|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۲۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
مدیرکل دفتر نمایش خانگی درباره‌ی انتقادات مطرح‌شده درباره سریال «ممنوعه» گفت: «ممنوعه» یک سریال شبکه خانگی با برچسب ۱۶+ است؛ یعنی یک مجموعه ویژه بزرگسالان که به تقبیح رفتار و عملکرد افرادی می‌پردازد که سبک زندگی غربی را چه در ظاهر و چه در محتوا برگزیده‌اند.
 مدیرکل دفتر نمایش خانگی درباره‌ی انتقادات مطرح‌شده درباره سریال «ممنوعه» گفت: «ممنوعه» یک سریال شبکه خانگی با برچسب ۱۶+ است؛ یعنی یک مجموعه ویژه بزرگسالان که به تقبیح رفتار و عملکرد افرادی می‌پردازد که سبک زندگی غربی را چه در ظاهر و چه در محتوا برگزیده‌اند.

به گزارش ایسنا، منصور پارسایی درباره‌ی حواشی ایجاد شده درخصوص محتوای سریال «ممنوعه»، اظهار کرد: بدیهی است چه چارچوب ساختاری مجموعه و چه ممیزی‌هایی که بر تمامی آثار تولید شده از سوی شورای پروانه ساخت و نمایش اعمال می‌شود، در این مجموعه نیز با هوشیاری و دقت کامل صورت گرفته است. همچنین برای عامه مردمی که در سبک زندگی دینی یا سبک زندگی عرفی ایرانی زندگی می‌کنند، دیدن مخاطرات ذاتی زندگی در سبک دیگری که همان سبک تهاجمی غربی است، می‌تواند چنان شوک آور باشد که از دیدن آن بهراسند و واکنش نشان دهند.

او ادامه داد: این موضوع می‌تواند بشارت‌آمیز باشد که مردم از دیدن زندگی شخصیت‌های فیلمی که در چنگال تهاجم فرهنگ غربی سخت اسیرند، وحشت زده می شوند؛ این یعنی زیست جوان‌های «ممنوعه» تا الان برای عامه‌ی مردم عادی نشده و مخاطب از دیدن آنها واکنش نشان می‌دهد و نگران همسر و فرزند، خانواده و پیرامونش می‌شود و این همان خواسته مبارکی است که همه مسؤولان فرهنگی به آن توجه دارند؛ یعنی به صدا درآوردن زنگ هشدار و تحذیر که به گوش باشیم در پیرامونمان کسانی هستند که اتفاقا ممکن است همکلاسی دانشگاه و دوست ورزشی باشگاه و ... فرزندانمان باشند، اما مصاحب خوبی برای آنها نباشند.

مدیرکل دفتر نمایش خانگی خاطرنشان کرد: بنابراین والدین به جای اینکه راجع به سریالی که این آدم‌ها و روابط خطرناکشان را نشان می‌دهد احتمالا نگران باشند، ضروری است بدانند این مجموعه ویژه آنهاست؛ نه اطفال صغیر و نوجوانان و این موضوع در تمام اقلام تبلیغاتی فیلم ذکر شده است. همچنین شاید والدین پس از دیدن این مجموعه بر مراقبت‌هایشان بیفزایند و آگاهی‌هایشان از اتفاقات بیشتر شود.

پارسایی اظهار کرد: واکنش‌ها به مجموعه «ممنوعه» که با مقدمه‌ای کوتاه از نشان دادن رفتارهای ممنوعه اخلاقی و عرفی جامعه ما، به عواقب اینگونه رفتارها و زیست‌ها به طور مفصل می‌پردازد و هدفی کاملا اخلاق‌گرایانه و حتی پندآموز را دنبال می‌کند، من را به یاد مجموعه‌های موفق «میوه ممنوعه»، «اغما» و «ثریا» انداخت. مجموعه‌های اخلاق‌گرایانه و بعضا دینی و عرفانی که مقدمتا بعضی از خطوط قرمز رایج آن سال‌ها را زیرپا گذاشته بودند و به خاطر می‌آورم که چگونه مدیران سابق صداوسیما از طریق وسائل ارتباط جمعی بخصوص روزنامه سازمان، این قول و وعده را به مخاطبان دادند که اندکی صبر و تامل به خرج دهند و اگر در فرجام کار، کلیت این کارها در یک نمای عمومی اخلاقگرایانه صرف نباشد، آنگاه به میدان بحث و گفت‌وگو بیایند. حالا همان مثال را در مورد «ممنوعه» هم می‌توان ذکر کرد با با پخش یک یا دو قسمت لطفا قضاوت نهایی را انجام ندهیم.

مدیر کل نمایش خانگی همچنین گفت: سریال «ممنوعه» با همه ضعف‌ها و نقدهای وارده بر آن نیازمند بحث و بررسی در یک فضای آرام است. این آرام بودن فضا به سازندگان مجموعه‌های نمایش خانگی این اجازه را می‌دهد که ضمن دقت ورزی و تأمل بیشتر بر روی مضامینی که انتخاب می‌کنند، دچار خودسانسوری و حرکت به سمت خنثی بودن و خنثی شدن نداشته باشند.

او تاکید کرد:‌ بپذیریم که شبکه نمایش خانگی یک فرصت است و نه تهدید؛ به خصوص برای سازمان معظم صداوسیما که هنوز رسانه‌ای بی‌رقیب برای فرهنگ‌سازی و اعتلای اخلاق عمومی جامعه است. امید که رسانه ملی دست حمایت بر روی شانه‌های این شبکه که هنوز  در آزمون و خطا، نیازمند ارشادات و راهنمایی‌هاست بگذارد و همه بپذیریم ظرفیت‌های شبکه نمایش خانگی با دلسوزی و دقت بیشتر همه هنرمندان و متولیان امور هنری، می تواند در خدمت اخلاق، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی بالفعل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین