|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۲۲۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
رهبران چهار کشور آلمان، فرانسه، کانادا و آمریکا با صدور بیانیه ای مشترک از ارزیابی لندن مبنی بر اینکه مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش با آگاهی مقام‌های ارشد مسکو صورت گرفته است، حمایت کردند.
 رهبران چهار کشور آلمان، فرانسه، کانادا و آمریکا با صدور بیانیه ای مشترک از ارزیابی لندن مبنی بر اینکه مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش با آگاهی مقام‌های ارشد مسکو صورت گرفته است، حمایت کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای دفتر نخست‌وزیری انگلیس، رهبران در این بیانیه، خشم و انزجار خود را نسبت به استفاده از ماده سمی موسوم به نوویچوک در حادثه اسفندماه گذشته در شهر سالزبری انگلیس اعلام و عنوان کردند که به یافته‌های ارائه ‌شده از سوی دولت انگلیس در رابطه با دست داشتن دو مأمور سازمان اطلاعات ارتش روسیه در این حادثه اطمینان کامل دارند.
سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس به همراه دخترش یولیا اسفندماه گذشته براثر تماس با ماده‌ای سمی در شهر سالزبری انگلیس مسموم شدند. دولت انگلیس، مسکو را به مسمومیت اسکریپال ها با ماده نوویچوک ساخت روسیه متهم و به‌موجب آن 23 تن از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرد. روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرد و ده‌ها تن از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک این کشور اخراج کرد.
«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس دیروز (چهارشنبه) در مجلس عوام این کشور پس از گذشت شش ماه از وقوع این حادثه ادعای تازه‌ای را مطرح کرد و گفت که تحقیقات دستگاه‌های امنیتی این کشور نشان می‌دهد دو مأمور اطلاعات ارتش روسیه موسوم به 'جی.آر.یو'، در این حادثه دست داشته‌اند.
به گفته وی، دوم ماه مارس گذشته افرادی با نام‌های مستعار 'الکساندر پتروف' و 'روسلان بوشیروف' با هدف مسمومیت سرگئی اسکریپال از مسکو وارد فرودگاه گاتویک لندن شدند.
وی افزود، این افراد متعاقباً در هتلی واقع در شرق لندن مستقرشده که بر اساس تحقیقات پلیس ماده نوویچوک در اتاق محل اقامت آن‌ها کشف‌شده است. این افراد به گفته نخست‌وزیر انگلیس، ساعت 2 و 30 دقیقه ظهر شنبه سوم مارس وارد شهر سالزبری شده و 4 و 10 دقیقه این شهر را ترک کردند.
نخست‌وزیر انگلیس گفت: آن‌ها متعاقباً روز یکشنبه به سالزبری سفرکرده و ماده سمی نوویچوک را ساعت 11 و 58 دقیقه صبح در مجاورت منزل اسکریپال قرار دادند.
«می» گفت: بر اساس تحقیقات پلیس این زمان، درست لحظاتی پیش از مسمومیت اسکریپال ها است.
نخست‌وزیر انگلیس در ادامه بیان کرد که متهمان در حدود ساعت 4 و 45 دقیقه به لندن بازگشته و متعاقباً ساعت 10 و 30 دقیقه با پرواز اس یو 2585 از فرودگاه هیترو لندن راهی مسکو می‌شوند.
وی مدعی شد که این تحقیقات شواهد کافی را برای دادستانی انگلیس مهیا ساخته تا این دو فرد مجرم را شناسایی کند.
بااین‌حال وزارت امور خارجه روسیه و کاخ کرملین امروز (پنجشنبه) اصالت اسامی و عکس‌های منتشرشده از مظنونان روسی را رد و اعلام کرد که مدارک ارائه‌شده از سوی انگلیس همخوانی ندارند.
وی با اشاره به تصاویر منتشرشده از دو مظنون روس گفته است: دوربین مداربسته از دو نفر در یک‌زمان مشخص به‌صورت انفرادی در هنگام عبور از یک راهرو عکس گرفته است که مشخص می‌کند عکس‌ها ساختگی است.
در تصاویری که شبکه ان.ت.و روسیه به نقل از رسانه های انگلیسی منتشر کرده است، دو مظنون روس به‌صورت انفرادی اما در یک‌زمان (ساعت 16 و 22 دقیقه و 43 ثانیه) از مقابل دوربینی که موفق به ضبط تصاویر انفرادی آن‌ها شده است، رد می‌شوند که ازنظر علمی غیرممکن است.
زاخارووا به کنایه گفته است، احتمالاً مأموران سازمان مرکزی اطلاعات ارتش روسیه آموزش «راه رفتن هم‌زمان» دیده‌اند که برای ما هم این توانایی آن‌ها سؤال‌برانگیز شده است.
سرگئی اسکریپال سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وی پیش‌تر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس درسال 2006 ( 1385)به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد.
او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ ام.آی.6 گزارش داده است.
خرداد ماه گذشته نیز دو تبعه انگلیسی در منطقه امزبری در نزدیکی سالزبری براثر تماس با ماده‌ای به سرنوشت اسکریپال ها دچار شده و بعداً اعلام شد که یکی از این افراد جان‌باخته است.
پلیس معتقد است که این افراد براثر تماس با نوویچوک مسموم شده‌اند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چندی پیش‌گفته بود که دولت انگلیس آگاهانه و عمدا خط‌مشی تخریب روابط با روسیه را در پیش‌گرفته است. ناظران در انگلیس نیز بر این باورند که هم‌زمان با نزدیک شدن به خروج این کشور از اتحادیه اروپا و افزایش فشارهای داخلی بر دولت «می»، نخست‌وزیر از این حادثه به‌عنوان ابزاری برای انحراف افکار عمومی استفاده می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین