|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۲۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷
روزنامه هندی ادعا کرد ارتش پاکستان که از منزوی شدن جهانی و سقوط اقتصاد این کشور نگران است به صورت مخفیانه و در سکوت، خواهان احیای مذاکرات صلح با هند بزرگترین رقیب این کشور شد.
 روزنامه هندی ادعا کرد ارتش پاکستان که از منزوی شدن جهانی و سقوط اقتصاد این کشور نگران است به صورت مخفیانه و در سکوت، خواهان احیای مذاکرات صلح با هند بزرگترین رقیب این کشور شد.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'تایمز او ایندیا' تاکید کرد که تلاش برای ارتباط با هند که از سوی قمر جاوید بجوا فرمانده ارتش پاکستان آغاز شده است، چند ماه پیش از انتخابات سراسری پاکستان مطرح شد.
این روزنامه ادعا کرد که پاکستان پیشنهاد احیای مذاکرات با هند در خصوص مرزهای مورد اختلاف در کشمیر را داده است.
این مذاکرات در سال 2015 پس از تشدید خشونت ها متوقف شد.
یکی از اهداف مهم پاکستان در احیای مذاکرات با هند، رفع موانع تجاری میان دو کشور است. این امر به پاکستان کمک خواهد کرد تا به بازارهای منطقه ای دسترسی بیشتری داشته باشد. هر گونه مذاکرات صلح در مورد کشمیر با افزایش تجارت دوجانبه هند و پاکستان به عنوان یک اقدام اعتماد سازی همراه خواهد بود.
ارتش پاکستان به طور فزآینده ای، بحران اقتصادی این کشور را یک تهدید امنیتی می داند زیرا این وضعیت به گروه های شبه نظامی قدرت بیشتری می دهد. انتظار می رود در چند هفته آینده پاکستان از صندوق بین المللی پول یک وام 9 میلیارد دلاری درخواست کند. پاکستان همچنین چندین میلیارد دلار از چین وام گرفته است.
فؤاد چودری وزیر اطلاعات پاکستان گفت: ما خواهان پیشرفت هستیم و می خواهیم بهترین روابط را با همسایگان خود داشته باشیم. هند نمی تواند از طریق ضعیف کردن پاکستان رشد کند.
فرمانده ارتش پاکستان در سخنرانی اکتبر خود، اقتصاد پاکستان را با امنیت منطقه مرتبط دانست و گفت: در مقایسه با مقامات پیشین خود موضع نرمتری مقابل هند دارد. پاکستان از زمان جدایی از هند در سال 1947، این کشور را به عنوان بزرگترین دشمن خود محسوب کرده است.
دیپلمات های هندی می گویند حدود یک دهه پیش قمر جاوید بجوا فرمانده کنونی ارتش پاکستان و بیپین راوات فرمانده ارتش هند در ماموریت صلح سازمان ملل در کشور کنگو در کنار یکدیگر قرار داشتند و دارای رابطه خوبی بودند. بجوا در اوایل سال جاری در سخنانی کم سابقه اعلام کرد مذاکره تنها راه برای حل اختلافات هند و پاکستان است.
دیپلمات های هندی اعلام کرده اند که بجوا سعی کرده است با راوات تماس برقرار کند. اما به دلیل عدم هماهنگی سیستم این تلاش ها بی نتیجه مانده است.
ارتش قدرتمندترین نهاد در پاکستان است اما ارتش هند از قدرت و نفوذی مشابه با ارتش پاکستان برخوردار نیست و نمی تواند بدون رضایت دولت مرکزی در دهلی نو وارد مذاکره با کشوری شود.
دیپلمات ها در دهلی نو اعلام کرده اند که دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند مشغول آماده سازی برای انتخابات سراسری سال آینده است و نمی خواهد پیش از انتخابات مذاکره ای با پاکستان انجام شود زیرا در صورت شکست مذاکره، موقعیت دولت در انتخابات هند تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
اگرچه این ارتش پاکستان است که سیاست های خارجی و دفاعی را کنترل می کند، اما دولت جدید پاکستان به رهبری عمران خان پیام های زیادی به هند برای احیای مذاکرات ارسال کرده است.
تلاش خان برای آغاز مذاکرات با دهلی نو احتمال موفقیت دارد زیرا او مورد حمایت ارتش پاکستان است. هند پیشنهاد مذاکره نخست وزیر پاکستان را درخواست غیر مستقیم از سوی ارتش این کشور محسوب می کند.
دیپلمات های پاکستانی همچنین بر این باورند که تلاش پاکستان برای بهبود روابط با هند می تواند تاثیر گرفته از متحدان چینی این کشور باشد. چین از پاکستان درخواست کرده است تا در مرز های خود با هند ثبات ایجاد کند. چین از طریق یک کریدور اقتصادی که بخشی از طرح یک جاده یک کمربند این کشور است در حال سرمایه گذاری 62 میلیارد دلاری در پاکستان می باشد.
این طرح به چین دسترسی بیشتری به بازارهای غربی می دهد و مرزهای غربی چین را به بندر گوادر پاکستان در دریای عرب متصل می کند. در صورتی که اوضاع در مرزهای مشترک با هند آرام شود، نیروهای پاکستانی می توانند از مرزهای غربی این کشور که مسیر های تجاری چین در آنها قرار خواهد داشت، محافظت کنند.
شبه نظامیان مسلمان چین که با حکومت پکن مخالف هستند، در افغانستان و غرب پاکستان فعال می باشند و شبه نظامیان پاکستانی به خصوص جدایی طلبان بلوچ نیز با طرح های چین در پاکستان مخالف هستند. ماه گذشته یک گروه بلوچ به یک اتوبوس حامل کارگران چینی حمله کرد. در این حمله پنج نفر مجروح شدند.
پاکستان همچنین متوجه شده است که بیش از این نمی تواند در جهان منزوی شود و به دنبال بهبود روابط خود با آمریکا که پیش از این نزدیک ترین متحد غربی این کشور بود، می باشد. آمریکا در ژانویه با انتقال بیش از یک میلیارد دلار کمک مالی به پاکستان مخالفت کرد. آمریکا دلیل این تصمیم خود را عدم اقدام کافی پاکستان در مبارزه با تروریسم اعلام کرده است. این کشور همچنین ارتش پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم می کند.
در هفته جاری تنش ها میان اسلام آباد و واشنگتن افزایش یافت. درست چند روز پیش از اولین دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با دولت جدید پاکستان، ارتش آمریکا اعلام کرد روند انتقال 300 میلیون دلار کمک به پاکستان متوقف می شود.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته به پاکستان سفر کرد، اما پیش از این دیدار قانون گذاران پاکستانی که از قطع شدن کمک های مالی آمریکا ناراضی هستند، از نخست وزیر این کشور درخواست کرده بودند تا با پمپئو دیدار نکند.
در گذشته ارتش و دولت پاکستان که به گسترش روابط با چین امیدوار بودند، اعلام کردند که به کمک های آمریکا احتیاجی ندارند. اما موافقت چین با قرار گرفتن اسلام آباد در فهرست تامین مالی تروریسم، مقام های پاکستانی را غافل گیر کرد. اکنون دست یابی پاکستان به بودجه های بین المللی برای ترمیم اقتصاد شکسته این کشور بسیار سخت تر شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین