|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۲۲۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
اعتراضات مردمی در استان بصره به یک برگ برنده سیاسی میان فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی شیعی برای ترسیم نقشه ائتلاف‌های جدید تبدیل شده که می‌تواند نخست‌وزیر کنونی را از سکانداری کابینه آتی کنار بزند.
 اعتراضات مردمی در استان بصره به یک برگ برنده سیاسی میان فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی شیعی برای ترسیم نقشه ائتلاف‌های جدید تبدیل شده که می‌تواند نخست‌وزیر کنونی را از سکانداری کابینه آتی کنار بزند.

به گزارش ایسنا، مواضع و اظهارات رهبران ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری و سائرون به رهبری مقتدی صدر که هر دو در دو طیف جدا از هم برای تشکیل فراکسیون اکثریت تلاش می‌کردند حالا بعد از بالا گرفتن وخامت اوضاع بصره و نشست فوق‌العاده پارلمان عراق که شاهد درگیری لفظی میان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و برخی از نمایندگان بود، نشان دهنده نزدیکی مواضع میان این دو فراکسیون سیاسی است.

ائتلاف‌های الفتح و سائرون بعد از نشست پارلمان از العبادی خواستند فورا استعفا کند به این دلیل که جواب‌هایش درباره بحران بصره قانع کننده نبود.

ائتلاف الفتح و سائرون تاکید کردند، در یک خط برای تشکیل دولت آینده تلاش می‌کنند.

این در حالی است که صدر، العبادی و طرف‌های دیگری مثل ائتلاف الحکمه به رهبری عمار حکیم و الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و رهبران سیاسی سنی دیگر وارد ائتلافی شدند که نام ائتلاف نواة (هسته) را برای تشکیل فراکسیون اکثریت بر آن گذاشتند اما به سرعت اوضاع و مواضع تغییر کرد و به نظر می‌رسد تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان در گرو اتفاقات روزهای آتی است.

مقتدی صدر با بیانیه روز گذشته خود احتمال رویارویی با العبادی بر سر پست نخست وزیری را به رغم اینکه هر دو در ائتلاف "اصلاح و بازسازی" هستند پررنگ کرد به طوریکه صدر به طور غیرمنتظره شروطی جدید برای نامزدی در پست نخست وزیری تعیین کرد که از جمله آن رقابت بین سه نامزد برای احراز پست نخست وزیری بود در حالیکه پیشتر العبادی تنها نامزد این ائتلاف بود. صدر گفته است، فراکسیون‌ها باید بر سر نامزدی سه فرد ملی‌گرا طبق ضوابط و شروط ملی برای احراز پست نخست وزیری توافق کنند.

ائتلاف "اصلاح و بازسازی" تشکیل شده از سوی حیدر العبادی،‌ ایاد علاوی،‌ مقتدی صدر و عمار حکیم است.

سایت ارم نیوز به نقل از منابع نزدیک به ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی می‌آورد: آنچه در جلسه پارلمان رخ داد توطئه‌ای برای هدف قرار دادن این ائتلاف و دور کردنش از دولت آتی بود. ائتلاف النصر از همان روز اول می‌دانست که ائتلاف با سائرون خیلی دوام نمی‌آورد.

العبادی نیز درباره اتفاقات جلسه پارلمان گفت: از جلسه امروز به شکل علنی برای ایجاد شرایط جدید جهت ایجاد ائتلاف‌ها بهره‌برداری شد.

وی گفت که به درخواست مقتدی صدر برای بررسی اوضاع بصره در جلسه پارلمان شرکت کرده است.

در همین حال حسین الاسدی، عضو فراکسیون الفتح در استان ذی‌قار گفت که پیشرفتی در مذاکرات میان رهبران الفتح و فراکسیون سائرون حاصل شده است و طی روزهای آتی ائتلاف میان دو طرف اعلام خواهد شد اما العبادی جزو طرف‌هایی نیست که در این ائتلاف مشارکت داشته باشد.

الاسدی گفت: الفتح و سائرون نزد رئیس پارلمان خواهند رفت تا فراکسیون اکثریت را اعلام کنند.

وی گفت که دلیل عدم مشارکت العبادی در مذاکرات الفتح و سائرون این است که العبادی همچنان می‌خواهد برای بار دوم نخست‌وزیر شود.

در این راستا قیس الخزعلی، رهبر گردان‌های عصائب اهل الحق از وجود قصد و نیتی برای ائتلاف میان الفتح و سائرون خبر داد.

وی گفت: توافق الفتح و سائرون به معنای ثبات عراق و موفقیت دولت است. بیانیه اخیر مقتدی صدر در زمان مناسب برای حل اوضاع کنونی صادر شد و با طرح الفتح درباره اجرای شروط مرجعیت درباره انتخاب نخست‌وزیر آتی همخوانی دارد.

الخزعلی همچنین بر لزوم برکناری العبادی و محاکمه وی به خاطر اوضاع بصره تأکید کرد.

اظهارات رهبران الفتح و حشد شعبی علیه العبادی افزایش یافته است طوری که ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد شعبی گفت: روابط میان حشد و دولت العبادی از همان آغاز تشکیل به دلیل تصمیمات عجولانه و نسنجیده العبادی دچار تنش شده است.

المهندس در ادامه کنسولگری آمریکا را پشت حوادث بصره دانست و گفت: کنسولگری آمریکا به دنبال ایجاد نزاع شیعی- شیعی در بصره است.

دکتر خالد عبداله استاد علوم سیاسی بغداد نیز در این باره اظهار داشت: آنچه در بصره اتفاق می‌افتد به مناقشه سیاسی بین گروه‌های رقیب بر سر تشکیل دولت آینده در چارچوب تشکیل فراکسیون اکثریت راه یافته است.

وی تصریح کرد: مناقشه سیاسی به مراحل خطرناکی رسیده زیرا تنها دعوا سر قدرت نیست بلکه دعوا سر نفت، بنادر و درآمدهاست و به تبع آن راه حل در حذف تمامی عوامل تاثیرگذار بر احزاب سیاسی عراق از جمله مداخله‌های منطقه‌ای و جهانی است.

حال جناح‌های سیاسی عراق باید دولتی را بر سر کار آورند که به فساد موجود در این کشور که به دلیل اهمال‌کاری دولت‌های قبلی در نهادهای دولتی ریشه دوانده پایان دهد. شهر بصره نظیر اکثر شهرها و استان‌های عراق قربانی نخبگان فاسد عراق شده که براساس بررسی‌های علمی و دقیق بیش از یک هزار میلیارد دلار از ثروت‌های این کشور به یغما رفته است. حال با توجه به التهاب موجود در بصره،‌ شهر نفت خیز عراق و اعتراض‌های روز افزون مردم به وضعیت معیشتی و خدمت رسانی مقامات عراقی باید به شکست و اشتباهات خود اذعان کنند تا کشورشان صحنه جنگ داخلی نشود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین