|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵
در نشست ویژه‌ ریسک "آتشفشان دماوند" مطرح شد
کد خبر: ۲۳۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
رییس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ‌عین ‌حال یادآور شد: در سال جاری هیچ رکورد لرزه‌ای در این منطقه به ثبت نرسیده است، ولی این گفته نباید به گونه‌ای تلقی شود که از آتشفشان دماوند غافل شویم.
 رییس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که ما برای مانیتورینگ آتشفشان دماوند دستگاه‌های لازم را نداریم، گفت: یکی از ایستگاه‌های نزدیک به قله دماوند به دلیل حضور کوهنوردان در آن آسیب‌دیده است و داده‌های آن قابل برداشت نیست، از این رو نزدیکترین ایستگاه مانیتورینگ ما برای پایش وضعیت این آتشفشان 30 کیلومتر فاصله دارد.

 دکتر علی مرادی در نشست ویژه‌ ریسک آتشفشان دماوند با تاکید بر این که زلزله‌شناسی آتشفشان یکی از موضوعات مهم در دنیا است، اظهار کرد: موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز دراین حوزه مطالعات فراوانی انجام داده است،  ولی متاسفانه برای این که در حوزه زلزله‌شناسی و آتشفشان متمرکز شویم دستگاه‌های کافی را در اختیار نداریم.

وی آتشفشان دماوند را یک آتشفشان نیمه فعال در نزدیکی مراکز جمعیتی بزرگ توصیف کرد و ادامه‌ داد: از این رو لازم است که به لحاظ انجام مطالعات به دستگاه‌هایی همچون GPS، سیستم‌های لرزه‌نگاری، ژئوشیمی و ژئوفیزیک مجهز شویم.

رییس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که بر اساس تجربیات جهانی اگر قرار بر این باشد که تغییراتی در آتشفشان رخ دهد، می‌توان با تجهیزات لازم پیش‌آگهی‌های لازم را شناسایی کرد، گفت‌: آتشفشان دماوند در نزدیکی گسل مشاء در استان مازندران است که در نزدیکی این گسل زلزله‌های تاریخی متعددی به ثبت رسیده است، ولی داده‌های ما نشان می‌دهد که این زلزله‌ها در نزدیکی قله نبوده است.

وی در ادامه‌ صحبت‌های خود، با اشاره به وضعیت ایستگاه‌های موجود در اطراف آتشفشان قله دماوند، خاطرنشان کرد: نزدیک‌ترین ایستگاه ما در قله دماوند به دلیل حضور کوهنوردان در آن به عنوان جان‌پناه در حال‌ حاضر از کار افتاده است و ما نیز قادر به دریافت اطلاعات از این ایستگاه نیستیم.

مرادی نزدیک‌ترین ایستگاه مانیتورینگ به این آتشفشان را با فاصله 30 کیلومتری از آن نام برد و یادآور شد: با چنین وضعیتی چگونه می‌توان انتظار داشت که بتوانیم رخدادهای دماوند را ثبت کنیم. ما برای پایش وضعیت دماوند لازم داریم که به قله نزدیک شویم و همچنین ایستگاه‌های لرزه‌نگاری به صورت موقت و دائم در آن نصب شود.

رییس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با انتقاد از این که هر چند سال یک بار شایعاتی در خصوص فعال شدن "آتشفشان دماوند" مطرح می‌شود، در این رابطه گفت‌: بر این اساس ما پیشنهاد کردیم که شبکه لرزه‌نگاری در این منطقه نصب شود، ولی بعد از فروکش کردن این شایعات، ایجاد چنین شبکه‌ای فراموش خواهد شد.

استادیار گروه فیزیک دانشگاه تهران در بخش دیگری از این نشست از اجرای طرح مشترکی برای مانیتورینگ دماوند با پژوهشگاه زلزله خبر داد و گفت‌: این طرح شامل ایجاد 10 ایستگاه دائمی و 30 دستگاه آرایه‌ای در اطراف دماوند می‌شود و ما امیدواریم که با خرید تجهیزات خارجی بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم.

وی همچنین به وضعیت رخدادهای لرزه‌ای از سال 1385 تا 1396 اشاره کرد و گفت‌: برخی از این رخدادها در اطراف آتشفشان دماوند بوده است و این امر نشان می‌دهد که ما نیاز به فعال‌سازی شبکه لرزه‌نگاری داریم که بتوانیم این رخدادها را به ثبت برسانیم.

رییس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ‌عین ‌حال یادآور شد: در سال جاری هیچ رکورد لرزه‌ای در این منطقه به ثبت نرسیده است، ولی این گفته نباید به گونه‌ای تلقی شود که از آتشفشان دماوند غافل شویم.

مرادی با تاکید بر این‌که بر اساس مطالعات ما مخزن ماگمایی در سه تا چهار کیلومتری جنوب غربی آتشفشان دماوند وجود دارد که این مخزن شامل توده‌ای در وسعت 80 کیلومتر مربع است.

رییس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان این‌که این ماگما به دلیل فوران گوگرد و وجود چشمه‌های آب گرم، داغ است، ادامه‌ داد: ولی این‌که آیا این ماگما در حال‌ سرد شدن و یا در حال بالا آمدن است، پاسخ مناسبی نسبت به این موضوع نداریم؛ چرا که ما دستگاه‌های لازم را برای مانیتورینگ این منطقه در اختیار نداریم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین