|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۲۲۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
: سال ۱۳۹۲ دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از پردیس بازدید کرد و درباره خدمات و زیرساخت‌های این شهر سوال کرد که مسئولان گفتند برنامه‌ای برای تامین آب نداریم. از برق سوال شد گفتند باید ترانس‌های بسیار عظیمی مستقر شود. مساله فاضلاب هنوز حل نشده است و توپوگرافی این منطقه برای ساخت واحدهای مسکونی مناسب نبود. فاز ۸ تا حدودی برای شهرسازی ایده‌آل است اما فازهای ۱۱، ۵ و ۹ شرایط خاصی دارد که در محاسبات اولیه مدنظر قرار نگرفته بود.
صبح امروز درحالی با حضور جمعی از مسئولان، ۵۰۲۰ واحد مسکن مهر پردیس افتتاح و همچنین پروژه‌هایی به ارزش ۱۰۳۸ میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی کلنگ زنی شد که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید انتقاداتی را به عملکرد دولت قبل درخصوص تحویل این واحدها مطرح کرد.

 صبح امروز آیین افتتاح ۵۰۲۰ واحد مسکن مهر پردیس واقع در فازهای ۵، ۸، ۹ قدیم، ۹ جدید و ۱۱  همچنین پروژه‌های خدمات روبنایی شامل سه مدرسه برگزار شد. همچنین مراسم کلنگ زنی پروژه‌های مشارکتی و مراکز محله با سرمایه‌ بالغ بر ۱۰۳۸ میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی انجام شد.

در جریان این مراسم حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد: پروژه مسکن مهر پردیس در انتهای دولت دهم کلنگ زده شد که قرار بود ۸۲ هزار واحد مسکونی در این منطقه ساخته شود اما این پروژه از حجم ساختمان‌سازی کاملا فراتر رفت و به کلانشهرسازی تبدیل شد. مشکل اصلی این بود که مسائل زیربنایی آماده نبود. زحماتی توسط مدیران قبلی کشیده اما بخش عمده واحدها به عهده دولت تدبیر و امید گذاشته شد.

وی افزود: سال ۱۳۹۲ دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از پردیس بازدید کرد و درباره خدمات و زیرساخت‌های این شهر سوال کرد که مسئولان گفتند برنامه‌ای برای تامین آب نداریم. از برق سوال شد گفتند باید ترانس‌های بسیار عظیمی مستقر شود. مساله فاضلاب هنوز حل نشده است و توپوگرافی این منطقه برای ساخت واحدهای مسکونی مناسب نبود. فاز ۸ تا حدودی برای شهرسازی ایده‌آل است اما فازهای ۱۱، ۵ و ۹ شرایط خاصی دارد که در محاسبات اولیه مدنظر قرار نگرفته بود.

احداث ۵۰ هزار واحد در شهرهای جدید

طاهرخانی با اشاره به برنامه احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی در مجموعه شهرهای جدید از طریق مشارکت بخش خصوصی گفت: به تدریج که به پایان پروژه مسکن مهر نزدیک می‌شویم برنامه احداث ۵۰ هزار واحد در شهر جدید آغاز کرده‌ایم که بخش مهمی از این پروژه مربوط به آماده‌سازی می‌شود؛ موضوعی که در مسکن مهر مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه دولت قبل وعده‌ای به مردم داده بود که ۱۸ ماهه مسکن مهر پردیس را تحویل دهد خاطر نشان کرد: در این خصوص می‌توانم از ضرب‌المثل "من آنم که رستم بود پهلوان" استفاده کنم. مناسب تر این بود کاری را که شروع کردند تمام کنند و افتخارش را هم به نام خودشان بزنند اما زمانی که کار را به دولت دکتر روحانی سپردند ابنیه مسکن مهر ۳۵ درصد و محوطه‌سازی ۱۰ درصد پیشرفت داشت. بخش عمده زیرساخت‌ها هم اصلا آغاز نشده بود. بنابراین تکمیل پروژه نیازمند منابع عظیمی بود. نظام تامین مالی واحدهای مسکونی مشخص بود اما معلوم نبود مدرسه، درمانگاه، مسجد، کلانتری، ‌ خط انتقال آب، تصفیه خانه یا سایر خدمات بر عهده چه کسی است.

همچنین در این مراسم سعید غفوری، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس اظهار کرد: ۵۰۲۰ واحد مسکن مهر که امروز افتتاح می‌کنیم می‌توانست خیلی قبل‌تر انجام شود اما به دلیل شرایط مالی، خدمات و زیرساخت‌ها آماده نبود. همین این تعداد واحد هم با استفاده از کمک‌ها و تهاتر زمین به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: همچنان منتظر یارانه‌های مسکن مهر پردیس هستیم. در مرحله اول قرار بود حدود ۱۵ میلیارد تومان اختصاص نقدی داشته باشیم که هنوز محقق نشده است. موضوع دیگر به دو مبلغ ۵۰ میلیارد تومان از طریق اوراق خزانه مربوط می‌شد که بخش اول را تحویل گرفته‌ایم اما با توجه به نوسانات نرخ ارز، پیمانکاران از دریافت آن خودداری می‌کنند. بخش دوم بودجه غیرنقدی هم در مراحل اداری قرار دارد.

مدیرعامل شرکت عمران پردیس تصریح کرد: امروز سه باب مدرسه افتتاح می‌کنیم که با هشت مورد قبلی هم اکنون تعداد مدارس واقع در سایت‌های مسکن مهر پردیس ۱۱ باب رسیده است. علاوه بر این ۱۰ الی ۱۵ مدرسه دیگر را در دستور کار داریم که پنج مورد آن از طریق مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.

غفوری تاکید کرد: امروز ۱۰۳۸ میلیارد تومان پروژه به عنوان مکمل مسکن مهر شامل خدمات آموزشی و مذهبی، فضای سبز، فضای ورزشی و فضاهای تجاری  کلنگ‌زنی می‌شود که در واقع بزرگترین پروژه مشارکتی با بخش خصوصی است. از این مبلغ پروژه شهید دادمان با ۶۵۴ میلیارد تومان شامل روگذر، زیرگذر، ابنیه تکمیلی و بخشی از آغاز پروژه مترو است و مابقی توسط پیمانکاران خوش نام انجام خواهد شد.

کمبود پکیج در فاز ۱۱

غفوری با ابراز گلایه از شرکت سازنده پکیج شوفاژ دیواری که از فروش کالا خودداری می‌کند، گفت: بخش قابل توجه‌ای از مساکن مهر فاز ۱۱ به خصوص در زون‌های ۴ و ۵ با کمبود پکیج مواجهند و تا زمانی که این تجهیزات قطع نشود شرکت گاز از تحویل کنتور خودداری می‌کند. یکی از پیمانکاران ۱۵۰۰ پکیج پیش خرید کرده اما شرکت سازنده از تحویل ۱۰۶۰ عدد آن خودداری می‌کند. خانواده بیش از ۴۵ روز است که در صف خرید پکیج هستند. شرکت سازنده در مرحله اول چندین برابر قیمت اولیه را به ما پیشنهاد کرد و ما با توجه به اینکه قصد داشتیم واحدها را آماده کنیم موافقت کردیم اما با همان مبلغ جدید هم از واگذاری پکیج‌ها خودداری می‌کند.

متروی پردیس ۲۰۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد

غفوری گفت: منتظر لحاظ شدن ردیف بودجه از طرف سازمان برنامه و بودجه برای متروی پردیس هستیم. این پروژه بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که اگر با آن موافقت شود می‌توانیم از طریق برنامه‌های خود مثل تهاتر زمین پروژه را پیش ببریم.

فرماندار پردیس نیز در این مراسم گفت: امروز ۵۰۲۰ واحدی مسکونی که امروز تحویل داده می‌شود در واقع یک شهر است. درست است که از زیرساخت‌ها می‌نالیدیم ولی امروز به شما می‌گویم که آب، برق و انشعابات تامین شده و مشکلات برطرف می‌شود.

در ادامه علیجانی، نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگرچه نام مسکن مهر با نام دولت‌های نهم و دهم گره خورده ولی زحمت اصلی به دوش دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است. از دو میلیون و ۲۰۰ واحد مسکن مهر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در این دولت و حدود ۵۰۰ هزار واحد در دولت آقای احمدی‌نژاد تحویل داده شده که نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته است.

وی اظهار کرد: من به آقای آخوندی گفتم که شما که خیلی برای  مسکن مهر زحمت کشیدید پس چرا از اول در مقابل آن گارد گرفتید. او گفت این کارها را باید انجام می‌دادیم ولی باید روش‌های دیگری را در دستور کار قرار دهیم. از اول هم درمورد جانمایی مسکن مهر و مسائل زیست محیطی مسکن مهر مطالعه کافی صورت نگرفته بود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین