|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۲۲۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
شیخ 'قیس الخزعلی' دبیرکل گروه مقاومت اسلامی 'عصائب اهل حق' و رهبر ائتلاف انتخاباتی 'صادقون' عراق تاکید کرد که پیام روز دوشنبه آیت الله 'سیدعلی سیستانی' مرجعیت عالی این کشور، تیر خلاص به طرح آمریکا در عراق بوده است.
 شیخ 'قیس الخزعلی' دبیرکل گروه مقاومت اسلامی 'عصائب اهل حق' و رهبر ائتلاف انتخاباتی 'صادقون' عراق تاکید کرد که پیام روز دوشنبه آیت الله 'سیدعلی سیستانی' مرجعیت عالی این کشور، تیر خلاص به طرح آمریکا در عراق بوده است.

به گزارش ایرنا، الخزعلی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است که پیام امروز مرجعیت نجف همچنین به عنوان یک نقشه راه حقیقی برای تشکیل دولت جدید است.
رهبر ائتلاف انتخاباتی 'صادقون' همچنین تمامی گروه های سیاسی را به اجرای این نقشه راه فراخواند و گفت: ما به نوبه خود از اولین متعهدان به آن هستیم.
وی در ادامه توییت خود تاکید کرده است که پیام آیت الله سیستانی علاوه بر نقشه راه بودن در تشکیل دولت، نقشه راهی در مرحله سیاسی پیش روی نیز خواهد بود.
اشاره الخزعلی به برخی گزارش ها در رسانه های عراق در روزهای اخیر است که بر اساس آن آمریکا در راستای سیاست منطقه ای خود از جمله طرح 'معامله قرن' از طریق فعالیت های بی وقفه 'برت مک گورک' فرستاده ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهوری 'داگلاس سیلیمان' سفیر این کشور در بغداد و حتی تماس تلفنی 'جرج پمپئو' وزیر امور خارجه و با فشار به سیاستمداران عراقی و تهدید آنها، دنبال تشکیل یک دولت نزدیک به خود با نخست وزیری فردی معین است.
دفتر آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان در عراق روز دوشنبه در بیانیه ای در واکنش به برخی نقل قول ها از ایشان درباره نخست وزیر آینده اعلام کرد: مرجعیت عالی دینی فقط اعلام می کند که نخست وزیر جدید نباید از چهره ها و شخصیت های سیاسی باشد که در سنوات گذشته در حکومت بوده اند.
البته دفتر ایشان یادآور شده است که این یک توصیه است و اختیار انتخاب نخست وزیر با پارلمان و (ائتلاف) فراکسیون بزرگ پارلمانی و نه کس دیگر است.
بر این اساس و با توجه به نفوذ کلام مرجعیت عالی عراق در میان سیاستمداران عراقی به نظر می رسد شانس شخصیت های مطرحی چون 'حیدر العبادی' نخست وزیر فعلی، 'نوری المالکی' نخست وزیر دو دوره قبل، 'هادی العامری' رهبر فراکسیون الفتح، 'فالح الفیاض' مشاور سابق نخست وزیر در امور امنیتی و 'طارق نجم' از اعضای برجسته حزب الدعوه اسلامی عراق که این روزها نامشان بر سر زبان ها افتاده بود، برای نخست وزیر شدن در دوره جدید دیگر از بین رفته باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین