کد خبر: ۲۲۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
بنده طلبه هستم، طلبه مشهد، قم و سالها در کنار این آقایان بوده‌ام و بحث ما این است که خطر سکولاریسم در حوزه خیلی بیشتر از سکولاریسم در دانشگاه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سکولاریسم در حوزه را رهبری دو یا سه بار مطرح می‌کنند. اصلا مخاطب بنده آیات نوری همدانی، مکارم و اینها نبودند، کسان دیگری بودند ولی یک عده طوری رفتار کردند که انگار ما به اینها داریم می‌گوییم.

به گزارش فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره معرفت رضوی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع دانشجویان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، «شما گفتید ریشه سکولاریسم در حوزه است، آیا با مواضع برخی مراجع نظر شما تغییر کرده است؟» گفت: سخنی که از آقایان نقل شد با آنچه من گفتم منافاتی نداشت. یعنی مربوط به یک مطلب نبود. ازغدی تاکید کرد: به طور مثال من سوالی پرسیدم که آیا اگر کسی چهارتا حاشیه و شرح بخواند مرجع می‌شود؟ ولی دیدم دوستان آن را به صورت خبری نقل کرده‌اند، اینگونه که فلانی گفته کسی که چندتا حاشیه و شرح بخواند مرجع می شود! من راجع به اینها بحث کردم و اصلا من سوالی گفتم نه خبری! ما راجع به اینها بحث کردیم نه راجع به مراجع موجود، بعد اینکه من سوالی مطرح کردم نه اینکه خبری، ولی متاسفانه اینگونه برداشت شده که این سخنان توهین به فلان چیز است. رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: من اصلا معتقدم آنچه که گفتم و به آن معتقدم مبنای انقلاب اسلامی بوده و حرف‌های صریح و تعابیری است که امام(ره) در سخنرانی‌های مختلف و حتی در وصیت‌‌نامه خود گفته و سخنانی که امام در این باره داشته یکی دو تا نیست. وی گفت: امام حرف‌هایی را زده که من اصلا جرات نمی‌کنم بگویم! امام می‌گوید افعی‌های خوش خط و خال حوزه! چه کسی جرات می‌کند این حرف‌ها را بزند؟ خوب شد من این حرف را نزدم، وگرنه می‌گفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم. این استاد حوزه تصریح کرد: خیلی جالب است، اینها حرف‌های امام است و ما جرات نمی‌کنیم آنها را بگوییم! برخی از انتقادهایی که شهید بهشتی و شهید مطهری کرده را ما جرات نمی‌کنیم بگوییم، ممکن است بگویند اینها توهین به حوزه، روحانیت و مراجع است. وی ادامه داد : تعبیر سکولاریسم در حوزه را رهبر انقلاب دو سه بار به کار بردند، در خود قم که ایشان رفتند، گفتند سکولاریزم در حوزه یعنی اینکه بگوییم ما فقط به فقه، مباحث احکام دین در حوزه عبادات، نماز، روزه، نجاسات و معاملات شخصی و اینها کار داریم وگرنه این همه مسائل شخصی، اجتماعی، تمدنی و حکومتی است که اگر حوزه نظر ندهد و دیدگاه‌های اسلامی، مکتبی را با متد جواهری اعلام نکند، آن وقت سکولاریسم غرب جای آن را می‌گیرد چنانچه در خیلی جهت‌ها گرفته است. بیشتر از ۹۵ درصد و اکثر قریب به اتفاق درس‌های خارج از فقه حوزه به همین مسائل پرداخته است. رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: بنده طلبه هستم، طلبه مشهد، قم و سالها در کنار این آقایان بوده‌ام و بحث ما این است که خطر سکولاریسم در حوزه خیلی بیشتر از سکولاریسم در دانشگاه است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: سکولاریسم دانشگاه، سکولاریسم عریان است و ترجمه از منابعی است که می‌گوید دین از دنیا و تمدن جداست، سکولاریسم در حوزه عریان نیست و پنهان است و از موضع حمله به دین نیست، از موضع دفاع دین است، ولی تعریف سکولاریسمی از دین است. وی افزود: اصلا ولایت فقیه یعنی اینکه با فقه غیرحکومتی نمی‌توانی حکومت کنی. امام وقتی می‌گوید اجتهاد در حوزه‌ها برای حکومت اسلامی کافی نیست، یعنی همین. بحث ولایت مطلقه فقیه که امام مطرح می‌‌کند که مصلحت نظام را با مسائل فقهی تعریف کنید، شرایط زمان و مکان را بفهمید، مسائل جدید را بفهمید، این نیست که استفتاء کنند یک مسئله خاص را و همان را بگویند ما جواب دادیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین