|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۲۹۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
موضوع بعدی بخش همایش هاست در هر موضوعی همایش برای تولید کننندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی برگزار کرده ایم. مثلا در بحث ارز، دو تا سه تا همایش 700 تا هزار نفر برگزار کرده و اطلاع رسانی کرده ایم ما در سایت سعی کرده ایم که به روز باشیم و بخش پر رنگی را در سایت داریم به نام اخبار یا مصوبات ارزی که اتفاقات ریز و درشت را گزارش کرده ایم.
شاید اگر کل مشکلات تولید کنندگان تجهیزات پزشکی کشور را یک کاسه کنیم و کل خواسته آنان را در یک جمله خلاصه کنیم می توانیم بگوییم که این تولید کنندگان از مسئولان می خواهند که به دادشان برسند.

تولید کنندگان تجهیزات پزشکی دیگر نمی دانند از دست دلال های مواد اولیه چه کنند؟ نه می توانند نخرند که اگر مواد اولیه نخرند به اصطلاح باید بروند در شرکت خود را تخته کنند و اگر هم بخرند که مواد اولیه با قیمتی گران تر، به دستشان می رسد.
لاجرم عملیاتی پلیسی هم نمی توانند انجام دهند چون کارشان این نیست. تولید کننده باید تولید کند اما انگار این روزها با توجه به شرایط فوق العاده کشور و بحث تحریم ها، همه کار می کنند، جز تولید.
شناسایی دلال ها و محتکرهای مواد اولیه و در نتیجه گرانی این مواد یکی از بیشمار مشکلات تولید کنندگان است. خود تحریمی ها، گیر کردن مواد اولیه در گمرک، چند نرخی بودن ارز، نبود زیرساخت های مناسبی برای دسترسی صنعتگر به مواد اولیه، وجود بخشنامه های از امشب به فردا ،نشان دار نبودن تجهیزات پزشکی و نیز قیمت گذاری های به روز نشده گرانی مواد، باعث شده است که به قول مریم قاسمی، دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی با این شل کن سفت کن ها پدر تولید کننده در آمده است.

در راستای واکاوی مشکلات تولید کنندگان تجهیزات پزشکی، گروه تحلیل وتفسر وپژوهش های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی، میزگردی با عنوان «چالش های تولید کنندگان تجهیزات پزشکی» را برگزار کرد تا به واکاوی بخشی از مشکلات تولید کنندگان تجهیزات پزشکی بپردازد و در این میزگرد، «مریم قاسمی»، دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی، «محمد رضا کمپانی»، دبیر اجرایی اتحادیه صادر کنندگان تجهیزات پزشکی و «اسحاق عامری»، رییس اداره صادرات اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند.

دنباله مشروح این میزگرد را در ذیل بخوانید.
... **ایرنا: آقای کمپانی، اگر خرید تضمینی صورت گیرد احتمال افزایش تولید تجهیزات پزشکی بیشتر می شود و در نتیجه وضعیت صادرات هم بهتر می شود به نظر شما می توانیم به هدف 240 میلیون دلار صادرات برسیم؟
**کمپانی: ما در بحث صادرات، حدود هشت،9سال است که وارد بازار جهانی شده ایم که اگر به طور کلی با صنعتی که از سال 40 یا 50 در این مملکت بوده است مقایسه کنیم میزان صادرات صنعتی در کشور با صادرات تجهیزات پزشکی فرقی نمی کند. اگر هم محدودیت هایی در صادرات این تجهیزات می بینیم باید نگاه کنیم که صادرات سایر صنایع ما چگونه است که یکی از ایرادها به بازار بین المللی بر می گردد .یکی از مشکلات ما در سطح بین الملل این است که کسی Made in Iran را نمی خرد و برخی کالاهای ما به اسم کشور دیگری فروخته می شود.اما به هر حال می توان قطعا با برنامه ریزی صادرات را افزایش داد.
ما الان به تولیداتی رسیده ایم که کاملا ایرانی است و شاهد آن، اتاق عمل کاملا ایرانی است که وزیر بهداشت در نمایشگاه ایران هلث رونمایی کرد. این اتاق عمل را یک کشور اروپایی 300 تا 400 هزار دلار به ما می دهد در حالی که تولید کننده ما آن را با 100 هزار دلار ساخته است. در نتیجه در بازار جهانی نیز عوض اینکه یک دستگاه را به تعداد هزار عدد صادر کنیم، 10 اتاق عمل را صادر می کنیم که در آمد آن بیشتر است که این آمادگی قابل وصول است. نمایندگان ما برای فروش این اتاق عمل در شرق آفریقا مذاکراتی را در دست انجام دارند .بنابراین می توان به 240 میلیون دلار رسید. ما چیزی را اضافه نکرده ایم فقط تفکر را عوض کرده ایم .وقتی این ایده وجود دارد، می شود به 240 میلیون دلار رسید و قطعا به مسائل دیگر می توان رسید.
مساله دیگر که در صادرات باید لحاظ کرد این است که همین «ساخت ایران» خیلی مساله دارد الان تمام دارک مثل LC کالایی که به کشور همسایه می فرستیم در شرکتی واقع در اروپا تنظیم می شود.
من بیشتر از این نمی توانم مسائل را باز کنم. یک بار واشنگتن پست در بحث تحریم ها با من مصاحبه کرد و گفت شما با این تحریم ها می خواهید چه کار کنید؟ من هم گفتم من به تو بگویم که می فهمی! ما تا الان انجام داده ایم بعد از این هم انجام داده ایم.
شما مطمئن باشید تمهیدات بسیار خوبی صورت گرفته است و این اتفاق صادرات به نحو احسن انجام می شود اما باید به گونه ای رفتار کنیم که به مشکلی بر نخوریم به هر ترتیب توانسته ایم صادرات را افزایش دهیم و هم اینکه توانسته ایم به قیمت خوبی، کالا ها را بفروشیم.از این جهت نگران نباشید.

**ایرنا: خانم قاسمی با توجه به تحولات مثل بازار ارز و افزایش قیمت مواد اولیه آیا برای تولید کنندگان، امکان تحقق چنین هدفی یعنی صادرات وجود دارد؟

**قاسمی: قضیه کمی پیچیده است و با آری و نه نمی توان پاسخ داد. کالاها در قالب گروه های متفاوت قرار دارند. چند روز پیش در جلسه ای به معضل گران شدن مواد اولیه پلیمری و پتروشیمی اشاره شد که برخی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی به آنها نیاز دارند. در آن جلسه یکی از مشکلات تولید کنندگان یاد شده این بود که در شرایط فعلی، صادرات مواد پلیمری و پتروشیمی آنقدر زیاد است که باعث کمبود این مواد برای تولید کنندگان داخل شده است. البته شرایط، شاید در این وضعیت در گروه های کالایی متفاوت است و بحثی که آقای داشتند نیز بحثی جنرال و کلی بود.

**عامری: من می خواهم توضیحی در این خصوص بدهم. سر همین بحث پتروشیمی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اولین ارگانی بود که ورود کرد. وزیر بهداشت، تلفنی با مدیر عامل پتروشیمی صحبت کرد و به آقای زنگنه (وزیر نفت) نیز نامه ای نوشت که اولویت شما تخصیص مواد به فعالان حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی باشد.

** قاسمی: خیلی ممنون آقای دکتر از توضیحتان و من بابت زحماتتان تشکر می کنم و برای من هم ایراد سخنانی در تقابل با شما خیلی سخت است اما با وجود تمام این زحمت ها، کفایت نکرده است و در جلسه ای که با تولید کنندگان تجهیزات پزشکی متقاضی مواد اولیه پلیمری و پتروشیمی داشتیم، تولید کنندگان همه ناامید تر از دیروز بودند و همه این سوال را داشتند، چه کنیم؟ آیا باید تعطیل کنیم؟ این موضوع نشان می دهد که این تولید کنندگان نمی توانند مواد اولیه خود را تامین کنند.

**ایرنا: نمی توانید سهمیه مواد اولیه را افزایش دهید؟
**قاسمی: چند روز پیش در بحث سهمیه هم جلسه ای داشتیم که اتفاقا رییس سازمان غذا و دارو که معاون وزیر بهداشت نیز به شمار می آید در این جلسه حضور داشت. اتفاقا دکتر اصغری(رییس سازمان غذا و دارو) از ما پرسید؛ « مگر شما سهمیه ندارید»؟ ما هم جواب دادیم که « بله ما در بخشنامه، سهمیه داریم اما در اجرا، چیزی به دست تولید کننده نمی رسد».

** ایرنا: یعنی چی؟
** قاسمی: یعنی اینکه من نمی دانم که سهمیه ما چگونه از بورس خارج می شود!

**ایرنا: این موضوع اخیرا رخ داده یا قبلا هم بوده است؟
** قاسمی: اخیرا یعنی در این چند ماهه اخیر، اتفاق افتاده است. آن چیزی که امروز به دست صنعتگر می رسد سهم ناچیزی از بورس است. به تولید کننده که مواد اولیه پتروشیمی را استفاده می کند می گویند؛ «تو در بورس، سهمیه داری و باید مواد اولیه را در بورس با قیمت مصوب مثلا A ریال تهیه کنی» و تمام شواهد هم در بورس، همین را نشان می دهد. آن سهمیه ای را که تولید کننده عملا می تواند به آن دسترسی داشته باشد آنقدر ناچیز است که باید بخش عمده ای از آن را از بازار آزاد تهیه کند. بازار آزاد پتروشیمی هم چیزی نیست که دست من و شما باشد. تولید کننده در بازار آزاد که با نرخ چند برابر، مواد را تهیه می کند که روی تولیدش تاثیر می گذارد و قیمت تمام شده برای او گران تر تمام می شود.
قیمت گذاری را هم که نمی شود تغییر داد چون مصوب است و نهایتا شما با مواد اولیه گران تر و با خرید از دلال و بازار آزاد و واسطه به بهای تمام شده ای می رسید که خریدارش نیز مساله دارد. ضمن اینکه تولید کننده متهم است به اینکه چرا از شبکه توزیع رسمی کشور خرید نکرده است.
من راجع به این بحث با تعزیرات هم صحبت کردم و آنها نیز رهنمودهایی داشتند. بحث این است که ما به این برسیم که دلالان چه کسی هستند؟ شاید بخشی از آن را من تشخیص دهم اما بخش عمده ای از دلالان را مسئولان راحت تر می توانند پیدا کنند.باید بروند از بورس بپرسند که سهمیه تولید کننده را به چه کسی داده است؟ نه اینکه بدون کشف زنجیره دلالی، یک دلال را شناسایی و او را محکوم کنند.

**کمپانی: این بیشتر یک« شو» به شمار می آید. روز گذشته سوله یکی از شرکت ها را بازرسی کرده اند که این سوله، دپوی مواد اولیه است وتزریقABS (نوعی ماده پلیمری که در تجهیزات پزشکی هم استفاده می شود) داشته است به عنوان احتکار آن جا را پلمپ کرده اند!

**قاسمی: تولید کننده در شرایط فعلی از همه جهت تحت فشار است من بر احتکار، صحه نمی گذارم اما باید از اسم محتکر درست استفاده کنیم وقتی که ما مطالبه داریم و می گوییم نمی توانیم با شرایط حاضر، کالا بدهیم، می آیند ما را پلمپ می کنند و می گویند ما محتکریم. این در حالی است که ما مطالبه داریم و خریدار (وزارت بهداشت ) هم که از ما نقد نمی خرد و نسیه می خرد و تولید کننده تجهیزات پزشکی در تامین مواد اولیه با این شرایطی که گفته شد از جمله تامین مواد اولیه پتروشیمی واقعا مشکل دارند.
تولید کنندگان در جلسه اخیر ما فقط کم مانده است گریه کنند. من به آنها پیشنهاد دادم که دلال ها را معرفی کنید انها نیز به من جواب دادند که مگر فکر می کنید اگر ما دلالی که مواد را از وی می خریم، معرفی کنیم همین خط تولید ما می خوابد و چند صد کارگر نیز بیکار می شوند باید از سرچشمه که در بورس است این کار پیگیری شود .

** ایرنا: الان ما چند شرکت تولید کننده داریم؟
** قاسمی: الان حدود 200 عضو در انجمن صنفی داریم و خیلی از کارخانه دارهای ما فعالیتی بیش از 40 سال دارند و خیلی ها نیز وقتی مشکلات خود را برای ما عنوان می کنند برایشان سخت است که نیروهای خود را تعدیل کنند چرا که نیروی انسانی آنها از جوانی در شرکت آنها کار می کرده است و الان نوه دارد. آنها چگونه می توانند این نیروی قدیمی را تعدیل و از کار بیکار کنند؟

**ایرنا: آقای کمپانی الان تحولات سه ماه گذشته چه تاثیری روی تولید گذاشته است؟
**کمپانی: ما دو مشکل داریم یکی اینکه بودجه وزارت بهداشت، شدیدا کاهش یافته و از سال گذشته هم این اتفاق افتاده است؛ در نتیجه 40 تا 50 درصد، خریدهای این وزارتخانه از ما کم شد، چرا که 80 درصد خریدهای ما را وزارت بهداشت انجام می دهد بنابراین تولید کندگان تجهیزات پزشکی کاهش تولید داشتند و در این کاهش تولید، درصد سربار یا قیمت تمام شده کالای آنها بالا می رود و سودشان هم متعاقبا تحت تاثیر قرار می گیرد.
مشکل دیگر نیز در واقع یک «اخطار» است این است که ارز در بازار ثانویه، هشت تا 9 هزار تومان در حال معامله است و در بیرون از این بازار، ارز، قطعا 40 تا 50 درصد بیشتر از این بازار ثانویه است. یکی از مسائلی که شدیدا به تولید، صدمه می زند هم همین چند نرخی بودن ارز است که 40 سال است، حل نشده است. سوال این است، برای چه در این مملکت، تولید، پا نمی گیرد؟ برای این است که موقعی که ما ارز یارانه ای داریم و هر لحظه می توان از آن استفاده کرد طبیعتا، تولید، پا نمی گیرد.
اتفاق بد دیگری که در حال رخ دادن است این است که این اختلاف ارزی حتی با بازار ثانویه در حال افزایش است، منافع بر این است که وارد کننده، بتواند کالا را با ارز ثانویه وارد کند؛ چون که با توجه به گران تر بودن قیمت ها برای تولید چند برابر شده است و در نتیجه در قیمت تمام شده و بحث سربار، مواد اولیه به طرز وحشتناکی بالا رفته است و طبیعتا، کالای ایرانی، قدرت رقابت با کالای مشابه خارجی را از دست می دهد. این اخطاری جدی است که اگر این اتفاق بیفتد باز هم دود آن به چشم تولید می رود و در یک مورد از زمان، تامین مواد نیز به مشکل بر می خورد.

**ایرنا: آقای عامری نظر شما چیست؟
** عامری: من اول توضیحم بیان کردم. متاسفانه امکان اینکه سیاست گذاری مثلا در بحث مواد اولیه تفکیک شود، نیست. قانونگذاری و زیر ساخت ها اینگونه نبوده است که بحث سلامت را جدا کنند. وزارت بهداشت طی سه ماه اخیر اول اینکه در جلسات کارشناسی خود متن تحریم های ابلاغ شده را بررسی کرده و ستاد تدابیر ویژه با ریاست رسول دیناروند (رییس سابق سازمان غذا و دارو) شکل گرفته است. ما چند گلوگاه را نیز برای تحریم ها شناسایی کردیم.

**ایرنا: در اینجا من سوالی دارم که فقط به حوزه سلامت مربوط نمی شود. از آن موقعی که ترامپ روی کار آمد اعلام کرد که از برجام بیرون می رود این در حالی است که اکثر مسئولان ما تازه می گویند طی سه ماه گذشته جلسات زیادی برای مقابله با خروج ترامپ گذاشته اند. چرا ما از یکسال قبل، پیش بینی های لازم را انجام نداده بودیم و جلسات را برگزار نکرده بودیم؟

**عامری: اینگونه نیست که ما سه ماه است، شروع کرده ایم دلیلش این است که از فروردین و اردیبهشت امسال قرار شد ارز، تخصیص یابد، قبلا که مشکلی نداشتیم و در این راستا نیز سلسله جلساتمان، بعد از تخصیص ارز سه ماه است، برگزار می شود. از زمانی من یادم است تحریم وجود داشته است حالا شدت آن یک وقت زیاد یا کم شده است. ما پیش بینی تحریم را می کردیم اما اداره کل تجهیزات پزشکی به عنوان یک اداره کل در بدنه دولت، میزان ذخیره صندوق ارزی را که نمی داند! تازه سه ماه است مسئولان این اداره فهمیده اند. در این سه ماه گلوگاه ها را شناسایی کردیم که اولی، گمرک بود. سه جلسه با حضور شخص وزیر بهداشت با گمرک برگزار کردیم، حدود 20 جلسه کارشناسی با مسئولانی همچون معاون فنی و مدیر کل واردات گمرک برگزار کردیم. نتیجه این جلسات، تفاهمنامه بود که یکی از آنها تسهیل برای واردات تجهیزات پزشکی بود. الان تبصره ای در کتاب مقررات وجود داشت که برای دارو اجرا، اما برای تجهیزات پزشکی، کم تر اعمال می شد که آن را قانون و ابلاغ کردیم.
بحث دیگر سازمان استاندارد بود و این سازمان برخی اقلام بررسی شده توسط اداره تجهیزات پزشکی را دوباره بررسی می کرد که هم زمان تولید و هم واردات را کند می کرد. تفاهمنامه با مقام وزارت بهداشت منعقد شد تا تسهیلات برای این امر انجام شود. در خصوص انرژی اتمی هم یکسری از اقلام تجهیزات پزشکی به جز تاییدیه ما به تاییدیه انرژی اتمی نیاز دارد که در نشستی تفاهمنامه ای منعقد و ابلاغ شد.
برای پتروشیمی ها هم وزیر بهداشت نامه نوشت و صحبت کرد. ما پیش بینی کردیم که اگر این چند دستگاه با ما همراهی داشته باشند زمان تحویل تجهیزات پزشکی از جمله مواد اولیه آنها زودتر انجام می شود.
در ارگان خودمان دو گروه تشکیل شد یک گروه مسئول ارز، گمرک و تعرفه است و آنها به روز و به ریز مشکلات تخصیص ارز و مشکلات گمرکی را بررسی می کنند.
گروه دیگر نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی است که یکی از مدیران خوشنام و خوشفکر را در وزارت بهداشت مستقر کرده ایم؛ کارش این است که کمبود ها را روزانه رصد می کند و بلافاصله با رویت هر کمبود با شرکت های مربوطه جلسه گذاشته می شود و در این بین، مطالبات آنها را نیز پیگیری می کند تا کمبود، کم رنگ تر شود.تحولات بانک مرکزی را روزانه رصد می کنیم و لیست شرکت های را که باید ارز بگیرند را روزانه اعلام می کنیم؛ همچنین و سه همایش برای نحوه تخصیص ارز برگزار کرده و از بانک مرکزی و وزات صنعت نیز برای همایش های کمک گرفته ایم .
بنابراین، قبل از ترامپ موضوع ما این بود که تحریم هستیم. اما ما واقعا آماده برای تخصیص روزانه ارز نبودیم ابلاغ این کار سه ماه است که انجام شده است و ما نیز کارهایمان بر اساس این سه ماه است.

**ایرنا: شما می گویید ما از قبل هم تحریم بودیم قبل از برجام نیز خیلی مشکل داشتیم و به عسر و حرج افتاده بودیم .
عامری: به شما می گویند بروید بازار و خرید کنید اما حق ندارید که پول بدهید و کارت بکشید؛ در نتیجه شما نیز خرید نمی توانید انجام دهید. الان می گویند دارو و تجهیزات پزشکی، جزو تحریم نیست ولی هر پولی که منشاء آن، جمهوری اسلامی است مشکل دارد. فکر می کنم تمام مساله تحریم و مشکل ما انتقال پول است. ما به عنوان مثال برای شرکت در نمایشگاه هایی مختلف مشکل داریم چون نمی توانیم پول بدهیم. مثلا در آلمان، پایگاه صادراتی زده ایم که ساخت ایران نباشد اگر منشاء پول ایران باشد نمی شود کار کرد.

** ایرنا : اینکه شما می فرمایید، سیستمی طراحی نشده است تا تولید کننده دسترسی آسان به مواد اولیه داشته باشد که ربطی به تحریم ندارد.
** عامری: من 10 دقیقه اول، یک روضه در این خصوص خواندم. مواد اولیه تولید کننده را که وزارت بهداشت نمی دهد. رسالت این وزارتخانه نظارت بر سلامت مردم است. ما باید اختیارات یک حوزه را ثبت کنیم ما خودمان به عنوان متولی سلامت مثلا برای مشکل به دستگاهی مراجعه می کنیم و آنها هم می گویند که مشتریانشان فقط وزارت بهداشت نیست. تا نگاه این است که نمی شود کاری کرد.

**ایرنا: ما باید پکیجی از قبل می داشتیم که وزارت بهداشت هم یک قطعه از این پکیج را تشکیل می دهد. الان با ساختاری مواجه هستیم که دغدغه تولید کننده و صادر کننده را دارد اما جوابگوی آنها نیست چون بخشی از این پازل به دستگاه دیگری مثل وزارت صنعت و نفت برمی گردد بنابراین پکیج یا سناریویی نداریم.
** قاسمی: این همان چیزی است که من می خواهم بگویم. چند ماه پیش که بحث خروج از برجام پیش آمد هم وزارت صنعت و هم اداره تجهیزات پزشکی جلسه گذاشت و در دو روز، پشت سرهم جلسه بحران گذاشتند و تولید کنندگان و وارد کنندگان عمده را دعوت کردند مبنی براینکه کشور با کمبود کالای پزشکی مواجه نشود. در آن لحظه خیلی احساس غرور کردیم که نقش حساسی داریم و بعد تصمیم گرفتیم انبارها را پرکنیم و مواد اولیه را تامین کنیم.
در آخ، کالا به گمرک رسید اما گمرک اعلام کرد که کالا ها را نمی تواند ترخیص کند و باید مابه التفاوت بپردازیم . تقریبا خیلی از کالاها در این شر ایط چند ماه در گمرک ماندند. در شرایط فعلی کالایی که با این بگیر و ببند وارد کردیم، چند ماه در گمرکی که تمام اموراتش داخلی است باید بخوابد که یکی از علل مهم آن این است که ما عدم هماهنگی یا مثلا ابلاغ دستور امشب به فردا صبح را داریم.
ترامپ می گوید من مثلا فلان کار را فلان تاریخ انجام می دهم اما ما مشکلمان در کشور این است که امشب می خوابیم و فردا فلان کار را می کنیم و من چندین بار به مسئولان اظهار کردم که دوران گذاری برای بخشنامه و آیین نامه ها تعیین کنند. مسئولان، پدر تولید کننده را با این شل کن سفت کن ها و با این امشب خوابیدن و فردا صبح یک دستور دیگر می دهند را در آورده اند.
الان بار تولید کننده در گمرک است و می خواهد ترخیص کند گمرک می گوید باید ما به التفاوت را بپردازد تولید کننده اصلا ریال ندارد که تامین کند. می خواهم بگویم خیلی از مشکلات ما به خود ما بر می گردد هنوز ترامپ که کاری نکرده است.

** ایرنا: مگر قرار نشد مابه التفاوت را جای دیگر بدهد؟
** قاسمی: بله همنطور است اما تولید کننده در این شرایط که نباید بدود تا مشکل را حل کند. آخرش هم بخش خصوصی با دوندگی توانست مابه التفاوت را تا حدودی حل کند.
شما فکر نکنید ما الان داریم تولید می کنیم بلکه از صبح تاشب یا دنبال مطالبات یا معوقات یا درست کردن این بخشنامه و آن بخشنامه هستیم و به تولید نمی رسیم. بستر تولید را نابود شده فرض کنید. وزارت بهداشت که به تنهایی تمام کارها را نمی تواند انجام دهد این همان پکیجی است که شما به آن اشاره می کنید و نداریم.
مساله ما به التفاوت که تمام شود و حل شود فکر می کنید مشکلات ما حل می شود؟ این تمام شد مطمئن باشید فردا صبح یک نکته دیگری را بخشنامه می کنند وگرنه ما تولید کنندگان در اثر تجربه بلدیم چگونه در تحریم، مواد اولیه را وارد کنیم وقتی ما آن سختی را به جان می خریم دیگر از داخل ریشه ما را نزنید.
ما در این چند سال لطماتی که از بیگانه خوردیم کم نبوده است. من نمی خواهم بگویم کم، مشکل داشته ایم اما می خواهم بگویم که ما مرد و زن جنگ شده ایم و بلدیم گلیم خود را از آب بکشیم اما این طور نباشد از داخل تصمیم گیری های متفاوتی برای ما بگیرند و ما را در گیر مسایل داخلی کنند. یک بار دکتر مسائلی ( مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت) در جلسه ای گفت؛ « چکار کنیم»؟ گفتم؛ «میشه دولت کاری نکند»؟ به خدا نگرانیم که دولت یک کاری کند که از فردا گرفتار شویم. هر چند دکتر مسائلی جلسات مختلف می گذارد و زحمت زیاد می کشد اما تمام این بخش ها به هم گره خورده است و در تعامل است. سیستم باید درست باشد.
نتیجه عرض من این است که در شرایط فعلی دچار خود تحریمی هستیم اگر اینطور برویم جلو که تولید کننده هر روز کارش ابطال کردن یا درست کردن بخشنامه ها باشد که علت آن را نمی دانم، تولید در کشور دوام نمی آورد.
واردات برای کشور نیز لازم است نه به شرطی که واردات روی کالایی که خودمان تولید می کنیم و تولید کننده هم چند سال برای آن زحمت کشیده است. نباید تولید کننده را به وضعیتی برسانیم که نتواند خدمت کند و بعد بگوییم که نتوانست کالا را تامین کند و پس برویم وارد کنیم .
خودمان دلمان برای تولید بطپد آن بخش که ما تولید نداریم وارد کنیم تا انگیزه ای برای بخش خصوصی شود تا یاد بگیرد و خودش تولید کند نه اینکه وقتی تولید داریم واردات کنیم و یا اینکه تولید کننده را در شرایطی با عدم نقدینگی به جایی برسانیم که نتواند تولید کند و با مشکل مواجه شود. در مورد مطالبات هم خواسته ما این است که مطالبات تجهیزات پزشکی «نشان دار» شود. خواسته ما این است که سهم دارو و تجهیزات پزشکی، نشان دار شود و بدانیم که به تجهیزات چقدر اختصاص می یابد و ته خط را هم پیگیری کنیم.
در خصوص قیمت گذاری نیز، زمانی که قیمت گذاری توسط وزارت بهداشت شروع شد، قرار شد که پرداخت ها نقدی شود الان پرداخت ها یکساله، دو ساله و سه ساله شده است و هیچ به روز رسانی هم نشده است البته نمی شود بگوییم هیچ به روز رسانی نشده است چند وقت پیش ، 6 درصد روی قیمت ها گذاشته شد.

**ایرنا: آیا این 6 درصد تناسبی با تحولات ارزی داشت؟
** قاسمی: این 6 درصد هیچ تناسبی با نوسانات ارزی یا مواد اولیه داخلی نداشته و امکانات و ابزار اداره کل تعریف نشده است تا قیمت گذاری را در فواصل کوتاه به روز رسانی کند. اصلا 22 هزار قلم کالا، قیمت گذاری شده است مگر شما می توانید بدون ضابطه و با هر تغییر و نوسانی قیمت ها را به روز رسانی کنید؟ اساسا ایا سیاست این است که این کالاها به روز بشود یا خیر؟ قرار شده است براساس مصوبه ای تا اردیبهشت 98 ما تغییر قیمت نداشته باشیم اینها تناقض هاست.
من عضو کمیسیون قیمت گذاری هستم در کمیسیون وقتی ادله افزایش قیمت را بر شمردیم دکتر مسائلی این افزایش را پذیرفتند اما از طرفی دیگر مصوبه یاد شده را مبنی بر عدم افزایش قیمت تا اردیبهشت 98داریم شما این دو تناقض را کنار هم حل کنید!

** ایرنا: خود این 22 هزار قلم کالای پزشکی هم خیلی زیاد است چه رسد به قیمت گذاری آنها!
** قاسمی: باید ضابطه و فرمول و ساختار وجود داشته باشد . بحث، خیلی پیچیده است اما در این شرایط هر کس باید کار خودش را انجام دهد . در شرایط بحرانی کاری را که در توانش است انجام دهد.
مسئولان به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کنند و قبل از ابلاغ بخشنامه ها نظر ما را هم بگیرند چرا که ممکن است برخی مسئولان از جنس تولید کننده و صنعت نباشند و قطعا مشکلات را به اندازه ما نشناسند.

** ایرنا: الان در بحث تولید داخلی چه تدابیری باید اندیشید؟
** کمپانی: ما تولید کنندگان در بحث تولید داخل آنچه که بلد بودیم انجام دادیم که تا الان داریم کار می کنیم و هر چه زمان بگذرد و این مشکلات هم باشد طبیعتا مشکلات ما بیشتر می شود و زمان هم بگذرد و قدرت ما کاهش می یابد و رو به انقراض خواهیم رفت و این را شک نکنید. اگر روال مثل 6 ماه گذشته تا الان باشد، تولیدی نخواهیم داشت شرکتی داشتیم که حقوق کارمندهایش یک روز هم عقب نمی افتاد الان دو سه ماه است که عقب افتاده است چرا که فروشی نداشته و مواد اولیه هم نتوانسته است تامین کند و اوراقش را نیز مفت، عوض کرده است و در نتیجه مجبور است به تعدیل نیرو رو بیاورد به عبارت دیگر برای تولید کننده تجهیزات پزشکی سیر سقوط را سقوط را مشاهده می کنیم شما بروید آمارها را در صنعت نگاه کنید دقیقا می فهمید که داریم سقوط می کنیم .ما روز به روز داریم ضعیف تر می شویم و اصلا شک نکنید.

**ایرنا: بحث خود تحریمی هم هست بسیاری از فشارها به خاطر عملکرد اشتباه این طرف (داخل کشور) است.
کمپانی: ببینید! همین ارز چهار هزار و 200 تومانی را در نظر بگیرید. سوال من این است برای چه مواد در بورس بر اساس چهار هزار و 200 تومان قیمت گذاری می شود و بعد بیرون، دو سه برابر قیمت آن وجود دارد و این وسط، عده ای دلال این منافع را کسب کنند؟
بحث دلار دولتی چهار هزار و 200 تومان در فروردین امسال رخ داد و مشکلات ما هم سر همین بخشنامه فروردین ماه است. مساله این است که چهار هزار و 200 تومان، اصلا قیمت واقعی ارز نیست.

** ایرنا : قیمت واقعی ارز چقدر بوده است؟
** کمپانی: من نمی دانم. اقتصاددان ها می دانند همه ما می دانیم که چهار هزار و 200 قیمت ارز نبود موقعی که در بیرون 6 هزار تومان هم پیدا نمی شد! چگونه می خواهید آن را تک نرخی کنید؟! اینها آمدند ارز 6 هزار تومانی را پاک کنند، چهار هزار و 200 تومان را بنا کردند، غافل از اینکه موقعی که می گویید، ارز تک نرخی یعنی اینکه من به هر بقالی بروم باید به من دلار بدهد اما موقعی که شما نتوانید ارز بدهید، خب همان ارز 6 تومانی هم بالا می رود. به نظر من آن موقع ارز را هفت هزار تومان می کردند اما به ما می دادند و اگر هم دولت، ارز نداشت، چرا آن را تک نرخی کرد و اگر هم داشت که عدد آن، چهار هزار و 200 تومان این نبود.
ما هم اگر این صحبت ها را داریم می کنیم برای این است که در مشکلات کار کرده ایم چه زمانی که ارز، هزار و 226 تومان (دوره احمدی نژاد) و چه زمانی که ارز چهار هزار و 200 است فرقی ندارد به ما همان ارز را بدهند نه اینکه مثلا به دانشجو، ارز چهار هزار و 200 تومانی بدهند و بعد دیگر تمام شود.
وقتی که بخشنامه فروردین ماه برای ارز چهار هزار و 200 تومان ابلاغ شد برای مواردی مثل ثبت سفارش های اتومبیل، میلیون میلیون دلار دادند و بعد نوبت تولید کننده واقعی که رسید مشکلاتی برای گرفتن ارز پیش آمد.

**ایرنا: آقای عامری، اگر بخواهیم جمع بندی کنیم چه چشم اندازی برای تولید و صادرات تجهیزات پزشکی دارید؟
** عامری: اجازه بدهید یک مواردی در این میزگرد جا ماند و من به آنها باید جواب بدهم. دکتر مسائلی ( مدیر کل تجهیزات پزشکی ) در بحث گمرک حرف خوبی می زند و می گوید ما همه چیز را گردن بانک مرکزی و گمرک می اندازیم اما به هر حال، حداقل هر چه در حوزه سلامت از این دو دستگاه درخواست داشتیم به ما کمک کردند. گمرک پنجره ورودی به کشور است و نمی تواند به همه چیز جواب بدهد.
در بحث بخشنامه ها که در جلسه اشاره به این نکته شد که بعد از بخشنامه ها اطلاع رسانی می شود باید عرض کنم که همیشه بخشنامه ها را در سایتمان جهت اعلام نظر ذینفعان منتشر کرده ایم و بعد آن را ابلاغ کرده ایم.
موضوع بعدی بخش همایش هاست در هر موضوعی همایش برای تولید کننندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی برگزار کرده ایم. مثلا در بحث ارز، دو تا سه تا همایش 700 تا هزار نفر برگزار کرده و اطلاع رسانی کرده ایم ما در سایت سعی کرده ایم که به روز باشیم و بخش پر رنگی را در سایت داریم به نام اخبار یا مصوبات ارزی که اتفاقات ریز و درشت را گزارش کرده ایم.
یکی دیگر از کارهای ما یکسری شرکت ها با دلار هزا ر و 226 تومان جنس داشتند که در چند روز اخیر اطلاع رسانی کلی کرده و لیست آنها را در سایت گذاشته ایم تا متقاضیان کالاهای این شرکت ها بدانند که با چه دلاری جنس آنها تهیه شده است.

**کمپانی: یعنی از آن موقع (دلار 1226 تومان) جنس دارند؟!
** عامری: بله. حلقه گمشده ما در کشور اطلاع رسانی است سایت ما به روز است و ما تقریبا هزار و 50 تولید کننده و 6 هزار و 100 تا وارد کننده داریم و اینکه لحظه ای با همه آنها ارتباط داشته باشیم سخت است. دوم اینکه خیلی از این شرکت ها در تهران واقع نشده اند و مجبوریم اطلاعات را در سایت بگذاریم تا همه مطلع شوند. وقتی آقای کمپانی دیروز و پریروز در اداره ما بودند وقتی از شرکت هایی که کالای خود را با هزار و 226 تومان تهیه کرده اند و لیست آنها در سایت است، خبرندارند، ببینید دیگران چگونه اند و چقدر اطلاعات دارند! ما واقعا رسانه نداریم و رسانه می تواند به ما در اطلاع رسانی خیلی کمک کند.

** ایرنا: کسانی که با شما در ارتباط هستند باید سایت اداره کل تجهیزات پزشکی را همیشه رصد کنند. منظورتان این است که شرکت های تجهیزات پزشکی، سایت را رصد نمی کنند؟

**عامری: بحث من این است که اعضای حوزه تجهیزات پزشکی، چندان رسانه ای نیستند؛ ما رسانه نداریم.
**ایرنا: شما «وبدا» (پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت) را که دارید!
**عامری: شما چک کنید، ببینید که حداقل از اول امسال چند درصد از اخبار وبدا در حوزه تجهیزات پزشکی است .

**ایرنا: من فکر می کنم که تقصیر اداره تجهیزات پزشکی است که خبر را به وبدا نمی دهد.
** عامری(با لبخند): همیشه ما مقصریم. من می گویم ایشان (کمپانی) که رییس اتحادیه صادر کننندگان تجهیزات پزشکی است وقتی سایت ما را نمی بینند از دیگر اعضا چه انتظاری دارید؟ روابط عمومی ما این است که در نهایت خبر ما را در وبدا و سایت بگذارد. منظور من این است که شرکت ها اگر سایت ما را نبینند، بیزینس آنان متضرر می شود.ما در جنگ هستیم و باید تمام دستگاه ها همدلی کنند و در کنار هم کار کنند و چابک باشیم.
مشغله وزیر بهداشت زیاد است و در این مدت سه بار در جلسه شورای مدیران اداره کل تجهیزات پزشکی حضور داشته است.
به هر حال ما با سلامت مردم سروکار داریم و خودکفایی ما غیر از حمایت از تولید داخل است.

**قاسمی: کاش این حرف ها بماند و به داد ما تولید کنندگان برسد. آقای دکتر عامری! به وزارت بهداشتی ها بفرمایید که در کنار ما باشند و از ما فاصله نگیرند و ما را در کنار خود داشته باشند.
همه بخشنامه ها به اداره کل بر نمی گردد به دستگاه های دیگر هم مربوط می شود. باید همین اعتماد را در تمام بخش ها داشته باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین