|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۲۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶
گروه سیاست: رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «کارهای بسیار بزرگی به‌رغم تحریم‌ها در کشور انجام شده است» گفت: «رسانه ملی اما حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنهاست.» حسن روحانی گفت: «متاسفانه خدمات دولت برای مردم بیان نمی‌شود و این بر خلاف تاکید امام راحل است. امام راحل همواره تاکید می‌کردند که دولت باید خدماتش را به مردم بگوید و رسانه‌ها باید خدمات دولت را برای مردم تشریح کنند. اما درباره اینکه چرا نمی‌گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، به موقع سخن خواهم گفت.» پیش از این‌بارها اعضای دولت به عملکرد صدا‌‌و‌سیما انتقاد کرده بودند، انتقاداتی مثل صحبت‌های دوروز پیش روحانی که نشان می‌دهد در رفتار رسانه تحت‌مدیریت عزت‌الله ضرغامی کمترین تاثیر را داشته است. علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری گفته بود: «صداوسیما رسانه اپوزیسیون دولت شده است.» همچنین محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، مصطفی پور‌محمدی وزیر دادگستری و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور هم از عملکرد صداوسیما نسبت به دولت انتقاد کرده بودند. به گزارش ایسنا؛ روحانی پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان اردبیل، عنوان کرد: «در کدام دولت بوده که در زمینه مساله اقتصادی در عرض یک‌سال با آن معضلاتی که دولت را تحویل گرفتیم، کارهایی به این بزرگی انجام شده باشد.» رییس‌جمهوری طرح تحول نظام سلامت را از اقدامات بزرگ دولت در یک‌سال اخیر و با وجود تداوم تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: «امروز به واسطه اجرای این طرح آرامش خاطری در میان مردم ایجاد شده و دولت با همه توان این طرح را ادامه خواهد داد. اما متاسفانه رسانه ملی حاضر نیست، اینگونه خدمات بزرگ دولت را برای مردم تبیین کند.» حسن روحانی روز چهارشنبه در اولین روز سفر خود به اردبیل گفته بود: «اکنون همه مردم ایران تحت پوشش بیمه سلامت هستند و فقط در شهرها 5/7 و در روستاها پنج‌درصد هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌های دولتی را پرداخت می‌کنند در حالی که در سال گذشته این رقم بالای 37درصد بود.»
رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به کارهای گسترده دولت طی یک‌سال اخیر افزود: «همه این کارها در حالی انجام شده که تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه همچنان ادامه دارد، هرچند در این مدت توانسته‌ایم گوشه‌هایی از تحریم را تضعیف کنیم یا جلوی برخی تحریم‌ها را بگیریم.» روحانی در ادامه پرسید: «چرا صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و رسانه‌های خارجی باید بگویند که کار دولت ایران در عرصه اقتصاد در تاریخ کشورهای در حال توسعه، کم‌نظیر بوده و چرا صداوسیما نگوید؟» روحانی با اشاره به دیدارهایش با مردم، گفت: «مردم بارها به من می‌گویند می‌دانیم چه کسانی و کجاها و چرا شما را اذیت می‌کنند، شما راهتان را ادامه بدهید. حضور مردم در صحنه بسیار مهم است و همین محبت مردم نشان می‌دهد که آنان تنها گوش‌شان به رادیو یا چشم‌شان به تلویزیون نیست و چشم و گوش آنان خیلی وسیع‌تر می‌بیند و می‌شنود و خیلی خوب می‌توانند قضاوت کنند.» رییس‌جمهوری عنوان کرد: «البته در این راه بسیار سخت و سنگین، باید از مقام‌معظم‌رهبری هم سپاسگزاری کنم؛ چرا که همه‌جا دولت را حمایت و کمک کرده‌اند.»
به مردم توضیح خواهم داد چرا اجرای قانون اساسی با تاخیر انجام می‌گیرد
او در ادامه، «ریاست قوه اجرایی کشور» و از آن مهم‌تر «مسوولیت اجرای قانون اساسی» را دو وظیفه مهم رییس‌جمهوری دانست و گفت: «زمانی‌که خواستم انجام وظیفه مسوولیت اجرای قانون اساسی را شروع کنم، برای مردم توضیح خواهم داد چرا این کار، با تاخیر انجام می‌گیرد. اجرای این وظیفه از آن کارهای مهمی است که برای خیلی‌ها خوشایند نیست و ممکن است ناراحت و عصبانی شوند، اما قانون اساسی کشور باید اجرا شود و هرکسی در این کشور با هر مسوولیتی باید بداند این دولت به حول‌وقوه الهی در ادامه راه، برای اجرای قانون اساسی مصمم خواهد بود.» روحانی افزود: «وقتی دولت اعلام کند فلان دستگاه یا نهاد دارد از قانون اساسی تخلف می‌کند، ممکن است برای آن نهاد یا دستگاه خوشایند نباشد اما این وظیفه رییس‌جمهوری است و من به وعده‌هایم به مردم عمل خواهم کرد و در این راه هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع شود.»
رییس‌جمهوری ادامه داد: «مردم با رای و اعتماد خود، وظیفه مهمی را به رییس‌جمهوری محول کردند. مردم رای ندادند که رییس‌جمهوری رییس دستگاه اجرایی باشد، رای دادند که اول مجری قانون اساسی باشد.» حسن روحانی گفت: «امنیت و ثبات امروز کشورمان در درجه اول مرهون اتحاد و ایمان مردم و در درجه دوم، حضور نیروهای مسلح تحت‌فرمان مقام‌معظم‌رهبری است که باید قدردان خدمات آنان باشیم.»
او عنوان کرد: «همه باید در مسیر پیشرفت و توسعه کشور دست‌به‌دست هم دهیم، البته بروز برخی مسایل بین قوا و وجود فرازونشیب‌ها در این مسیر، طبیعی است، ولی مهم این است که همه طرف‌ها باید تحمل خود را بالا ببریم.» روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله استیضاح وزیر علوم اشاره کرد و با تاکید بر اینکه همه باید در چارچوب قانون قواعد بازی را بپذیریم، افزود: «ما به رای نمایندگان مجلس احترام می‌گذاریم و از استیضاح ناراحت نیستیم و نباید کسی در این زمینه عصبانی باشد، چراکه ما همه درکنارهم هستیم، هرچند که دوست داشتیم وزیر علوم رای اعتماد بگیرد اما به تصمیم مجلس احترام می‌گذاریم.» روز چهارشنبه، فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت تدبیر و امید با رای عدم‌اعتماد مجلس از کابینه یازدهم کنار گذاشته شد. بسیاری از منتقدان استیضاح «دانا» از جمله علی مطهری معتقدند استیضاح وزیر علوم تنها به دلیل رقابت‌های سیاسی بوده است. نمایندگان استیضاح‌کننده، منتصب به جریان تندروی اصولگرایی یعنی «جبهه‌پایداری» هستند.
باید به زبان، ویژگی‌ها و سنت‌ اقوام مختلف، احترام گذاشت
رییس‌جمهوری همچنین در آخرین‌روز سفر استانی خود به اردبیل با تاکید بر حفظ احترام اقوام و مذاهب مختلف در کشور، گفت: «اقوام و مذاهب مختلفی در کشورمان وجود دارند، البته همه از یک‌نژاد هستیم و آن ایرانی‌بودن است، اما باید به زبان، ویژگی‌ها و سنت‌ اقوام مختلف، احترام گذاشت.» روحانی افزود: «این دولت در داخل و در دنیا برای آشتی آمده و این جزو اهداف دولت است و همه بایستی در این مسیر تلاش کنیم.» او تاکید کرد: «تلاش دولت در سفرهای استانی بر این مبناست که کارهایی را که امکان‌پذیر است و دولت قادر است تا پایان دوره خود، آنها را اجرایی کند، به مردم وعده دهد.» رییس‌جمهوری گفت: «امکانات دولت محدود است و دولت این امکانات را بر مبنای اولویت‌ها، برنامه‌ریزی و اجرایی می‌کند.»  حسن روحانی در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم گفته بود که فکر نمی‌کرده مشکلات به‌جا‌مانده از گذشته تا این اندازه باشد. رییس‌جمهوری از خزانه‌ خالی، تورم بالای 40درصدی همراه با رکود، سوله‌های بدون‌گندم و تحریم‌های گسترده علیه ایران خبر داده بود. روحانی همچنین در پایان، اهمیت توجه به بخش انرژی را هم مورد تاکید قرار داد و گفت: «امروز منابع مشترکی در زمینه انرژی داریم که متاسفانه دیگران از آن بهره‌برداری می‌کنند، به‌نحوی که حتی منبع مشترکی داشتیم که با کمال تاسف، بهره‌برداری از آن را رها کردند و طرف مقابل نه‌تنها سهم خود را به‌طور کامل استفاده کرده بلکه امروز از سهم بخش ایران نیز بهره‌برداری می‌کند.» گزارش‌های متعدد کارشناسان حوزه انرژی نشان می‌دهد توجه به میادین مشترک در دولت نهم و به‌خصوص دولت دهم به حداقل خود رسید، تا جایی که در این دوران، ایران موفقیتی در حوزه‌های نفتی میادین مشترک کسب نکرده و حتی تاسیسات میادین گازی پارس جنوبی نیز در معرض خطر تخریب قرار گرفته است. با این حال، وزیر نفت دولت یازدهم با تاکید بر موقعیت میادین مشترک گازی و نفتی کشورمان، عنوان کرده که افزایش ظرفیت تولید نفت را بر مبنای استخراج از میادین مشترک پایه‌ریزی کرده است. زنگنه تاکید کرده که قصد دارد در سال‌های پیش‌ رو ظرفیت تولید نفت را به 7/5‌میلیون‌بشکه برساند که به اعتقاد کارشناسان، 25درصد از این ظرفیت قابل اتکا به میادین مشترک است.

------------------------------------------------------------
قدردانی لاریجانی از موضع روحانی درباره استیضاح
اعتدال- علی لاریجانی، رییس مجلس، روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با تمجید از مواضع رییس‌جمهور مبنی بر اینکه «دولت به رای مجلس شورای اسلامی احترام می‌گذارد» افزود: باید اینگونه موضع‌گیری‌ها پایه و مبنایی برای آینده باشد. وی با بیان اینکه «مجلس به‌عنوان یک پایگاه اصلی در هر زمانی مواردی را مورد بررسی قرار می‌دهد»، ادامه داد: وقتی مجلس در یک موضوعی نظر نهایی داد، این امر عاملی برای حرکت‌های بعدی باشد و همه از آن استقبال کرده و به آن احترام بگذارند. وی در ادامه با اشاره به رویکرد رییس‌جمهور نسبت به تصمیم مجلس ابراز امیدواری کرد که این رویکرد به آینده روابط دولت و مجلس کمک کند.
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین