|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۲۲۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
آن زمانی که کورکورانه به ما می‌گفتند این طرح‌ها را تایید کنید. ما به کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن گفتیم که قانون می‌گوید که ابتدا باید نقشه مورد تایید قرار بگیرد و بعد به نقشه رأی داده شود. گفتیم بدون نقشه رأی نمی‌دهیم.
‌استیضاح وزرا یک به یک از سوی مجلس پیگیری می‌شود و تا امروز دو وزیر برکنار شده‌اند. برخی نگران آن هستند که با تداوم این استیضاح‌ها دولت از حد نصاب خارج شود. برخی اعتقاد دارند که استیضاح وزیرکشور باید درصدر برنامه‌های نمایندگان مجلس قرار گیرد، چرا که وضعیت استانداری‌ها به هیچ وجه در حد انتظار نیست و نحوه انتصاب‌ها دقیق و روشن نیست. در این راستا نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس به سوالات «آرمان» پاسخ داد که می‌خوانید.
طرح استیضاح وزیر کشور به کجا رسید؟

بنده امضای خود را از استیضاح وزیر کشور پس نگرفته‌ام، اما به نظر می‌رسد تعداد امضاها کم شده و از حد نصاب افتاده است. از آقای ‌کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تقاضا کردم که اسامی انصراف دهندگان را رسانه‌ای کند و یا به نمایندگان مصر بر استیضاح وزیر بدهد تا بدانیم چه کسانی انصراف داده‌اند و چه کسانی بر امضای خود باقی مانده‌اند. از سوی دیگر آقای کواکبیان هم گفته است 5 یا 6 نفر هم به جمع امضاکنندگان استیضاح اضافه شده‌اند ولی می‌گویند اضافه شدن امضاها مورد قبول نیست، زیرا بحث استیضاح به کمیسیون رفته است، اما در گذشته حتی در صحن علنی مجلس هم می‌شد طرحی را امضا کرد.

آیا برای پس گرفتن امضاها برای استیضاح وزیر کشور لابی‌گری صورت گرفته است؟

بله، حتما لابی شده و طبیعتا معمولا امتیازهایی هم داده شده است.

شما یکی از 190 نماینده‌ای هستید که «طرح دوفوریتی شفافیت فعالیت نمایندگان» را امضا کردید.
 
ارزیابی‌تان از این طرح چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

در هرجا و هر حوزه‌ای شفافیت باشد، فساد هم کم می‌شود. شفافیت عاملی برای جلوگیری از فساد است. شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها، نهادها و... اگر قراردادها و مسائل مالی‌شان روشن و شفاف باشد دیگر جایی برای شبهه‌افکنی باقی نمی‌ماند. این شفاف سازی شامل حال نمایندگان هم می‌شود. باید بدانیم نماینده به کدام طرح رأی داده یا نداده است. رأی او مثبت بوده یا منفی؟ این امر باید شفاف شود. فردا روزی فلان شخص برای وزارت معرفی می‌شود. باید مشخص شود چه کسی موافق رأی داده یا مخالف؛ اینگونه نباشد که نماینده‌ای رأی مخالف به وزیری داده اما پس از انتخاب وی برود بگوید منم به شما رأی موافق دادم! اگر قرار باشد دیگر بنده نمی‌توانم ادعای دروغ داشته باشم. شخصا رأی خود را شفاف اعلام می‌کنم. برخی همکارانم از این کار ناراحت می‌شوند، اما من در روز قیامت باید پاسخگوی رأی خود باشم. بنابراین بهتر است اکنون و در حضور مردم رأی و نظر خود را روشن و شفاف بگویم.

این طرح شامل دلایل غیبت نمایندگان هم می‌شود؟

همین طور است. درگذشته دو و یا سه ماه یکبار برگه‌هایی پخش می‌شد که نشان می‌داد فلان نماینده شاگرد اول شده است که شامل حضور در صحن علنی، حضور در کمیسیون‌ها، شرکت در رأی‌گیری‌ها و... بود، اما بعد معلوم می‌شد که از هزار بار رأی‌گیری فقط یک بار شرکت کرده بوده! اگر این مسائل شفاف باشد مردم مطلع خواهند شد که نماینده‌شان در مجلس کار می‌کند یا می‌خورد و می‌خوابد؟ برای مثال طرح ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری رأی آورد، در یک شهری که منطقه آزاد اعلام شد، دو نماینده وجود دارد، نماینده‌ای برای منطقه آزاد شدن حوزه انتخابیه خود تلاش می‌کرد و دنبال کار را گرفته بود و در آخر هم رأی داد، اما نماینده دیگر در روز رأی‌گیری به مراسم عروسی رفته بود. پس از تصویب طرح فریاد می‌زد و تبلیغ می‌کرد که من رأی دادم؛ در حالی که اصلا در صحن علنی مجلس حضور نداشت! یعنی نماینده‌ای که شب و روز تلاش می‌کند و آن یکی که غیبت دارد، به علت عدم شفافیت زحماتشان یکسان تلقی می‌شود و تلاش نمایندگان پر کار مشهود نیست.

شنیده شده بود در همین بحث ایجاد مناطق آزاد جدید افرادی با رانت اطلاعاتی خود به سودهای کلانی رسیده‌اند و با خرید و فروش زمین و با اطلاع قبلی، به سودهای کلان بادآورده‌ای دست یافتند، شما از این امر اطلاعی دارید؟

بله درست است. آن زمانی که کورکورانه به ما می‌گفتند این طرح‌ها را تایید کنید. ما به کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن گفتیم که قانون می‌گوید که ابتدا باید نقشه مورد تایید قرار بگیرد و بعد به نقشه رأی داده شود. گفتیم بدون نقشه رأی نمی‌دهیم. وقتی نقشه آمد مشاهده شد زدوبند صورت گرفته است و نهایتا اعضای کمیسیون اقتصادی مورد مطرح شده را برای خارج از محدوده‌های تعیینی تصویب کردند.

شما نماینده‌ای هستید که همواره پیگیر مسائل گرانی و معیشتی بوده‌اید. دلایل اصلی ایجاد گرانی‌ها چیست و آیا مجلس قصد ندارد به این موضوع ورود کند؟

وقتی مسئولان کشور وصیتنامه حضرت امام را نمی‌خوانند و به آن عمل نمی‌کنند، در نهایت با هزارویک مشکل و گرفتاری مواجه می‌شویم. امام فرمودند که مسئولان ارشد کشور، وزرا و غیره از اقشاری باشند که مشکلات مردم را درک کنند. وزیر میلیاردر چه می‌داند گرانی چیست و چه مشکلاتی به همراه دارد. مسئولی که درآمد میلیاردی دارد، دیگر دغدغه دارو و بیمارستان و خوراک و پوشک بچه را ندارد، برای او مهم نیست قیمت کالاها بالا رفته یا پایین آمده است. اما در روز یکشنبه، طرح دوفوریتی تصویب شد که کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار بگیرد. آقای مفتح این پیشنهاد را مطرح کرد و در نهایت نمایندگان رأی قاطعی به آن دادند.

این اقدامات خوب است اما مشکلات اقتصادی دستوری حل نمی‌شود.

به نظر بنده اقدام اساسی یک جمله است؛ حمایت از تولید داخلی و خرید کالای ایرانی با حاکمیت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، که قیمت کالاها را مشخص کنند. یعنی تولیدکننده، فروشنده و مصرف‌کننده بدانند که نرخ را دولت تایید کرده و همه به آن گردن نهند و آن را اجرا کنند.

مقام معظم رهبری هم امسال را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام نهادند، اما شاهد بودیم که برخی تولید کنندگان داخلی از جمله خودروسازها با قلدری قیمت‌ها را افزایش دادند، احتکار کردند و کم‌فروشی داشتند. هزاران خودرو را احتکار کردند، پوشک بچه، رب، یخچال و هرچه که توانستند انبار کنند، پنهان کردند. در این شرایط مردم باید چه کار کنند و عکس‌العمل مجلس چه خواهد بود؟

باید نمایندگان مجلس پای کار بیایند. بنده در اردیبهشت ماه در مجلس گفتم 90 هزار خودرو را احتکار کرده‌اند. روابط عمومی دو خودروساز داخلی گفتند احتکار این تعداد خودرو ده‌ها هکتار زمین می‌خواهد! وزیر محترم هم منکر این امر شد. اخیرا هم سندیکای خودروسازان اعلام کرد 70هزار خودرو به علت نداشتن قطعه، ناقص مانده و در انبار هستند. خوب این 70 هزارتا کجا بود؟ داخل آن 90 هزارتایی که بنده عرض کرده بودم. اکنون هم با وزیر صمت جلسه گذاشتیم و مطرح کردیم و انصافا ایشان هم تبعیت کردند و به سایپا و ایران‌خودرو دستور دادند محصولاتشان را به مردم واگذار کنند. به امید خدا طی چند روز آینده این تعداد خودرو به مردم واگذار خواهد شد که اگر این چنین نشد، کمیسیون صنایع و معادن ورود خواهد کرد.

چه خبر خوبی برای مردم دارید؟

به‌زودی قیمت خودرو و فولاد پایین خواهد آمد و این کالاها و کالاهای حاشیه‌ای اینها ارزان خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین