|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۲۲۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
نیکبخت حتی در مورد «صحت یا سقم ماجرای تهدید عمارت ثبت ملی آمریکایی‌ها» نیز بیان کرده است: «تا در این مورد نامه به دستم نرسد جواب نمی‌دهم». معنی این جمله به نقل از استاندار همدان را می‌توان «موکول کردنِ رسیدگی به این موضوع بعد از رسیدن نامه‌ی این دو هنرمند» دانست!
 امیرشهاب رضویان، فعال میراث فرهنگی از پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) خواست تا «دو برج مسکونی متعلق به این کمیته در همدان را در نقطه‌ی دیگری از شهر بسازد تا دست‌کم یکی از معدود نقاط تاریخی باقی مانده همدان، گم نشود.»

 به دنبال هشدارها، حرف و حدیث‌ها و نامه‌نگاری‌های انجام شده برای ساخت برج‌های دو قلو در عرصه عمارت «امریکایی‌ها» - نورمهال-  در همدان و با وجود قول‌هایی که برخی مسئولان فرهنگی و شهری مبنی بر دادن زمین معوض و تبدیل فضای اطراف عمارت امریکایی‌ها به فضای سبز مطرح کرده بودند، تا کنون هیچ اقدام اجرائی اتفاق نیفتاده است.

 از سوی دیگر نامه‌ای که پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان دو سینماگر خطاب به محمدناصر نیکبخت استاندار، عباس صوفی شهردار، علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پیمان ترکمانه مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان نوشتند و درخواست کردند تا ساخت‌وساز در عرصه این بنای تاریخی متوقف و دستور داده شود تا از این اثر تاریخی و جاذبه گردشگری مهم حفاظت شود، در طول پنج روز گذشته هنوز به دست مسئولان اعلام شده، نرسیده است. این ادعا در برنامه‌ی رادیویی کافه هنر در رادیو سراسریِ دو شب گذشته و به نقل از مجریان این برنامه بیان شدند.

مجری آن برنامه بعد از اشاره‌ای کوتاه نسبت به وضعیت پیش آمده برای این بنای تاریخی، از پیگیری‌های مسئولان برنامه‌اش بعد از نامه‌نگاری دو سینماگر برای نجات عمارت امریکایی‌ها سخن گفت. براساس برنامه‌ی پخش شده در آن برنامه، علی مالمیر، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بعد از ارسال نامه‌ی این دو هنرمند به دفترش، اعلام کرده است: «من از این موضوع - نوشتن نامه دو سینماگر به وی - بی اطلاع هستم.»

همچنین ناصر نیکبخت استاندار همدان نیز در پاسخ به این پرسش گفته است «هیچ نامه‌ای به دست من نرسیده است»

نیکبخت حتی در مورد «صحت یا سقم ماجرای تهدید عمارت ثبت ملی آمریکایی‌ها» نیز بیان کرده است: «تا در این مورد نامه به دستم نرسد جواب نمی‌دهم». معنی این جمله به نقل از استاندار همدان را می‌توان «موکول کردنِ رسیدگی به این موضوع بعد از رسیدن نامه‌ی این دو هنرمند» دانست!

مجری برنامه کافه هنر در بخش دیگری از برنامه‌اش در گفت‌وگوی تلفنی با امیر شهاب رضویان یکی از نویسندگان نامه‌ به این چند مسئول فرهنگی، خطاب به رضویان گفت:‌ «گفته می‌شود "در جلسه کمیسیون ماده ۵ همدان، مدیر کل سابق اداره میراث فرهنگی و شهردار همدان، تصویب کردند این برج‌ها ساخته شود؟ " این اقدام را چه قدر در وضعیت امروزی این عمارت موثر می‌دانید؟»

رضویان اما تاکید کرد: در نیک‌نفسی مدیران شهر شک ندارم، مطمئنم وقتی نامه به دست‌شان رسید کمک می‌کنند. آن زمین خالی در عرصه عمارت امریکایی‌ها در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) است. از آقای فتاح خواهش می‌کنم «کمک کنید تا این برج ساخته نشود. قطعا فرقی نمی‌کند که ساختِ این برج در زمین‌های حاشیه شهر انجام شود یا جای دیگر. حتما شهرداری همدان، زمین معوض را می‌دهد. لطفا از این زمین بروید.

چند میلیارد هم گویا دوستان کمیته امداد همدان برای پروانه ساخت هزینه کرده‌اند، حتما شهرداری کمک می‌کند در زمین معوض، تا پروژه خود را جای دیگری بسازید، لطفا این فضای سبز و آن بنای تاریخی را نابود نکنید.»

وی ادامه داد:‌ اراده آقای استاندار و میراث‌فرهنگی همدان نیز قطعا به این سمت است که جلوی این مشکل را بگیرند و این ساختمان‌ها در جای دیگر ساخته شود.

این سینماگر با بیان این‌که او و دیگر سینماگران و هنرمندان همدانی مانند پرستویی، هانیه توسلی، احمدرضا درویش، مجید برزگر، بهرام افشاری و دیگر هنرمندان همدان معتقدند که هرکس برای زادگاه خود مسئولیت دارد، ادامه می‌دهد: چندین سال است درگیر وضعیت محوطه‌های تاریخی و طبیعی همدان هستیم. در پروژه‌های مختلف که احساس می‌کنیم به میراث‌فرهنگی، محیط زیست یا فضای سبز استان یا شهر همدان آسیب می‌رسد، وارد می‌شویم، چون ما مخالف نابودی این فضاهای سبز هستیم و با مسئولان مکاتبه می‌کنیم.

وی بیان می‌کند: در بسیاری از موارد دیگر آقای استاندار، میراث فرهنگی و شهرداری استان با ما همکاری کردند و با تعاملی مشترک توانستیم محوطه‌هایی تاریخی مانند «باغ بدیع‌الحکما»، «زورخانه شهید همه‌کسی»، «پیاده‌راه سازی خیابان اکباتان» و «طرح تبدیل محوطه پشت هگمتانه به ایستگاه تاکسی و اتوبوسرانی» در کنارشان باشیم نه مقابلشان.

او در پاسخ به این پرسش که چقدر از رسیدن نامه‌ها به دست مخاطبانشان اطمینان دارید؟ می‌گوید: وقتی یک نامه به صورت سرگشاده در رسانه‌ها منتشر می‌شود و از سوی دیگر به صورت مستقیم به مسئولان اعلام شده فرستاده می‌شود، قطعا نمی‌توان گفت آن‌ها ندیده‌اند. همچنین این سوال مطرح می‌شود که آیا روابط عمومی استانداری یا میراث فرهنگی اخبار مربوط به حوزه‌هایشان را به آن‌ها نشان نمی‌دهد؟

رضویان در ادامه‌ی با اشاره به روزی که وی و پرویز پرستویی به عنوان شهروند نمونه افتخاری توسط استاندار و شهردار همدان انتخاب شده بودند، نیز افزود:‌ در همان زمان پشت میکروفن اعلام کردم که «می‌خواهند برج‌های دوقلو را بسازند، لطفا نگذارید این کار انجام شود. در زمانی کودکی و نوجوانی‌مان این باغ قشنگ و بزرگ بود در طول ۳۰ - ۴۰ سال درختانش خشک شد و قطعه قطعه‌اش کردند تا برج بسازند.»

او با تاکید بر این‌که باید این نمونه باغ‌ها را برای آیندگان به عنوان فضاهای سبز حفظ کرد، افزود: «شهرداری لطف کرد عمارت تاریخی را به فرهنگسرا تبدیل کرد، اما زمینِ قرار گرفته در حاشیه‌ی آن قرار است برج شود و آن در این حالت کاملا خفه می‌شود.

این کارگردان سینما ادامه داد: این عمارت حداقل متعلق به ۱۱۰ سال پیش یعنی اواخر دوره قاجار است، وقتی مسیونرهای امریکایی به همدان می‌آیند در این مکان مستقر می‌شوند آن امریکایی‌ها بیمارستان و دبیرستان در همدان می‌سازند، آن‌ها افرادی بودند که آن زمان سعی کردند به همدان کمک کنند، حتی یکی از شاخص‌ترین آمریکایی‌ها آقای « هوارد باسکرویل»، در کنار ستارخان و باقرخان شهید شد، او از نسل ترامپ نبود، او یک معلم در ایران بود.

رضویان با بیان این‌که  این ساختمان قدمت و حرمت دارد، ادامه داد: چند ساختمان دیگر به همراه این بنا در همدان مشابه الگوهای غربی ساخته شده‌اند، «باغ جنت» در خیابان سعیدی همدان نیز از این نمونه‌هاست، خواهش می‌کنیم این ساختمان‌ها حفظ شود، ما با کسی جنگ نداریم، فقط وقتی می‌بینم میراث فرهنگی شهرمان در حال نابودی است، معترض می‌شویم.

حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان اما در پاسخ به ایسنا در مورد این‌که «چه زمانی نامه‌ی آقای پرستویی و رضویان به دستگاه‌های شهری و میراثی فرستاده شدند»، می‌گوید: در همان روز انتشار مفاد نامه در رسانه‌ها، نامه‌ها را به دستگاه‌های اعلام شده فرستادیم و در همان روز هم شماره نامه و پیگیری آن‌ها را گرفتیم.

او ادامه می‌دهد: در این شرایط به نظر می‌رسد یا آقای استاندار از زیرمجموعه خود خبرندارد یا می‌خواهد این قضیه را انکار کند، چون ما شماره نامه و شماره پیگیری از میراث فرهنگی و شهرداری گرفتیم. وقتی آقای استاندار گفته نامه دست من نرسیده است، درحالی که قبل از آن ما شماره نامه‌ها را گرفتیم و در ادامه پیگیری‌هایمان به طور دائم به ما گفتند در حال پیگیری جواب هستیم،  نمی‌دانم چرا مسئولان ان طور جواب داده‌اند.

وی تاکید می‌کند: این که زیرمجموعه مدیریتی استاندار این نامه را به دست مسئولان مربوط نرسانده‌اند، مقصر مجموعه آن‌هاست و ظاهرا آن مجموعه‌ی مدیریتی توجهی به رسانه‌ها ندارند چون این نامه بارها در رسانه‌های مختلف حتی سراسری بازنشر شده است و کانال‌ها و فضاهای مجازی این قضیه را تحت‌الشعاع قرار داده بود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین