شناسی ها و به صورت کارشناسی انجام پذیرفت.

وی افزود : خروجی های ما نشان دهنده موفقیت آمیز بودن عملیات حج امسال است و این مهم از طریق رضایتمندی خود حجاج کسب شده است؛ ما برای آگاهی از رضایتمندی حجاج دو شاخص را مدنظر قرار می دهیم که یکی نظر سنجی و دیگری مواجهه حضوری با زائران در طول موسم حج بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال در ایام تشریق و به ویژه در حمل و نقل ترددی زائران به عرفات و منا، شاهد توجه به زمانبندی مناسب و دقیق بودیم و در این رابطه همه دست اندرکاران و زائران اهتمام ویژه ای داشتند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مبنای همه برنامه ریزی ها در حج امسال امنیت و سلامت حجاج بوده است، اظهار کرد: در همه برنامه ریزی ها به دو اصل امنیت و سلامت حجاج توجه شد که خوشبختانه در طول موسم مشکلی برای کسی پیش نیامد.

محمدی به بهره گیری از فناوری اطلاعات و الکترونیکی بودن برنامه ها اشاره کرد و افزود: راه اندازی نرم افزار زائر یار، استفاده مدیران کاروان از نرم افزار الکترونیکی به جای کتابچه، بهره گیری از اپلیکیشن موبایلی در‌حمل و نقل ترددی و ... در موسم حج انجام پذیرفت.

وی افزود: نرم افزار زائر یار ضمن مسیر یابی برای حجاج به ثبت نظر سنجی آنها نیز می پرداخت.

محمدی به برنامه های پیش رو اشاره کرد و افزود: در آینده ای نزدیک فراخوان برای تمامی کسانی که فیش سال های ۸۴ و ۸۵ و ۸۶ را در اختیار دارند انجام می دهیم تا افرادی که آمادگی لازم را دارند هر چه زودتر به نام نویسی بپردازند.

وی افزود: سعی داریم تا کارگزاران و مدیران حج سال آینده را زودتر انتخاب کنیم و برنامه های اطلاع رسانی و آموزشی را هم زودتر آغاز خواهیم کرد.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین به تشکیل ستاد بحران نیز اشاره کرد. و گفت: امسال ستاد بحران راه اندازی کردیم تا برای اداره حج امسال در هر شرایطی آمادگی وجود داشته باشد .

محمدی درباره مراسم ابعین حسینی نیز گفت: برنامه ریزی اربعین با ستاد مرکزی اربعین است اما سازمان حج و زیارت یکی از کمیته های این ستاد است و بحث ثبت نام و اعزام بر عهده ما قرار دارد .

وی افزود: کار ثبت نام و فراخوان نیز با هماهنگی ستاد انجام می‌گیرد و این مهم در سامانه سماح اجرایی خواهد شد؛ ثبت نام به صورت سراسر ی در دفاتر زیارتی و دفاتر پست سراسر کشور انجام می‌گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: با هماهنگی های انجام شده با بانک مرکزی هزینه ویزای اربعین از طریق سامانه نیما یعنی ارز ثانویه انجام می‌گیرد؛ یعنی زائران معادل ریالی ارز که به قیمت سامانه نیما است را پرداخت خواهند کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین