|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۲۲۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
اگر برنامه‌ریزی بازی‌ها را ببینید یک روز در میان باید بازی می‌کردیم که این موضوع کار را واقع سخت کرده بود. شاید ایران تنها تیمی بود که در این رقابت‌ها از تمام بازیکنانش استفاده کرد.
مدیر تیم‌ ‌ملی فوتبال امید با بیان این که این تیم برای باخت مقابل میانمار به زمین نرفته بود عنوان کرد: شکست برابر میانمار کاملا فوتبالی بود.

حمید استیلی در گفت‌وگو با ‌ایسنا، با اشاره به حواشی به وجود آمده تیم‌ ‌ملی فوتبال امید، عنوان ‌کرد این تیم برای کسب تجربه به جاکارتا سفر کرده بود و با وجود این که همه می‌دانستند تیم زیر ۲۱ سال به این مسابقات می‌رود اما "انتقادات ناعادلانه‌ای" از تیم‌ ‌ملی امید، کادر فنی و دست اندرکارانش انجام دادند. البته مدیر تیم‌ ‌ملی امید می‌گوید او به عنوان مدیر این تیم تمام مسئولیت‌ها را بر گردن می‌گیرد.

در ادامه‌ گفت‌وگوی ایسنا با حمید استیلی را می‌خوانید:

* می‌خواهیم ابتدا درباره وضعیت تیم‌ ‌ملی امید صحبت کنیم. تیم‌ ‌ملی برای کسب تجربه به جاکارتا اعزام شد اما حواشی خاصی پیرامون این تیم وجود داشت، نظرتان چیست؟

می‌خواهم ابتدا از تمام بازیکنانم تشکر و قدردانی کنم. آنها هر چه در بازی‌ها هر چه در توان داشتند گذاشتند و باشگاه‌ها هم تلاششان را انجام دادند که این بازیکنان را ما در اختیار داشته باشیم. از زمانی که ما به عراق رفتیم در مجموع یک ماه و یک هفته‌ بازیکنان در اختیار کادر فنی قرار داشتند که زمان کمی بود. اگر می‌خواهیم نتایج بهتری بگیریم، باید زمان بیشتری به تیم‌ ‌ملی امید اختصاص دهیم. ما قبل از اعزام به جاکارتا گفته بودیم که این مسابقات مقدمه‌ای برای حضور در مسابقات مقدماتی  المپیک خواهد بود. از این مساله فدراسیون فوتبال و آقای صالحی امیری به طور کامل حمایت کردند تا ما بتوانیم تجربه خوبی به دست بیاوریم. همین اتفاق هم رخ داد. قبل از اعزام به مسابقات دو مسابقه برابر عراق انجام دادیم که باعث شد بازیکنان ما تجارب خوبی به دست بیاورند. سعی کردیم در بازی‌های تدارکاتی برابر تیم‌های قدرتمند بازی کنیم تا ضعفمان مشخص شود. در حالی برابر عراق بازی کردیم که سن بازیکنان آنها بزرگ‌تر از بازیکنان ما بود. در ادامه‌ هم یک بازی با تیم زیر ۲۳ سال چین انجام دادیم. بازیکنان ما واقعا شجاعانه بازی کردند.

* شما می‌خواستید در مرحله یک هشتم نهایی به جای بازی با کره با تیم دیگری بازی کنید که همین موضوع حواشی زیادی را ایجاد کرد.

کره تیم بسیار قدرتمندی است که حتی به مقام قهرمانی هم رسید. آنها تیم زیر ۲۳ سالشان را به این رقابت‌ها آورده بودند و از سهمیه سه بازیکن بزرگسال هم استفاده می‌کردند. باید قبول کنیم حضور تیم‌ ‌ملی امید در این رقابت‌ها تجربه بسیار خوبی را به بازیکنان منتقل کرد. حتی آقای کرانچار در این مورد می‌گفتند توانستیم سه، چهار بازی بین‌المللی انجام دهیم. حالا هم یک فرصت پنج، شش ماهه داریم که باید بازی‌های تدارکاتی برگزار کنیم تا بتوانیم با آمادگی کامل به مقدماتی المپیک برسیم. البته اگر می‌توانستیم شکاری و نورافکن را به این تیم ‌اضافه کنیم خیلی بهتر می‌شد اما به خاطر این که در فیفا دی نبودیم نتوانستیم از این بازیکنان استفاده کنیم.

* تیم شما زیر ۲۱ سال به بازی‌های آسیایی جاکارتا اعزام شد که کار پسندیده‌ای بود اما شکست از میانمار کام همه را تلخ کرد. اگر  به عقب برگردید باز هم تیم‌تان به میانمار می بازد؟

ما در برابر میانمار برای باخت به زمین نرفته بودیم. ما سعی کردیم به بازیکنان اصلی‌مان استراحت بدهیم و از بازیکنانی که  کمتر بازی کرده بودند، استفاده کنیم. اگر برنامه‌ریزی بازی‌ها را ببینید یک روز در میان باید بازی می‌کردیم که این موضوع کار را واقع سخت کرده بود. شاید ایران تنها تیمی بود که در این رقابت‌ها از تمام بازیکنانش استفاده کرد.

* یعنی باخت به میانمار کاملا فوتبالی رقم خورد؟

بله. ما فوتبالی به میانمار باختیم. حالا بروید ببینید عربستانی که در یک نیمه سه گل از کره شمالی دریافت می‌کند، آیا فوتبالی باخته است؟ ما نمی‌خواهیم تیممان را با عربستان قیاس کنیم اما شک نکنید شکست ما برابر میانمار، فوتبالی بود.

* پیش از اعزام تیم‌ ‌ملی به جاکارتا خودتان عنوان کرده بودید این تیم زیر ۲۱ سال به رقابت‌ها اعزام می‌شود و از سهمیه سه بازیکن بزرگسال هم استفاده نمی‌کند. با توجه به این شرایط و این که احتمال نتیجه‌ نگرفتن تیم زیاد بود، پیش‌بینی انتقاد علیه تیم‌ ‌ملی امید را داشتید؟

همه از این مساله آگاه بودند. البته خیلی‌ها می‌گفتند که ما از کره می‌ترسیدیم. اگر ما از کره جنوبی می‌ترسیدیم که در شیوه بازی‌مان سعی نمی‌کردیم از یک سوم دفاعی حریف بازی را ببندیم. در زمین خودمان می ایستادیم و دفاع می‌کردیم. ما رفتیم و فوتبال بازی کردیم و بازیکنمان به نام آزادی در زمین حریف به دنبال پرس حریف بود. ما هیچ ترسی از کره جنوبی نداشتیم. فقط کمی آگاهانه فکر کردیم که اگر در گروه دوم شویم، به جای کره به بنگلادش برمی‌خوریم و در مرحله بعدی با کره جنوبی بازی می‌کنیم. شاید هر مربی دیگری جای آقای کرانچار بود همین گونه فکر می‌کرد اما به خاطر این مساله هجمه سنگینی علیه تیم‌ ‌ملی امید ایجاد کردند. بازیکنان فوتبال همیشه سرشان در موبایل است و همه چیز را می‌بینند و این انتقاداتی که مطرح می‌شد، روحیه بازیکنان را واقعا خراب کرده بود. بازیکنان ما از نظر روحی ــ روانی تخریب شدند. شما بروید و ببینید آیا رسانه‌های عربستانی هم به خاطر باخت تیم‌شان با تیم‌ ‌ملی‌شان چنین کاری کردند؟ گروه تیم ما بسیار سخت بود و با فشار زیادی ما بازی‌ها را انجام می‌دادیم اما سر گروه صعود کردیم. البته این را بدانید من مدیر تیم هستم اما شما دیده‌اید کسی به خاطر مسائل فنی از مدیر تیم انتقاد کند؟ اما با این حال به خاطر این که به بازیکنانم و کادر فنی فشاری وارد نشود؛ مسئولیت همه چیز را قبول کردم و هیچ انتقادی را نسبت به حرف‌هایی که می‌زدند مطرح نکردم. ما واقعا مورد هجمه قرار گرفتیم و این هجمه کاملا ناعادلانه بود. کره جنوبی که ما را شکست داد، پنج بازیکن با تجربه حضور در جام جهانی را در اختیار داشت. من به خاطر همه این فشارها و تلاش‌هایی که بازیکنان و کادر فنی انجام دادند از آنها تشکر می‌کنم. نقد خیلی خوب است اما واقعا با تخریب فاصله زیادی دارد. من دست کسانی که نقد می‌کنند و به ما در راه موفقیت کمک می‌کنند را می‌فشارم اما آنهایی که تخریب می‌کنند را نمی‌توان تحمل کرد.

* البته تیم درگیر حواشی هم بود نظیر اخراج محمد امین اسدی که شخصا این بازیکن را اخراج کردید.

این بازیکن هم به اشتباه خود پی برده است اما برخی این موضوع را طور دیگری وانمود کردند. وقتی اسدی در صفحه شخصی خود رسما عذرخواهی می‌کند، نشان می‌دهد که او به اشتباه خود پی برده است. برخی درباره این بازیکن حرف‌هایی می زدند که گویا ما ناعادلانه رفتار کرده‌ایم.

* یکی دیگر از حواشی تیم‌ ‌ملی امید فیلم منتشر شده از حضور بازیکنان در راهروی هتل بود که از شرایط تغذیه و البته برنگشتن به تهران انتقاد می‌کردند، درباره این موضوع هم نظری دارید؟

این فیلم مربوط به زمانی است که بازی‌ها تمام شده بود. پس از این که بازی‌ها تمام شد قرار بود برگردیم اما به خاطر مشکلات پروازی تیم ما در چند گروه به تهران برگشت. در کل کاروان تیمی ‌پیدا نمی‌کنید که گروه گروه بازگشته باشند. ‌کمیته ملی المپیک پیش‌بینی نکرده بود که زمان بازگشتمان چه زمانی خواهد بود به همین خاطر بلیت نداشتیم. آن فیلمی هم که از بازیکنان منتشر شده بود مربوط به سه روز پس از اتمام بازی‌هایمان بود. البته شرایط غذایی را اندونزی بسیار سخت بود و ما بیشتر اوقات بازیکنان را به فست فودها می‌بردیم تا غذا بخورند.

* این تیم با وجود همه حواشی به المپیک صعود می‌کند؟

همه هدف ما از آوردن آقای کرانچار ساختن تیمی برای صعود به  المپیک بود. ما آینده‌نگری برای تیم‌ ‌ملی انجام دادیم که در ۳۰ سال گذشته بی سابقه است. آیا یادتان هست چنین کاری برای تیم کرده باشند که تیمی زیر ۲۱ سال آماده حضور در این رقابت‌ها شود؟ خیلی‌ها این مساله را تخریب کردند. در حال‌ حاضر زمان داریم و قطعا همه تلاشمان را خواهیم کرد که به المپیک صعود کنیم.

* آیا برنامه‌ای به فدراسیون فوتبال داده‌اید که بازی‌های دوستانه‌تان مشخص باشد و اگر تداخلی با برنامه تیم‌ ‌ملی بزرگسالان داشته باشد آیا تعاملی با آقای کارلوس کی‌روش خواهید داشت.

بله. ما برنامه را به فدراسیون فوتبال داده‌ایم تا بازی‌های دوستانه مان طبق برنامه انجام شود و اگر در این راه تداخلی هم به تیم‌ ‌ملی بزرگسالان داشته باشیم قطعا همکاری خواهیم کرد. البته شاید در این بین فقط امید نورافکن به تیم‌ ‌ملی بزرگسالان دعوت شود و بقیه در اختیار تیم‌ ‌ملی امید قرار خواهند داشت. همه ما زیر مجموعه فدراسیون فوتبال هستیم و هدفمان موفقیت فوتبال ایران است.

* آیا محمد امین اسدی این شانس را دارد که باز هم به تیم‌ ‌ملی دعوت شود؟

بله. او این شانس را دارد و اگر قرار به دعوت باشد آقای کرانچار درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد.

* پنج هفته‌ از لیگ هجدهم گذشته است. می‌خواهیم درباره ارزیابی‌تان از لیگ هجدهم هم صحبت کنید؟ فکر می‌کنید شرایط کدام تیم‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده است؟

برخی از تیم‌ها شرایط‌شان بهتر شده است و برخی دیگر نیز شرایط‌شان همچون سابق است. برخی تیم‌ها هم با مشکلاتی مواجه شدند، به عنوان مثال پرسپولیس با توجه به این که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد، به خاطر این که نتوانست بازیکن مدنظرش را جذب کند با مشکل روبرو است. برخی از باشگاه‌ها هم که بازیکن جدید جذب کرده‌اند هنوز به هماهنگی مطلوبی دست نیافته و در این زمینه  مشکلاتی دارند. پارس جنوبی جم یکی از این تیم‌هاست. فصل جدید برای سپاهان امیر قلعه‌نویی را استخدام کرده است و بازیکنان جدیدی را نیز جذب کرده است. فصل خوبی است. در کل هر کدام از تیم‌ها نسبت به فصل گذشته شرایط متفاوتی دارند. هر تیمی نوسان کمتری داشته توانسته شرایط خوب فصل گذشته‌اش را تکرار کند. البته امسال تراکتورسازی به بخش خصوصی واگذار شده است. در این بین بازیکنان جدید به همراه آقای توشاک به این تیم آمده‌اند و بنابراین نیازمند زمان هستند تا هماهنگی مطلوبی را به دست بیاورند. تعطیلاتی که در حال‌ حاضر در لیگ ایجاد شده است باعث می‌شود برخی از تیم‌ها که هماهنگی خوبی ندارند بتوانند شرایط مطلوب‌تری را سپری کنند.

* درباره جوانگرایی در لیگ هم صحبت کنید؟ فکر می‌کنید کدام باشگاه‌ها در فصل جدید در این امر موفق‌تر عمل کرده‌اند؟

فوتبال رشته‌ای است که بازیکنان جوان در آن می‌توانند کارساز باشند. جنگدگی و جوانی در این رشته بسیار حائز اهمیت است. ما اگر در جام جهانی شرایط خوبی داشتیم، به خاطر همین موضوع است. حالا هم که در تیم‌های پایه فدراسیون عملکرد خوبی دارد، بازیکنان مستعد راحت‌تر می‌توانند راه پیشرفت را طی کنند. اگر بخواهیم بهتر از این از جوانان استفاده کنیم باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم تا جوانان بهتر و راحت‌تر شکوفا شوند. باشگاه‌ها هم نقش بی بدیلی در این زمینه دارند چرا که آنها می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی جوانان باعث شوند بازیکنان جوان اخلاق حرفه‌ای و اصول حرفه‌ای را آموزش ببینند و در آینده به تیم‌ ‌ملی کمک کنند.

* استقلال و پرسپولیس این روزها مسابقه حساسی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا دارند، شرایط این دو تیم را در این مقطع چطور ارزیابی می‌کنید؟

از ابتدا مشخص بود این دو تیم کار سختی را پیش رو دارند. البته شرایط پرسپولیس خاص بود و استقلال هم وضعیت خودش را داشت. پرسپولیس با از دست دادن مهره‌هایی وحید امیری، محسن مسلمان و فرشاد احمدزاده شرایطش نسبت به قبل تغییر کرد. در حال‌ حاضر نیز باید پذیریم شانس پرسپولیس نسبت به استقلال بیشتر است چون پرسپولیس با یک گل برابر حریفش مغلوب شده اما استقلال در ورزشگاه آزادی سه گل دریافت کرده است. ما نمی‌توانیم بگویم استقلال شانسی ندارد اما این تیم کارش سخت شده و باید حریفش را در قطر ۳ بر صفر شکست دهد. اگر واقعا ما می‌خواهیم قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شویم باید از قبل برای حضور موفق در این رقابت‌ها برنامه‌ریزی کنیم. از قبل می‌دانستیم با چه تیم‌هایی باید بازی کنیم. اگر بازی‌های آسیایی ما مهم است باید برنامه‌ریزی مشخص و درستی برای این مسابقات داشته باشیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین