|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۳۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
درست است که خداوند همه بندگان را در برابر جامعه مسئول می داند، اما باید بدانیم که هر کدام در چه جایگاهی وظیفه داریم و البته این به معنای تعطیلی دین نیست.
  رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: برخی طلاب به این خطای استراتژیک دچار هستند که به تنهایی خود را متولی اموردینی جامعه می‌دانند و برای خود جایگاه کوچک شده‌ای از نبوت قائل هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ حجت الاسلام محمد قطبی پیش از ظهر یک شنبه در گردهمایی توجیهی طلاب جدیدالورود سال تحصیلی ۹۷ – ۹۸ که از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ایام محرم الحرام و شهادت حضرت اباعبدالله(ع) و یاران با وفای ایشان اظهار داشت: آنچه در آستانه این ایام بر یادآوری آن تأکید دارم این است که طبق آنچه در احادیث و روایات نقل شده، یکی از ثمرات متعدد اشک و گریه بر سالار شهیدان رشد قوه فهم انسان است.

وی با تاکید بر این نکته که نباید در این ایام از تلاوت قرآن در لحظات روضه خوانی و مداحی غافل شویم، ابراز داشت: امام حسین(ع) در روز تاسوعا خواستار تاخیر یک روزه نبرد با دشمن شدند و در شب عاشورا ضمن اینکه به یاران خود فرصت انتخاب برای بازگشت و دست شستن از ادامه جنگ را دادند، فرمودند که می خواهم نماز بخوانم و قرآن تلاوت کنم.

وی با بیان اینکه تلاوت قرآن بخشی از مناجات امام در آخرین شب حیات این جهانی ایشان بود، گفت: روایات مختلفی در این زمینه وجود دارد و در برخی کتاب ها نقل شده که امام حسین (ع) در آن شب سوره آل عمران را قرائت کرده اند،  بعد از شهادت شهدای کربلا، سر مبارک امام(ع) نیز در حال تلاوت قرآن بود در حالیکه متأسفانه در عزاداری های ما به قرآن کم توجهی می شود.

در مجالس روضه خوانی فرصتی به تلاوت قرآن اختصاص داده شود

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: حداقل بهتر است در کنار مداحی و روضه‌خوانی، فرصتی به تلاوت قرآن اختصاص دهیم و فضای جلسه را رنگ و بوی قرآنی ببخشیم.

مهر نوشت:وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه طلبه ها در محدوده پیدا کردن نقش ارتباطی خود همواره به یک خطای استراتژیک دچار بوده اند، بیانداشت: خطای استراتژیک به معنای خطایی است که مسیر ما را به کلی منحرف کرده و مقصد را تغییر می دهد؛ خطای ما این است که هریک به تنهایی خود را متولی همه امور دینی جامعه می دانیم، برای خود شأن کوچک شده‌ای از نبوت قائل هستیم و خود را به تنهایی به جای کل سیستم قرار داده ایم.

هر طلبه به تنهایی مدعی و متولی همه امور دینی نیستند

وی ادامه داد: درست است که خداوند همه بندگان را در برابر جامعه مسئول می داند، اما باید بدانیم که هر کدام در چه جایگاهی وظیفه داریم و البته این به معنای تعطیلی دین نیست، اگر نبی مکرم اسلام در برابر تمامی ابعاد جامعه وظیفه و رسالت داشت، این رسالت امروز بین همه علما توزیع شده و هر کدام از ما با همدیگر مبلغ آن دینی هستیم که نبی مکرم آورد، بر این اساس باید دقت کنیم که ما  به تنهایی مدعی و متولی همه امور دینی نیستیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه هدف اصلی استقرار دین است و در این راه ابتدا باید بدانیم در کجا قرار گرفته و چه قابلیت و خاصیتی در اختیار داریم، اظهار داشت: اینکه جایگاه خود را در این سیستم پیدا کنیم کاری بسیار بسیار دشوار است، اما باید آن را پیدا کنیم تا بدانیم در منظومه حاکمیت دینی چه جایگاهی داریم.

ابلاغ سند ۱۴۱۴ از سوی شورای عالی حوزه های علمیه

وی با اعلام خبر ابلاغ سند ۱۴۱۴ از سوی شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در این سند که نقشه راهی برای آینده حوزه های علمیه است عرصه فعالیتهای حوزویان در پنج دسته بیان شده است.

قطبی ادامه داد: دسته نخست، رسالت های علمی است که شامل تحقیق، پژوهش مطالعه و غیره است. دسته های دوم تا پنجم نیز شامل عرصه های فرهنگی تبلیغی، فرهنگی تربیتی، فرهنگی مدیریتی و مناصب روحانیت است.

وی تاکید کرد: چشم انداز شخصی به معنای چشم اندازی است که تعیین می کند هر یک از ما طی چند سال آینده در کجا قرار داریم و چه نقش و فایده ای برای کل سیستم تبلیغی داریم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: مثلا شخصیتی مانند شهید مطهری را در نظر بگیرید. ایشان چون حلقه نیاز زمان خود را می شناخت، ضریب و دامنه تاثیر خود را نسبت به دیگران افزایش داد. همچنین حضرت امام خمینی(ره) هرچند از حیث فقهی نسبت به برخی از علما و مراجع بزرگ همچون آیت الله بروجردی کمتر در زمینه فقهی فعالیت کردند، اما چون می دانستند در چه فضایی حضور دارند و محیط را می شناختند، دین را از حوزه شخصی به دنیای جمعی کشانده و شعاع تاثیرشان بسیار افزایش یافت.

در کار طلبگی باید با مردم ارتباط داشت و سبک زندگی و رفتاری آنها را پذیرفت

 وی با بیان اینکه  باید مسیر فهم بیرونی، سیستمی، درونی و ایجاد پیوند را در نقشه ارتباطی خود دنبال کنیم و این کار با مطالعه، تحقیق، دغدغه مندی، پرس و جو از دیگران  همراه است، بیان داشت: در کار طلبگی باید با مردم ارتباط داشت و سبک زندگی و رفتاری آنها را پذیرفت و از آن مطلع بود و این در حالی است که گاهی ما یک هیمنه علمی برای خود درست کرده و از جامعه غافل می شویم، البته باید در عین زندگی با مردم، هسته مرکزی علمی خود را فراموش نکنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین