|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۲۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۰
نوزادانی که در روش باروری مصنوعی، پیش از تولد، ژن‌های برخی بیماری‌های خطرناک در آن‌ها غیرفعال می‌شود، می‌توانند مدت زمانی بیشتر به نسبت سایر انسان‌ها زندگی کرده و خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان در آن‌ها کاهش می‌یابد.
 نوزادانی که در روش باروری مصنوعی، پیش از تولد، ژن‌های برخی بیماری‌های خطرناک در آن‌ها غیرفعال می‌شود، می‌توانند مدت زمانی بیشتر به نسبت سایر انسان‌ها زندگی کرده و خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان در آن‌ها کاهش می‌یابد.

کارشناسان قصد دارند با بررسی و ویرایش کد‌های ژنتیکی سلول‌های اسپرم و تخمک در مردان و زنان از ابتلای فرزندان آن‌ها به بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری کنند.

گروه دیگر از دانشمندان مخالف این طرح اعتقاد دارند دستکاری ژنتیکی نوزادان پیش از تولد امکان دارد سبب جلوگیری از ابتلای آن‌ها به برخی بیماری‌ها شود، اما درعوض آن‌ها را در معرض ابتلا به دسته دیگری از بیماری‌ها قرار می‌دهد که به وسیله عامل‌های محیطی (مانند بیماری‌های ویروسی) ایجاد می‌شوند.

کارشناسان دانشگاه اوکلند در حال انجام پژوهش برای ویرایش ژنتیک جنین با استفاده از ابزار‌های ویرایش دی ان ای، چون (CRISPR-CAS۹) برروی سلول‌های اسپرم و تخمک هستند تا به این ترتیب از ابتلای جنین درآینده به بیماری‌هایی که دراثر افزایش سن به وجود می‌آیند جلوگیری کنند.

دانشمندان ادعا می‌کنند دگرگون کردن ده‌ها و حتی صد‌ها ژنِ اثرگذار در ایجاد بیماری هایی مانند مشکل‌های قلبی عروقی، آلزایمر، آرتریت روماتوئید در دوران جنینی می‌تواند از نوزاد درسال‌های آینده دربرابر ابتلا به این بیماری‌ها محافظت کند.

اما گروه دیگر متخصصان اعتقاد دارند ویرایش DNA برای کاهش خطر ابتلا به یک بیماری، سبب افزایش حساسیت برای ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌شود.

روش (CRISPR-Cas۹)، ویرایش DNA چیست؟ این روش درواقع ابزاری برای اعمال ویرایش دقیق در DNA است که اولین بار درباکتری‌های شناسایی شده است.

روش (CRISPR / Cas۹) از برچسب‌هایی برای نشانه گذاری محل جهش ژنتیکی استفاده می‌کند و یک آنزیم مانند نوعی قیچی عمل می‌کند و درمحل جهش، برشی در DNA ایجاد می‌کند و به دانشمندان اجازه می‌دهد ژن معیوب را از زنجیره DNA فرد خارج کنند.

گروهی از دانشمندان اعتقاد دارند ویرایش ژنتیکی نوزادان پیش از تولد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی، چون هانتینگتون یا نابینایی که ریشه ژنتیکی دارد، می‌تواند اثرگذارباشد، اما امکان دارد در آینده از فناوری ویرایش ژنتیک برای مواردی، چون چشم آبی، موی طلایی، قد بلند، ضریب هوشی بالا، استعداد در موسیقی و سایر ویژگی‌های خاص و مد نظر والدین استفاده شود.

بحث درباره اخلاقی بودن ویرایش ژنتیکی نوزاد پیش ازتولد به چالشی پیش روی دانشمندان تبدیل شده است، نتیجه‌های مطالعه دانشمندان دانشگاه اوکلند در زمینه ویرایش ژنتیکی DNA جنین پیش از تولد درمجله (biorXiv) به چاپ رسیده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین