|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۲۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
نشریه آمریکایی 'فارن پالیسی' در گزارشی نوشت: با برجسته شدن جوانب حمله به سوریه و از آنجا که تنها کنگره حق اعلام جنگ دارد، دستور حمله سال گذشته 'دونالد ترامپ' به سوریه فراتر از اختیارات وی بوده است.
 نشریه آمریکایی 'فارن پالیسی' در گزارشی نوشت: با برجسته شدن جوانب حمله به سوریه و از آنجا که تنها کنگره حق اعلام جنگ دارد، دستور حمله سال گذشته 'دونالد ترامپ' به سوریه فراتر از اختیارات وی بوده است.

به گزارش ایرنا، 'رابی گرامر' و 'لارا سلیمان' از خبرنگاران این نشریه پرنفوذ آمریکایی در یادداشتی با عنوان 'جنگ بر سر قدرت در کنگره شدت می یابد'، افزودند: با برجسته شدن جوانب حمله به سوریه، تائید یکی از دیپلمات های ارشد برای پست معاونت امور خاورمیانه در سنا رد می شود.
منابع رسمی از کنگره و وزارت امور خارجه به 'فارن پالیسی' گزارش داده اند که یک مقام کلیدی کنگره تأییدیه نامزد دیپلمات خاورمیانه وزارت امور خارجه ایالات متحده را دراعتراض به عدم رعایت قانون توسط دولت 'دونالد ترامپ' برای گذراندن مراحل قانونی پیش از حمله به سوریه در ماه آوریل سال گذشته را رد کرده است.
سناتور 'تیم کین' از ایالت ویرجینیا و عضو دو کمیته روابط خارجی و خدمات نیروهای مسلح مجلس سنا، معتقد است که حمله به سوریه در آوریل (فروردین ماه) 2017، نوعی اقدام جنگ طلبانه بوده و از آنجاکه تنها کنگره حق اعلام جنگ را دارد ترامپ با اینکار، پا را فراتر از قدرت و اختیارات خود نهاده است.
کین همچنین از دولت ترامپ خواسته تا یادداشت مخفیانه ای که از آن به عنوان مبنای قانونی برای حملات هوایی علیه سوریه استفاده شده است را منتشر کند. او می گوید 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه وعده داده که این یادداشت را خیلی زود تحویل دهد اما تاکنون این کار انجام نشده است. این در حالی است که تاکنون 17 ماه از این حمله به سویه می گذرد.
کین در بیانیه ای به فارن پالیسی گفت: 'آنها با مخفی کردن این یادداشت، سوء ظن ها در مورد اینکه رئیس جمهوری آمریکا این حمله را در تصمیمی یکجانبه و بدون طی هیچگونه مراحل قانونی انجام داده بالا می برند و من نگران هستم که آنها اقدام نظامی علیه سوریه را با توجیهی نظامی سرپوش بگذارند و چنین عملی را در آینده برای کشورهای دیگر نیز انجام دهند'.
کین در این راستا با فشار بر دولت، از روند اداری محرمانه کنگره استفاده کرده و تائید 'دیوید شنکر' به عنوان معاون وزیر امور خارجه برای امور خاور نزدیک، یکی از مقامات ارشدی کلیدی که پمپئو تلاش دارد آن را خیلی زود پر کند، ماه ها به تعویق انداخته است.
به عبارتی رد تائیدیه چنین پستی نشان دهنده یکی از اهرم های کوچکی است که قانونگذاران دموکرات از آن علیه سیاست خارجی دولت ترامپ وارد می کنند؛ دموکرات هایی که فاقد اکثریت در خانه نمایندگان یا مجلس سنا هستند. این موضوع همچنین نشان دهنده بحث در حال رشد در کنگره در مورد قدرت اجرایی دولت برای آغاز جنگ و یا انجام حملات هوایی بدون تصویب کنگره است.
'ژنرال ژوزف دانفورد' رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده گفت: آخر هفته پنتاگون 'گزینه های' لازم برای رئیس جمهوری را آماده می کند تا در صورتی که تائید شود 'بشار اسد' رئیس جمهوری سوریه، از سلاح ها شیمیایی استفاده کرده باشد، چه پاسخ درخوری داده شود. سخنگوی وزارت دفاع نیز روز دوشنبه تأکید کرد که تائید چنین چیزی 'واکنش سریع' ائتلاف و ایالات متحده را در پی خواهد داشت.
باید یادآوری کرد که حمله سال گذشته ایالات متحده پس از آن صورت گرفت که این ادعا مطرح شد، اسد از گاز سارین یا مواد سمی مشابه علیه شورشیان در استان ادلب استفاده کرده است؛ حمله ای که نخستین اقدام نظامی یکجانبه ایالات متحده علیه دولت سوریه قلمداد شد و منجر به قتل 74 نفر شد و بیش از 550 مجروح برجای گذاشت.
کین در مصاحبه ای در این خصوص به تلویزیون 'سی بی اس' آمریکا گفت: اگر ترامپ روند قانونی چنین حمله ای را طی می کرد شاید موافق این حمله بودم. وی در ادامه مصاحبه خود افزود: 'ما یک رئیس جمهوری داریم نه یک پادشاه و قانون اساسی می گوید این کنگره است که اعلام جنگ می کند، نه رئیس جمهوری'. او تاکید کرد که بدون تصویب کنگره، این حمله یک 'عملیات غیرقانونی نظامی' بوده است.
به گفته منابع متعدد، پمپئو دستکم دو بار کین را فراخوانده و از وی خواسته تا تائید شنکر را سریعتر به جریان اندازد و به صورت غیر علنی بر سر ارائه یاداشت مخفی که به موجب آن کاخ سفید حمله یکجانبه به سوریه را آغاز کرده گفت وگو کنند.
پیش از گزارش کمیته روابط خارجی مجلس در ماه می پمپئو متعهد شد که امنیت این یادداشت را فراهم کند و گفت این مسئولیت را قبول می کند و تا هفته آینده آن را تحویل می دهد. اما حال با گذشت چهار ماه از این تعهد، نه کاخ سفید و نه وزارت امور خارجه پاسخی برای اظهارنظر درباره آنچه که چهار ماه از آن می گذرد ندارند.
شایان ذکر است علاوه بر محدودیت های قانون اساسی که برای اختیارات رئیس جمهوری آمریکا قائل می شود، به موجب قطعنامه 1973 نیروهای جنگی، فرمانده ارتش در عرض 48 ساعت باید کنگره را از آغاز هرگونه اقدام نظامی آگاه کند و مانع اعزام نیروهای آمریکایی تا بیش از 60 روز بدون اعلام رسمی جنگ شود یا اینکه از کنگره مجوزی برای استفاده از اقدام نظامی دریافت کند.
اما حملات 11 سپتامبر 2001، راه را برای 'جورج دبلیو بوش' از روسای جمهوری پیشین آمریکا و جانشینان وی برای دور زدن این قطعنامه فراهم کرد. پس از آن، کنگره، دستورالعملی را برای دادن اختیارات گسترده به بوش به منظور اعزام نیرو و انجام حملات هوایی در هر کجا که تروریسم رخ می دهد، تصویب کرد. 'بوش'، 'باراک اوباما' و 'ترامپ' از این دستورالعمل سال 2002 استفاده کرده اند که به موجب آن نیروهای نظامی در عراق و دیگر بخش های خاورمیانه و آفریقا گسیل شده اند.
'مایکل اوهانلون' یکی از اعضای ارشد اندیشکده بروکینگز می گوید، همانطور که پس از حملات مشابه آمریکا به سوریه و دیگر کشورها رخ داده، دولت اینبار هم این حمله را نوعی اقدام نظامی علیه تروریسم توجیه کرده است اما باید بدانیم این یک توجیه بیهوده است چراکه سوریه یک کشور مستقل است و نه یک سازمان تروریستی. وی در ادامه افزود: از سوی دیگر، کنگره در حال حاضر اختیارات لازم را به دولت برای کمک به مخالفان سوری داده است'.
در سوی دیگر ماجرا، حمله این بهار آمریکا به سوریه باعث شد تا کین و 'باب کورکر' رئیس کمیته روابط خارجی مجلس که یک سناتور جمهوری خواه است، درخواست تجدید نظر برای بروزرسانی اختیارات استفاده از نیروی نظامی برای ارائه بازتاب بهتری از چشم انداز امنیتی سال 2018 را ارائه دادند هرچند تاکنون این درخواست به جایی نرسیده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین