|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۲۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
از سخنان روحاني آشكارا مي‌توان دريافت كه او بعنوان رئيس قوه مجريه كه بار اصلي مقابله با مشكلات كنوني در كشور را به دوش مي‌كشد، بيش از دشمنان خارجي و طرح تحريم ترامپ عليه ايران كه در صدر آن طراحي و اجراي جنگ رواني ـ رسانه‌اي قرار گرفته است، از داخل نگران است.
روزنامه اطلاعات نوشت:روزگار عجيبي است اگر چه تعجب ندارد روز و روزگار ما! نگارنده محك در گفتگو با دوستان كه در اين ايام به گونه‌هاي گوناگون، گلايه و انتقاد از گذر ايام دارند و اغلب از وضع موجود متعجبند! مي‌گويد، تعجبي ندارم از آنچه كه امروز عيان شده است و البته بسياري را شگفت زده كرده است. زيرا امروز محصول كار و نتيجه رفتار ديروزهاي ما است. اگر قلم و كاغذي برداريم و اهم رويدادها را از پايان جنگ هشت‌ساله ايران و عراق و مسير حركت و مديريت كشور اعم از اقتصادي،‌ سياسي و فرهنگي را رصد و در عناوين گوناگون آن ارزيابي كنيم و محك بزنيم، تعجب از اينكه چرا اين‌گونه‌ايم، جايي نخواهد داشت. به قول خواجه بزرگوار حافظ، «هركسي آن درد و دعاقبت كار كه كشت» و يا از زبان شيخ ادب فارسي ـ «سعدي» ـ در مي‌يابيم كه «زمين شوره سنبل برنيارد.» اين چند جمله از باب مقدمه از آن جهت نوشته شد تا قصد نگارش امروز محك روشن‌ گردد و معلوم شود كه در بازنگري سخنان اخير رئيس جمهوري، نقد سياسي دولت روحاني و يا كشف اسرار از آن رباعي‌هاي تكراري كه اين روزها در مطبوعات مي‌خوانيد و يا در سخنراني‌ها و مصاحبه‌ها مي‌شنويد را ندارم.

روحاني رئيس جمهور در جشنواره ملي شهيد رجايي در مراسم هفته دولت شركت كرد و در سخنراني خود با نگاه به شرايط كنوني و نقد مشكلات گفت: «دولت در صف مقدم جنگ اقتصادي است. چپ و راست در داخل با دولت همراهي كنند.» او از زبان رهبري كه در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان فرمودند:‌ «در روز سخت كسي حق ندارد پشت دولت را خالي كند، اين اقتضاي مروت و انقلابي‌گري است»، گفت: «از سختي معيشت حقوق‌بگيران ثابت آگاهم، تمام دولت براي بهبود زندگي مردم بسيج شده‌اند.» همچنين «هنگام مقابله با توطئه آمريكا و رژيم صهيونيستي، همه بايد با هم باشيم.»

پايگاه اطلاع‌رساني دولت با توجه به سخنراني رئيس دولت در چهاردهمين جشنواره ملي شهيد رجايي با اشاره به اينكه «ملت ايران در برابر سخت‌ترين شرايط عقب‌نشيني نكرده‌ است» گزارش داده كه روحاني گفت: «روز آزمايش بزرگ ملي است‌، كسي فكر نكند با عليه دولت سخن گفتن محبوب مي‌شود. مردم به افراد غيور احترام مي‌كنند نه كساني كه هنگام رويارويي با دشمن، پشت دولت را خالي مي‌كنند.»

در بازنگري سخنان رئيس جمهوري چند نكته را به اختصار مي‌توان شمارش كرد.

1ـ‌ از سخنان روحاني آشكارا مي‌توان دريافت كه او بعنوان رئيس قوه مجريه كه بار اصلي مقابله با مشكلات كنوني در كشور را به دوش مي‌كشد، بيش از دشمنان خارجي و طرح تحريم ترامپ عليه ايران كه در صدر آن طراحي و اجراي جنگ رواني ـ رسانه‌اي قرار گرفته است، از داخل نگران است. آنهم نه نگران از مردم ، زيرا مردم انقلاب را از آن كسي نمي‌دانند. انقلاب و نظام جمهوري اسلامي را از آن خود مي‌دانند. همين مردم در يكسال و نيم گذشته چنان پاي صندوق‌هاي رأي در انتخابات رياست جمهوري حاضر شدند كه به‌قول دوست و دشمن ايران زمين، «حماسه آفريدند». حماسه‌اي از تأييد مجدد كه انقلاب و جمهوري از آن ملت است. «روحاني» آشكارا از رقيب بازي‌هاي پنهاني داخلي و تقابل بر اساس جزميت‌هاي قدرت طلبي سياسي، ابراز نگراني مي‌كند.مردم هم مي‌دانند كه حوزه اين قدرت طلبي و تقابل حذفي، اساس مشكلات كشور شده است. اين تقابل در جامعه نيست، در ساختار مديريت و منافع گروهي و باندي از سطوحي است كه امروز در گفتار مردم از آن با گزاره «نبرد قدرت» ياد مي‌شود.. اين تقابل، مانع حوزه استقرار و تلاش و اجراي برنامه‌ها براي حل مشكلات كشور و مردم شده است. اين جمله كه بعد از هر سخنراني عموم مخاطبان سخنان رئيس جمهور مي‌گويند او انتظار ما را برآورده نكرد زيرا آنگونه كه بايد چهره‌ها را افشاء نكرد و آدرس ريشه‌هاي فساد در كشور را به روشني و آشكارا نداد، ناشي از همين واقعيت باور مردم است كه هزينه تقابل جزميت‌هاي قدرت‌طلبي در حاكميت را ما (مردم) مي‌پردازيم! معادله قدرت‌طلبي و مبارزه حذفي در هر انتخاباتي از رياست‌جمهوري و تشكيل دولت، از هاشمي تا روحاني، همچنان ادامه دارد. و محصول آن لاغرتر‌كردن توان كاري همه دولت‌‌ها در مسير اين سالهاي طولاني شده است.

2ـ چندين و چند بار در شمارش مشكلات اساسي و ريشه‌اي مديريت كشور در محك نوشته شد كه بالاترين تعريف از دولت‌ها و رؤساي آن، قدرت امضاي درآمدهاي نفتي و گازي است. رانت‌خواري، خواهرخوانده چنين رياست و مديريت كلاني در كشور است. امروز هم مردم مي‌گويند، مشكل اصلي و دعواها بر سر سهم‌خواهي از درآمدهاي نفتي است كه بايد تكليف آن با امضاي رئيس دولت مشخص و معين گردد. همين امروز هم روحاني رئيس دولت در سخنراني خود مي‌گويد: مشكلات اگرچه متأثر فشارهاي بيروني از سوي آمريكا و رژيم صهيونيستي است اما بخش‌هاي مهمي از آن داخلي است.

او چنين آدرس داد: «... امروز در بازار ارز التهاب وجود دارد كه بخشي از آن به خاطر فشار آمريكا و خارجي است اما به عنوان رئيس دولت اعلام مي‌كنم كه بخشي از اين التهاب منشاء داخلي دارد. يعني صادركننده دولتي و خصولتي، ارزي را كه بايد در اختيار سامانه نيما قرار دهد با تأخير 48 ساعته انجام مي‌دهد و اين كار خيانت به كشور است... مجموع صادرات غيرنفتي كشورمان، حدود40 ميليارد دلار است كه امروز پس از گذشت 6 ماه از سال بايد20 ميليارد دلار آن به بانك مركزي و سامانه ارزي وارد مي‌شد، اما چه كسي مسئول است؟ آيا مي‌خواهيم اين را هم گردن آمريكا و رژيم صهيونيستي بيندازيم!؟ اگرچه آنها همواره به دنبال ضربه زدن به نظام اسلامي ما هستند، اما خودمان چه كار كرده‌ايم؟»

3ـ دو اصل: يكي شفاف‌سازي و ديگري، حذف قدرت‌طلبان رانت‌خوار از دايره مديريت كلان كشور در كنار جهت‌گيري‌هاي برنامه‌اي دولت، چاره برون رفت از مشكلات امروز كشور و جامعه است. اگرچه همواره از روحاني مي‌خواهيم كه با مردم شفاف‌تر و بيشتر صحبت كنند. رئيس دولت مي‌داند كه مردم آدرس مشكلات خود و كشور را به خوبي مي‌دانند و مي‌شناسند. چرا براي تصحيح آن هنوز اقدام فوري و مؤثري انجام نمي‌دهيم!؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین