|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۹
کد خبر: ۲۲۸۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
موزه ملی برزیل که وابسته به دانشگاه فدرال ریودوژانیرو است هفته گذشته دچار حریق ویرانگری شد و بخش بزرگی از مجموعه‌های ارزشمند آن در آتش سوخت. این موزه ۲۰۰ ساله دارای چندین بخش مختلف از جمله مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی بود و از لحاظ اهمیت با موزه بریتانیا مقایسه می‌شد و در مجموع محل نگهداری۲۰ میلیون اثر بود.
آتش‌سوزی گسترده در موزه ملی برزیل با از بین رفتن مجموعه‌ای ارزشمند و جایگزین ناپذیر از آثار تاریخی، باستانی و علمی همراه شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آرت‌نِت، موزه ملی برزیل که وابسته به دانشگاه فدرال ریودوژانیرو است هفته گذشته دچار حریق ویرانگری شد و بخش بزرگی از مجموعه‌های ارزشمند آن در آتش سوخت. این موزه ۲۰۰ ساله دارای چندین بخش مختلف از جمله مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی بود و از لحاظ اهمیت با موزه بریتانیا مقایسه می‌شد و در مجموع محل نگهداری۲۰ میلیون اثر بود. 

اسکلت لوئیزا با قدمت ۱۱۵۰۰ سال که به عنوان کهن‌ترین بقای انسانی در قاره آمریکا از آن یاد می‌شود از مهم‌ترین آثار نگهداری شده در موزه ملی برزیل بود که در جریان آتش‌سوزی ۹۰ درصد از کل آثار خود را از دست داد. این اسکلت که متعلق به عهد پارینه سنگی است، در سال ۱۹۷۵ توسط یک باستان‌شناس فرانسوی در غاری در برزیل کشف شده است. خبرگزاری رویترز خبر داده است که آتش‌نشانان در میان خاکسترهای به جامانده از موزه ملی برزیل جمجمه‌ای سوخته پیدا کرده‌اند که احتمالا متعلق به همین اسکلت است. 

موزه ملی برزیل محل نگهداری مجموعه‌ای نادر از بقایای مومیایی یافت شده در استان جوانا برزیل است که قدمت آنها به ۶۰۰ سال قبل از ورود اروپایی‌ها به قاره آمریکا می‌رسد. مومیایی یک زن و دو فرزندش از جمله این مومیایی‌هاست که در زمان آخرین پادشاه برزیل به عنوان هدیه به او داده شده بود. 

بومیان اکوادور در حوضه روخانه آمازون که با نام شوار شناخته می‌شدند در فرآیندی  تشریفاتی سر مردگان را از تن جدا می‌کردند اما پوست و موی آن را جدا نمی‌کردند و آن را به همان شکل نگهداری می‌کردند. این اثر تاریخی و کهن که در بخش  قوم‌شناسی بومی موزه ملی برزیل نگهداری می‌شد به احتمال فراوان یکی از میلیون‌ها اثری است که در آتش سوخته و دیگر اثری از آن باقی نمانده است. 

این موزه همچنین محل نگهداری ۷۰۰ اثر تاریخی متعلق به تمدن مصر باستان بود که از آن جمله به تابوت‌دان یکی از فراعنه مصر به نام «Sha-Amun-em-su»، تابوت بازنشده و رنگ‌آمیزی شده با قدمت ۷۵۰ سال قبل از میلاد مسیح و همچنین یک تابوت ۳ هزار ساله می‌توان اشاره کرد که محل نگهداری یک کشیش و گربه مومیایی‌شده‌اش است. 

مجموعه آثار هنری و تاریخی بومیان برزیلی که روایتگر زندگی روزانه و نحوه مواجهه آنها با استعمارگران اروپایی بود و بسیاری از آنها توسط یک افسر نظامی به نام مارشال «کاندیدو راندون» جمع‌آوری شده بود. از جمله اشیائی از این مجموعه که در جریان آتش سوزی از دست رفته‌اند می‌توان به سلاح‌های بومیان برزیلی، آلات موسیقی خاص آنها و همچنین اولین موسیقی‌های ظبط شده بومیان اشاره کرد. 

اغلب ۱۸۰۰ آثر مربوط به دوران پیشاکلمبی (دوران پیش از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب) که در موزه ملی برزیل نگهداری می‌شدند با به طور کلی نابود شده‌اند یا صدمات جدی دیده‌اند. این مجموعه شامل آثاری از تمدن‌های اندی، اینکا و نازکا می‌شود که دربرگیرنده بافت‌های گوناگون، سرامیک‌های نقاشی‌شده و غیره ... است. 

دیگر اثر مهم نگهداری شده در موزه ملی برزیل در ریودوژانیرو، شهاب سنگ «Bendegó» بود که با وزن شش تن بزرگترین شهاب‌سنگ آهنی یافت شده در برزیل و دومین شهاب‌سنگ بزرگ در جهان است. این جرم فضایی عظیم در سال ۱۷۴۸ در منطقه مونت سانتو پرتغال توسط یک پسر جوان کشف شده است. این شهاب‌سنگ از جمله معدود اشیایی است که توانسته شعله‌های آتش در موزه را تحمل کند اما سطح آن به طور کلی سیاه و ذغال‌مانند شده است. 

منطقه سارتائو در برزیلی یکی از مهم‌ترین مناطق جهان برای یافت فسیل‌هاست و بسیاری از این فسیل‌ها در موزه ملی برزیل نگهداری می‌شدند که از آن جمله فسیل ۱۱۰ میلیون ساله یک لاک‌پشت، نمونه‌ای از دایناسور آنگاتوراما و دیگر آثار مربوط به تاریخ طبیعی برزیل و کل قاره آمریکای جنوبی است.

موزه ملی برزیل علاوه بر این که محل نگهداری اشیاء بی‌شمار تاریخی بود، میزبان یک کتابخانه بسیار بزرگ علمی با ۵۰۰ هزار نسخه کتاب و اسناد بود. شاهدین از پراکنده‌شدن کاغذهای سوخته در خیابان‌های اطراف موزه خبر داده‌اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین