|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۲۲۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
محمد طبیبیان، کارشناس باسابقه اقتصادی هم معتقد است با این کار بار دیگر پایه پولی رشد خواهد کرد و در نهایت موج جدید تورمی آغاز خواهد شد. اتفاقی که در تجربه موسسات مالی نیز رقم خورد.
دارایی و بدهی های پنج بانک وابسته به نهادهای نظامی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند نشان می دهد مجموعا این بانک ها معادل 97 درصد دارایی شان بدهی دارند که ریسک سرمایه گذاری در آنها را بالا می برد. نوشته دارایی و بدهی 5 بانک نظامی/کدام بانک ها قرار است ادغام شوند؟ اولین بار در تجارت نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت نیوز، مسعود نیلی، مشاور ارشد رئیس جمهور می گوید از پایان سال 92 تا پایان سال 96 حدود 900 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید در اقتصاد ایران تولید شده که تقریبا تمام آن مربوط به نظام بانکی بوده و نه خالص دارایی خارجی بانک مرکزی یا بدهی دولت به بانک مرکزی.

این رقم خودش سهم بالای سیستم بانکی در رشد پایه پولی و سپس نقدینگی را نشان می دهد. در واقع انگار ریشه اصلی در همین جاست و حال اتفاق بانکی دیگری در راه است.

اخیرا سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران خبر داده که قرار است بانک و موسسات وابسته به ارگان های نظامی و انتظامی در بانک سپه ادغام شوند و بخشی از زیان آنهاتوسط نظامی ها پرداخت و بقیه توسط دولت پرداخت شود.

محمد طبیبیان، کارشناس باسابقه اقتصادی هم معتقد است با این کار بار دیگر پایه پولی رشد خواهد کرد و در نهایت موج جدید تورمی آغاز خواهد شد. اتفاقی که در  تجربه موسسات مالی نیز رقم خورد.

این کارشناس اقتصادی در کانال خود نوشته است: « اگر این رخداد صورت بندد و تخمینا بیش از 100 هزار میلیارد تومان به پایه پولى از این محل اضافه شود زبانه هاى بلندى به آتش تورم اضافه خواهد شد. در آن صورت نیز سرزنش گرانفروش ها و ارز فروش ها و اجانب نیز دردى را درمان نخواهد کرد. خود کرده را تدبیر نیست.»

دارایی و بدهی های پنج بانک وابسته به نهادهای نظامی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند نشان می دهد مجموعا این بانک ها معادل 97 درصد دارایی شان بدهی دارند که افزایش ریسک سرمایه گذاری در آنها را بالا می برد.

اما قرار است چه شود؟ روزنامه هفت صبح امروز نوشته است: »قرار است به زودی پنج بانک و موسسه مالی کشور که به نوعی وابسته به نهادهای نظامی و نیروهای مسلح کشور هستند در بانک سپه ادغام شوند و در قالب یک بانک جدید به نام «سپه نوین»به فعالیت شان ادامه دهند. خبر هنوز به طور رسمی تایید نشده اما منابعی که در ماه های اخیر درباره آن گمانه زنی کردند به حد کافی معتبر هستند.

بانک سپه از معدود بانک های دولتی ماست و خودش 1666 شعبه دارد. این پنج بانک و موسسه هم که قرار است در آن ترکیب شوند شعبات فراوان و دارایی های قابل اعتنایی در سراسر کشور دارند. این یعنی قرار است یک بانک بزرگ و پرطمطراق متولد شود منتها یک مشکل اساسی این وسط وجود دارد؛ این پنج بانک و موسسه که عبارتند از حکمت ایرانیان، انصار،کوثر،مهر اقتصاد و قوامین خودشان بدهی های کلانی دارند.»

این روزنامه در ادامه ادعا کرده است: «زمزمه هایی هست که بعضی از آنها عملا ورشکسته هستند. ما سعی کردیم با استناد به گزارش های سازمان بورس و اوراق بهادار در سامانه کدال مقایسه کنیم ببینیم کدام یک بدهی شان از دارایی شان بیشتر است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم گزارش تازه ای از هر موسسه یا بانکی که میزان بدهی هایش در حال پیش روی و رسیدن به مرز دارایی هایش بوده ناگهان دیگر موجود نیست! (البته گزارش های مربوط به وضعیت مالی بانک حکمت ایرانیان و انصار در مقایسه با بقیه منظم و به روز موجود است که ورشکسته هم نیستند.) بنابراین احتمالا اخبارغیررسمی مبنی بر اوضاع نابسامان مالی تعدادی از این بانک ها و موسسات مالی صحت دارد.»

اطلاعات این بانک ها را در اینفوگرافیک تجارت نیوز برگرفته از اطلاعات روزنامه هفت صبح می توانید مشاهده کنید. دارایی و بدهی های پنج بانک وابسته به نهادهای نظامی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند نشان می دهد مجموعا این بانک ها معادل 97 درصد دارایی شان بدهی دارند که افزایش ریسک سرمایه گذاری در آنها را بالا می برد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین