|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳
کد خبر: ۲۳۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
بیزنیس استاندارد در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا احتمال برکناری «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا را پس از انتخابات میان دوره ای 6 نوامبر بررسی می‌ کند.
  بیزنیس استاندارد در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا احتمال برکناری «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا را پس از انتخابات میان دوره ای 6 نوامبر بررسی می‌ کند.

نیویورک تایمز به نقل از شماری از دستیاران کاخ سفید گزارش داد، رئیس جمهور آمریکا می‌ خواهد کسی را در پست ریاست پنتاگون ببیند که نسبت به ماتیس، از وی حمایت زبانی بیشتری کند. به گفته دو تن از این دستیاران که خواسته اند نامشان فاش نشود، ترامپ می خواهد ماتیس هم مانند «مایک پومپئو» باشد که حامی سیاسی رئیس جمهور آمریکا است.

به گفته این روزنامه، دیدگاه های ترامپ و ماتیس در بسیاری موارد متفاوت است: از موضع گیری در برابر ناتو، خروج از توافق هسته‌ای ایران و رزمایش نظامی با کره جنوبی گرفته تا مسئله ممنوعیت خدمت تغییر جنسیت داده ها در نیروهای آمریکا.

پیشتر ترامپ در واکنش به خبر برکناری ماتیس گفته بود: «ما از او بسیار راضی هستیم. ما پیروزی های زیادی داریم.»

این در حالی است که در واقعیت، ترامپ به نظرات ماتیس گوش نمی‌ دهد و در مورد تصمیم گیری های استراتژیک به وی هشدار نمی دهد و از تماس رو در رو با وی خودداری می‌ کند.

در عین حال در ماه مه ترامپ «میرا ریکاردل» را به عنوان معاون مشاور امنیت ملی خود برگزید که در گذشته اختلافاتی با ماتیس داشته است.

برخی دستیاران در پنتاگون هم می‌ گویند خود ماتیس نیز دیگر از مقابله و رد کردن آنچه که «هوس‌ های فریبنده یک رئیس جمهور ناموفق» می‌ داند، خسته و درمانده شده است.

سناتور «جک رید» به نیویورک تایمز گفت: «ماتیس شاید یکی از بهترین و واجد شرایط ترین افراد برای این پست باشد.»

او افزود که خروج ماتیس از پنتاگون، در سازمانی که در آن آرامش و ثبات وجود داشت، اختلال ایجاد خواهد کرد.

به طور کلی باید گفت در تمامی مصاحبه‌ های گرفته شده از ده‌ ها مقام کاخ سفید، کنگره، مقامات فعلی و پیشین وزارت دفاع آمریکا طی شش هفته گذشته، حسی از وخیم شدن روابط این دو نفر غالب است.

دستیاران ماتیس نیز تاکید دارند که بسیار بعید است که وزیر دفاع دیدگاه خود را در رهبری وزارت دفاع تغییر دهد.

این در حالی است که ترامپ پیشتر در برکناری وزرای خود سابقه داشته است. او در ماه مارس «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین را از سمتش عزل، و پومپئو را جایگزین او کرد. بعدها رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت که این دو در مورد مسائل مربوط به نحوه برخورد با کره شمالی و توافق هسته ای ایران اختلاف نظر دارند./جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین