|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۲۳۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
این مدرس دینی با بیان اینکه «امام حسین (ع) و سایر ائمه همیشه به عنوان الگو پاسخگو بودند و اعتراض شدیدی به ظلم داشتند»، به طرح این پرسش‌ها پرداخت که چقدر صداوسیما مفهوم اعتراض امام حسین (ع) را تبیین کرده و چقدر خطبه‌های امام حسین (ع) در صداوسیما تبیین شده است؟
 یک مدرس دینی معتقد است که «اگر صداوسیما بتواند فارغ از جناح‌ها و نگاه‌های سیاسی به نهضت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا بپردازد، آنگاه می‌توان گفت که به عنوان رسانه ملی معرفت‌افزایی کرده است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین دلیر در گفت‌وگویی با ایسنا درباره میزان موفقیت صداوسیما در انتقال مفاهیم عاشورایی و نهضت امام حسین(ع)، اظهار کرد: متاسفانه صداوسیما در این امر موفق نیست. برای تحلیل چرایی این موضوع می‌توان به مفهوم اعتراض در نهضت امام حسین (ع) پرداخت؛ حرکت امام حسین (ع) اعتراض به ظلم‌ها، کج‌اندیشی، تحریف‌ها و استفاده ابزاری از آیین محمدی(ص) که تحکیم حکومت معاویه و یزید را به همراه داشت، بود؛ این در حالی است صداوسیما در پرداخت به این موضوعات در راستای معرفت‌افزایی موفق نبوده است.

او در ادامه در بیان عقیده‌اش گفت که «یکی از مشکلات امروز ما این است که حکومت‌ را قدسی‌سازی می‌کنیم، در حالی که حکومت امر قدسی نیست و امری عرفی است» ادامه داد که در دیدگاه کسانی چون مرحوم کمپانی، شخصیت بزرگ فقهی در حاشیه کتاب المکاسب تاکید شده که حکومت امری قدسی نیست. اما چون قدسی بودن حکومت پیش فرض رسانه‌ ملی است، صداوسیما معمولا هر آنچه که بتواند به حکومت آسیب برساند را کتمان می‌کند.

این مدرس دینی با بیان اینکه «امام حسین (ع) و سایر ائمه همیشه به عنوان الگو پاسخگو بودند و اعتراض شدیدی به ظلم داشتند»، به طرح این پرسش‌ها پرداخت که چقدر صداوسیما مفهوم اعتراض امام حسین (ع) را تبیین کرده و چقدر خطبه‌های امام حسین (ع) در صداوسیما تبیین شده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین دلیر تاکید کرد که امام حسین (ع) مخالف استبداد و خفقان بودند و افزود: «اگر ایشان به این موضوعات اعتراض نمی‌کردند، یزید هم به جنگ با او نمی‌آمد. یزید از ایشان بیعت می‌خواست، اما امام حسین(ع) با ظلم، طاغوت و کسی که روی حکومت خود متعصب بود بیعت نکردند. ایشان تمام مصائب را به جانِ دل خرید، چرا که معترض بود؛ اما چقدر صداوسیمای ما به این اعتراض ایشان پرداخته است؟ هر وقت تلویزیون را در این ایام روشن کرده‌ایم، فردی در حال مداحی کردن است.»

این مدرس فلسفه عالی و عرفان با بیان این اعتقاد که «صداوسیما فقط حنجره‌ها را معرفی می‌کند و راه‌های طرح بحث‌های تفکر و معرفتی را بسته است»، اظهار کرد: «نهضت امام حسین (ع) یکپارچه اعتراض است و صداوسیما در تبیین معرفی این امام و اهدافش چندان موفق نبوده است. در این ایام صداوسیما سخنرانی‌هایی را پخش می‌کند که به کسی برنخورد. سخنرانی‌ها اغلب سیاسی هستند، ولی نه از این جهت که به بعد سیاسی نهضت عاشورا بپردازد، بلکه به این معنی که کاملا جناحی هستند و معمولا سخنران‌ها امام حسین (ع) را به جناح خودشان و جناح مخالف را به یزید ربط می‌دهند. این در حالی است که ما نمی‌توانیم امام حسین (ع) و یزید را در یک خانواده شیعه داشته باشیم.»

حجت‌الاسلام والمسلمین دلیر با تاکید بر اینکه همه ما شیعه امام حسین (ع) هستیم، یادآور شد: «ما می‌توانیم با کمک به همدیگر بسیاری از مسائل را برطرف کنیم و درباره موضوعات مختلف از بحث‌های دینی، اعتقادی و معرفتی گرفته تا موضوعات فرهنگی و اجتماعی به گفت‌وگو بنشینیم.»

او با بیان اینکه «صداوسیما جولانگاه مداحان و برخی سخنرانان شده است»، اظهار کرد که چنین افرادی به جای معرفت‌زایی، بیشتر بر جهالت مردم می‌افزایند و افزود: «آنها به جای آنکه دین را تثبیت کنند، دین‌زدایی می‌کنند و به جای آنکه عقلانیت را تقویت کنند، عقلانیت را از مردم می‌گیرند؛ در حالی که به نظرم این رویکرد در راستای نهضت ابا عبدالله الحسین(ع) نیست. اگر صداوسیما فارغ از جناح‌ها و نگاه‌های سیاسی به نهضت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا بپردازد، آنگاه می‌توان گفت که به عنوان رسانه ملی معرفت‌افزایی کرده است.»

این مدرس دینی همچنین با بیان اینکه «امیدوارم روزی همه ما به فلسفه امام حسین (ع) برگردیم»، خاطرنشان کرد: «موضوعاتی همچون اختلاس‌ها و حقوق‌ها و املاک نجومی همگی مصداق ظلم هستند و در مفهوم نهضت امام حسین (ع) باید به این ظلم‌ها پرداخته شود؛ اما در واقعیت چقدر رسانه‌های ما به این مصادیق ظلم در جامعه پرداخته‌اند؟‌ امروز همه چیز جناحی شده است و بسیاری منتظرند ببینند جناح مقابل چه کار خلافی کرده تا به آن بپردازند، اما اگر هم‌فکر خودشان این کار را انجام بدهند، سکوت می‌کنند؛ این تبعیض در برخورد با ظلم، عین ظلم است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین دلیر در بخش دیگری از سخنانش به ماجرای دلار و سکه اشاره کرد و با بیان اینکه «بخش زیادی از جامعه ما اصلا با دلار و سکه سر و کار ندارد یا پولش را ندارد یا اینکه اصلا تا به حال رنگ دلار را هم ندیده‌» خواستار آن شد که با افرادی که خریدهای هنگفت انجام داده‌اند برخورد و دست کم به شک‌ها و سوالاتی که در ذهن مردم در این باره وجود دارد، پاسخ داده شود.

او همچنین درباره محتوای نواهای عاشورایی که در ایام محرم از تلویزیون پخش می‌شود و تاکید صرف بر مظلومیت امام حسین (ع) فارغ از نشان دادن رشادت‌های این حضرت، خاطرنشان کرد: «برخی مداحان از چشم و آبروی امام حسین (ع) می‌گویند و برخی هم مظلوم را مظلوم‌تر معرفی می‌کنند؛ آیا همه واقعیت درباره ایشان همین است؟ نمی‌توان به زیبایی‌های گزاره‌های ایشان پرداخت؟ در حالی که مداحی می‌تواند به وحدت ملی کمک کند، اما مداح‌هایی هستند که به شخصیت‌های اصلی نظام توهین می‌کنند و کسی هم کاری با آنها ندارد.»



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین