|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۲۲۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
باچله گفت که این هیات اسناد ناراحت کننده‌ای از دستگیری تعداد زیادی از اویغورها و جامعه مسلمانان با اتهامات ساختگی و نگهداری آنها در کمپ‌هایی در سینکیانگ در دست دارد. همچنین گزارش‌هایی از نقض گسترده حقوق بشر در دیگر مناطق این کشور وجود دارد.
کمیسر جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز (دوشنبه) در بازگشایی جلسه ماه سپتامبر این شورا ، اولین سخنرانی خود را درباره بحران‌های حقوق بشری در سراسر جهان انجام داد.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنرانی میچل باچله، کمیسر جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل و رئیس جمهور سابق شیلی در حضور دیپلمات‌ها و فعالان حقوق بشری از سراسر جهان که در ژنو گرد هم آمده بودند انجام شد. این افراد بیشتر می‌خواستند شاهد باشند آیا باچله شیوه تند و صریح زید رعد الحسین، سلف خود در دفاع از حقوق بشر را در پیش می‌گیرد یا به اتخاذ موضعی نرم بسنده خواهد کرد.

با این حال باچله در اولین سخنرانی خو در این مقام  به چین، عربستان، مساله مهاجرت دولت آمریکا، مصر و یمن پرداخت.

وی  از دولت چین خواست که به ناظران حقوق بشر اجازه دهد وارد کشور شوند تا بتوانند تحقیقاتی را درباره اتهامات مطرح شده درباره نقض حقوق بشر علیه اویغورها و گزارش‌ها از وجود اردوگاه‌های نگهداری از اویغورهای دستگیر شده در سین‌کیانگ انجام دهند.

هیات سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرد اسناد معتبری در دست دارد که نشان می‌دهد بیش از یک میلیون اویغور در بازداشتگاه‌های فراقانونی نگهداری می‌شوند.

چین این اتهامات را رد کرده و عوامل خارجی را به ایجاد اغتشاش در منطقه بحران زده متهم کرد.

باچله گفت که این هیات اسناد ناراحت کننده‌ای از دستگیری تعداد زیادی از اویغورها و جامعه مسلمانان با اتهامات ساختگی و نگهداری آنها در کمپ‌هایی در سینکیانگ در دست دارد. همچنین گزارش‌هایی از نقض گسترده حقوق بشر در دیگر مناطق این کشور وجود دارد.

او گفت که در حمایت از پناهجویان هیات‌هایی را به ایتالیا و اتریش اعزام کرده است.

باچله با ابراز نگرانی گفت که هنوز ۵۰۰ کودک جدا شده از والدین مهاجرشان در آمریکا بازگردانده نشده‌اند.  

و همچنین از ائتلاف سعودی در یمن خواست که در مورد قواعد عملیات‌های خود در یمن شفاف سازی کرده  و عاملان حملات مرگبار هوایی علیه شهروندان از جمله بمباران اتوبوس کودکان در صعده در ماه گذشته میلادی را محاکمه کند.

باچله گفت: من از نزدیک روند اقدام علیه عاملان این حمله و پرداخت غرامت به بازماندگان و قربانیان را زیر نظر خواهم داشت.

بازرسان حقوق بشری در گزارش ماه گذشته خود اعلام کردند که برخی حملات هوایی ائتلاف سعودی در یمن در حد جنایات جنگی است.

باچله گفت: بازرسان لیست قابل اعتمادی از مظنونان دست داشتن در جنایات در این درگیری‌ها به من داده‌اند. دستور پادشاهی عربستان در عفو اعضای نیروهای مسلح سعودی که در این حملات دست داشته‌اند نگران کننده است.

وی همچنین  خواستار جمع آوری اسناد و مدارکی در خصوص قتل و شکنجه مسلمانان روهینجا در میانمار شد تا بتوان از این اسناد در آینده در دادگاه‌ها استفاده کرد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین