|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۲۲۹۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
شمس با تاکید بر ممنوعیت نگهداری مواد غذایی خام و پخته در دمای محیط به مدت طولانی، گفت: بیشترین زمان نگهداری مواد غذائی پخته شده در درمای محیط دو ساعت است که در صورت نیاز به نگهداری به مدت زمان بیشتر، می بایست در درمای یخچال نگهداری شوند .
 مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز بی توجهی به موازین بهداشتی در توزیع نذورات در ماه محرم و ایام تاسوعا و عاشورا را یکی از دلایل افزایش احتمال بروز بیماری های قابل انتقال از آب و غذا، به ویژه بیماری های عفونی و روده ای عنوان کرد .

 به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سیامک شمس با اشاره به برگزاری آئین های مذهبی در مساجد، تکایا و اماکن متبرکه و توزیع گسترده نذورات و غذا در ایام محرم، بر ضرورت پخت و پز در مکان هایی با شرایط بهداشتی مناسب تاکید کرد و افزود: تمامی افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا ضمن رعایت اصول بهداشت فردی و استفاده از وسایل حفاظت فردی از جمله دستکش و ماسک، لازم است کارت معاینه پزشکی (کارت بهداشت) داشته باشند .

مدیر گروه سلامت محیط دانشگاه با بیان اینکه تمامی مواد خام مصرفی از جمله فرآورده های خام دامی می بایست سالم و بهداشتی باشند، توصیه کرد تا از مواد غذایی بسته بندی که مورد تایید وزرات بهداشت است استفاده شود.

شمس با تاکید بر ممنوعیت نگهداری مواد غذایی خام و پخته در دمای محیط به مدت طولانی، گفت: بیشترین زمان نگهداری مواد غذائی پخته شده در درمای محیط دو ساعت است که در صورت نیاز به نگهداری به مدت زمان بیشتر، می بایست در درمای یخچال نگهداری شوند .

دیگر توصیه مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه پرهیز از راه رفتن افراد توزیع کننده بر روی سفره ها و همچنین پرهیز از نگهداری مواد غذایی خام و پخته در مجاورت یکدیگر در یخچال و سردخانه بود .

او با بیان اینکه در صورت توزیع سالاد و سبزی، باید تمامی مراحل سالم سازی سبزی رعایت شود، افزود: بهتر است از سالاد و سبزی های بسته بندی معتبر و دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود و در تهیه مواد غذایی، به ویژه توزیع آب و شربت، توجه به استفاده از آب سالم و بهداشتی ضروری است .

شمس ادامه داد: در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف مناسب، به ویژه ظروف یک بار مصرف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود و از مصرف ظرف یک بار مصرف پلی استایرینی برای مواد غذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای ۶۵ درجه سانتی گراد) خودداری شود .

او با تاکید بر ضرورت رعایت نظافت و شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی و نصب مخازن ثابت صابون مایع، گفت: لازم است پسماندهای تولیدی در پایان هر نوبت به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود؛ به ویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی، سطل یا کیسه برای جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یک بار مصرف استفاده شده، قرار داده شود .

مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به خطر بروز بیماری های پوستی در اثر استفاده از وسایل مشترک از جمله چادر نماز، نسبت به توزیع و استفاده از مواردی از این قبیل، هشدار داد .

شمس یادآور شد: برای توزیع چای، آب و شربت در بین عزاداران از لیوان های یک بار مصرف مناسب استفاده شود و از فرو بردن لیوان، پارچ یا بطری به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین