امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
سرطان پوست یکی از مرگبارترین بیماری‌ها در جهان است اما با کشف واکسن درمانی مبتلایان به این بیماری شانس دوباره‌ای برای زندگی خواهند یافت.

کارشناسان موفق به ابداع نوعی روش درمانی برای از بین بردن صد درصد تومور‌های سرطان پوست از نوع ملانوما در موش‌های آزمایشگاهی شده‌اند و امیدوار هستند این روش درمانی بتواند سبب نجات جان میلیون‌ها انسان و جلوگیری از ابتلا به این بیماری در آینده شود.

این واکسن همچنین مانع از بازگشت دوباره تومور‌های سرطانی در موش‌های آزمایشگاهی شده است. در این روش درمانی نوظهور با تقویت سیستم ایمنی بدن، تومور‌های سرطانی به وسیله گلبول‌های سفید نابود می‌شوند.

دانشمندان از نوعی ماده شیمایی به نام (anti-PD-L۱) برای تحریک سیستم ایمنی بدن موش‌ها استفاده کرده‌اند و موفق به کنترل و از بین بردن تومور‌های سرطان پوست در آنها شده‌اندف این روش درمانی از گروه درمان‌های ایمونوتراپی است و حاصل تحقیق مشترک بین دانشمندان مرکز (Scripps Research) و دانشگاه تگزاس است.

مدت زمان انجام این پروژه حدود ۵۴ روز بوده است و در پایان آن ۱۰۰ درصد موش‌های مبتلا به سرطان پوست دیگر علامت‌های بیماری را نداشته‌اند.
آمار‌ها نشان می‌دهند هر سال حدود ۹۱ هزار آمریکایی و ۱۵ هزار انگلیسی به سرطان پوست از نوع ملانوما مبتلا می‌شوند که ساخت واکسن و آزمایش آن بر روی انسان‌ها می‌تواند مانع از مرگ و میر هزاران انسان شود.

روش کار این واکسن به این شرح است که با تحریک سیستم ایمنی، بدن را وادار به تولید گلبول‌های سفید خون به نام لکوسیت می‌کند که به طور ویژه تومور‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهند.
در ادامه پس از تخریب سلول‌های سرطانی، دارو به فعالیت خود در بدن ادامه می‌دهد و به سیستم ایمنی می‌آموزد که چگونه با سرطان مقابله کند.
دانشمندان در این روش درمانی دارو‌ها را به محل رشد تومور سرطانی تزریق نکردند اما دارو به خوبی در سراسر بدن پخش شد و تورمور‌های سرطانی را نابود کرد.

یافته‌های دانشمندان درباره اثرگذاری واکسن در درمان سرطان پوست درمجله، مجموع مقالات آکادمی ملی علوم ( the journal Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده است.
سرطان پوست از جمله خطرناک‌ترین سرطان‌ها در جهان است؛ اشعه UVA و UVB خورشید و نیز استفاده از تخت‌های برنزه کننده از جمله عامل‌های ایجاد این بیماری هستند.

افراد دارای موهای قرمز،افرادی که پوست روشن و کک و مک دارند، افرادی که ب رروی بدن خود مول و خال‌های پوستی دارند و نیز افرادی که سابقه یک بار ابتلا به سرطان پوست را داشته اند بیش از دیگران درمعرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

درمان سرطان پوست دربیشتر موارد با استفاده از شیمی درمانی، جراحی و برداشت تومور ازسطح پوست و بافت‌های آسیب دیده، رادیو تراپی و پیوند پوست انجام می‌شود.

سرطان پوست ازجمله سرطان های بسیار تهاجمی است که به سایر بافت‌های بدن نیز آسیب می‌رساند و به سرعت به سلول‌های مغز و ریه می‌رسد که در نهایت سبب مرگ بیمار می شود.

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست در کنار راهکارهای درمانی، استفاده از کرم ضد آفتاب نیم ساعت پیش از خارج شدن از منزل یا محل کار، استفاده از کلاه و عینک آفتابی و پرهیز از مجاورت با تابش مستقیم خورشید در بازه زمانی ساعت ده صبح تا دو بعد از ظهر توصیه می‌شود.