|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۲۲۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
همه می گفتند برجام آن قدر به نفع آمریکاست که هیچ وقت آمریکا از آن خارج نمی شود ولی آمریکا از برجام خارج شد به خاطر این که برجام خوب مذاکره و نوشته شده بود و خوب کار کارشناسی در آن انجام گرفته بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه درهمه محافل آمریکایی سخنرانی کرده ام ، گفت: اجازه داشتم این کارها را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران انجام دادم. گزارش تک تک این اقدامات را ارائه کردم و از بالا تا پایین کشور نسبت به این اقدامات بنده اشراف داشتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز یکشنبه در صحن مجلس شورای اسلامی به سوالات جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد پاسخ داد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که چگونه و از چه طریقی 4 نفر از دو تابعیتی ها در تیم کارشناسی و هیات مذاکرات هسته ای نفوذ کردند ، گفت : جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف خودش در سطح بین المللی از همه ابزارها مانند سایر کشورها استفاده می کند.

وی ادامه داد : شما امروز شاهد هستید که در جلسه استماع دیوان بین المللی دادگستری از طرف ایران وکلای انگلیسی و فرانسوی هم حضور داشتند و از طرف ایالات متحده هم وکلای انگلیسی حضور داشتند. در این جا کسی سوال نمی کند که چرا شما از وکلایی با تابعیت های دیگر استفاده کردید گر چه این وکلا در جریان مذاکرات خصوصی و بحث های خصوصی قرار دارند که این عرف و رسم بین المللی است.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود : در جریان مذاکرات هسته ای موظف بودیم از تمامی امکانات استفاده کنیم همه افرادی که در مذاکرات با ما کار می کردند را به وزارت اطلاعات معرفی کردیم، آن ها هم خودشان به ما معرفی شده بودند که ما به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و از وزارت اطلاعات اجازه حضور این افراد را گرفتیم.

ظریف گفت: این افراد که چهار نفر آنان را آقای کریمی قدوسی مطرح کرده است یا از طریق سایر دستگاه ها به ما معرفی شدند یا از طریق شناختی که در گذشته داشتیم از این ها استفاده کردیم.

وی اظهار داشت: برای این که بین خود و خدا مسوول نباشم می گویم که جز خدمت از این افراد در مذاکرات ندیدم. من مسوول روابط دیگر آن ها نیستم و صرفا مسوول استفاده از آنها در مذاکرات بودم ضمن این که در هیچ یک از جلسات خصوصی ما حضور نداشتند و تنها در مذاکرات تخصصی ما بودند.

وزیر امور خارجه خطاب به کریمی قدوسی گفت: شما مفروض کردید که مذاکرات شکست خورد. به نظر ما برجام نشان دهنده حقانیت جمهوری اسلامی ایران است و امروز آمریکاست که شکست خورده است و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند و مجبور شده از برجام برخلاف پیش بینی های دوستان مخالف برجام خارج شود.

وی اظهار داشت: همه می گفتند برجام آن قدر به نفع آمریکاست که هیچ وقت آمریکا از آن خارج نمی شود ولی آمریکا از برجام خارج شد به خاطر این که برجام خوب مذاکره و نوشته شده بود و خوب کار کارشناسی در آن انجام گرفته بود.

**آقای دری بیشترین نقش را در گرفتن یک میلیارد و 700 میلیون دلار داشت

ظریف خطاب به کریمی قدوسی گفت: شما در سوالی که از من پرسیده بودید گفتید وقتی انقلابیون شما مذاکره کردند توانستند 1.7 میلیارد دلار از آمریکا بگیرند. گرچه آن مذاکرات هم تحت هدایت بنده بود ولی بیشترین نقش را در گرفتن این مبلغ از آمریکا را آقای دکتر دری اصفهانی داشت ، من کاری به بقیه موارد ندارم ولی بین خودم و خدا باید شهادت دهم کما این ‌که برای مقامات قضایی هم شهادت دادم ایشان نقش موثری داشت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آقای سیروس ناصری که نقش ایشان در مذاکرات ایران و عراق در جهت منافع ملی بوده است و بارها توسط رهبر معظم انقلاب از جسارت ایشان در برابر دشمنان حمایت شده است. ایشان در مذاکرات هسته‌ای نقشی نداشت و تنها در حوزه اقتصادی به ما کمک کردند.

وی تصریح کرد: دکتر مشکور نیز مانند دری اصفهانی در تمامی مذاکرات حقوقی ما که وزارت دفاع در لاهه علیه آمریکا دارد، به عنوان وکلای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و در کمیته‌ای که ریاست جمهوری تشکیل داد نیز به عنوان متخصص حضور پیدا کرد.

** در وطن پرستی مشاورین خود تردید نداریم

وی افزود: سایرین از متخصصین حقوقی خارجی و مشاوران بانکی و مالی خارجی استفاده می‌کنند اما ما از مشاوران ایرانی استفاده کردیم و در وطن‌ پرستی و توجه به منافع ملی این افراد تردید نداریم.آقای شعبانی نیز هیچ گاه در مذاکرات حضور نداشتند و به عنوان کمک در روابط عمومی استفاده می‌شد.

ظریف گفت: دولت عربستان میلیون‌ها دلار برای روابط عمومی خرج می کند اما ما از هیچ کدام از این موارد استفاده نکردیم و معتقدیم ایرانیان بزرگترین سرمایه‌های ما در خارج از کشور هستند که امیدواریم دوستان ما در مجلس و سایر قوا کمک کنند از این سرمایه ملی استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگر از اظهارات خود درباره استفاده از افراد دو تابعیتی گفت: این آقایانی که اسمشان را بردید هیچ کدام مقام و مسئولیتی در جمهوری اسلامی ندارند. در وزارت امور خارجه اگر کسی همسرش تابعیت خارجی داشته باشد نمی تواند کار کند چه برسد اینکه خودش تابعیت خارجی داشته باشد.اما استفاده از مشاورین خارجی هم در دنیا مرسوم است.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در دعوای ایران در دیوان بین المللی دادگستری ما وکیل فرانسوی و انگلیسی داریم و بعضا آمریکایی داشتیم. این به خاطر این نیست به آنها اعتقاد داریم ما باید از اینها استفاده کنیم اما افرادی که با ما در مذاکرات هسته ای مشورت می دادند مسئول مذاکره نبودند.

ظریف گفت: ما اینها را استعلام کردیم و اجازه گرفتیم مثلا ما در کشور مسئول بانکی نداشتیم. دو کارشناس عمده بانکی از طریق بانک مرکزی به ما معرفی شد که هر دو دو تابعیتی بودند ما هم از وزارت اطلاعات استعلام کردیم.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: شما را ارجاع می دهم به فرمایش خودتان زمانی که از من سوال کردید فرمودید آنجا که انقلابیون مذاکره کردند یک و هفت دهم میلیارد بگیریم همان انقلابیون عضو اصلی شان آقای دری اصفهانی بود. عضو اصلی گروه مذاکره کننده که متاسفانه فیلمی که از ایشان گرفتند در برابر هواپیمای پر پول که ایشان برای کشور فراهم کرده بود، به عنوان سند جرم مطرح شده است.

وی درعین حال گفت: البته بنده به قوه قضائیه احترام می گذارم و قوه قضاییه خودش تصمیم بگیرد اما من به عنوان شاهد عرض می کنم از ایشان جز خدمت ندیدم ایشان در تمام دعاوی ما از ابتدای انقلاب در مقابل آمریکایی ها حضور داشتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: آقای دکتر مشکور در دیوان بین المللی دادگستری و دعاوی ایران و آمریکا در لاهه حضور داشتند. بروید از برادران وزارت دفاع بپرسید که بیشترین میزان دعاوی را آنها داشتند. بروید از نیروهای مسلح بپرسید اینها افرادی وطن پرست و حافظ منافع کشور بودند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: حالا ممکن است شما اطلاعاتی داشته باشید که بنده نداشتم من آنچه را که دیدم من بین خودم، خدا و ملت بزرگ ایران موظفم عرض کنم بقیه اش مسئولیت من نیست. من نه قاضی، نه دادستان و نه مسئول اطلاعاتی هستم.

ظریف با بیان اینکه آقای سیروس ناصری و آقای شعبانی هیچ گاه عضو تیم مذاکره کننده نبودند، گفت: انشاء الله آن قدر هم از پختگی سیاسی برخوردارم که کسی نتواند به من خط بدهد اما حتما کمک کردند و از مشورت آنها استفاده کردم تا بر اساس مصالح کشور بتوانم همه زوایا را ببینم.

وی ادامه داد: هنوز هم برای اقدامات تبلیغاتی که می کنم از مشورت افراد مختلف استفاده می کنم که بتوانم کاری بکنم تاثیرگذار باشد برای همین هم است در دنیا معروف است که می توانم به لطف خدا در کارهای تبلیغاتی تاثیرگذار باشم.

وزیر امور خارجه افزود: برای اینکه بتوانیم چنین کاری را بکنیم باید با محیط هدف آشنا باشیم و با علم به محیط هدف این کار را انجام دهیم . نه اینکه از تهران بنشینیم برای آنها نسخه بنویسیم این کاری است که دوستان برای من انجام می دهند و من از همه انها متشکر هستم.
رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سوابق ناصری گفت: سوابق ایشان را مطالعه کنید؛ زحماتی که ایشان در جنگ ایران و عراق کشیدند، فداکاری ها که کردند و خدماتی در مذاکرات دور اول هسته ای کردند همه سوابق اینها معلوم است سوال بکنید و اینجا قضاوت نکنیم. قضاوت با خدا و بعد هم مقامات قضایی است و هر تصمیمی بگیرند، چه ما موافق و چه مخالف باشیم به عنوان دستگاه مستقل محترم که قوه قضائیه کشور باشد را می پذیریم.

**اجازه داشتم و در همه محافل آمریکایی سخنرانی کردم

ظریف همچنین درباره حضور خود در محافل آمریکایی اظهار داشت: بنده در همه محافل آمریکایی سخنرانی کردم. هم در جامعه باز سخنرانی کردم و هم شورای روابط خارجی سخنرانی کردم و می کنم هم در شورای آسیایی سخنرانی کردم هم به مجلس نمایندگان آمریکا رفتم.
وی ادامه داد: هم در کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنا رفتم و با رئیس کمیسیون ملاقات کردم. اجازه داشتم این کارها را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران انجام دادم. گزارش تک تک این اقدامات را ارائه کردم و از بالا تا پایین کشور نسبت به این اقدامات بنده اشراف داشتند و برای این اقدامات بنده را تقدیر می کردند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: حالا زمانی اتفاقی افتاد و گروهی که در ایران فعالیت می کرد مرتکب اشتباهات و خیانت هایی شد که با آن گروه برخورد کردند بعد از آن هم با آن گروه ارتباطی نداشتم.

** همکاری با موسسه جامعه باز در زمان من قاعده مند شد

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد : گروه جامعه باز یا موسسه سوروس قبل از اینکه من نماینده دائم ایران شوم با ایران همکاری داشتند اتفاقا در زمان من این همکاری محدود، منظم و طبق قاعده شد و من به این اقدامی که کردم افتخار می کنم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه من و شما و همکاران ما در دولت مستخدم مردم هستیم و چشم امید ما به مردم وخدا و به دعای معصومین (ع) است، اظهار داشت: ما چشم امید به هیچ خارجی نداریم اما در روابط خارجی تلاش داریم با کشورهایی که همانطور رهبری فرمودند با ما خصومت ندارند ارتباط داشته باشیم و تلاش داریم از دیپلماسی عمومی برای تاثیر قلب ها و مغزها استفاده کنیم و با دشمنان مردم و نظام درهمه حوزه ها مقابله کنیم.

وی تصریح کرد: چشم امید ما به مردم خودمان و ظرفیت های ملی خودمان است و اطمینان دارم به خاطر همین ظرفیت ها بود که شش کشور غربی به پای میز مذاکره آمدند و ما با پشتوانه مردم در مقابل آنها ایستادیم رسما و با صدای بلند اعلام کردیم هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.

ظریف گفت: امروز هم می گوییم هیچ کس نمی تواند در هیچ زمانی یک ایرانی را تهدید بکند بخاطر اینکه ایرانی متکی به خدا و توان لایزال مردم ایران است که در تاریخ حضور داشته و انشاء الله برای همیشه هم حضور خواهند داشت. ما می مانیم اینها خواهند رفت.

** بر اساس چهارچوب هایی که رهبری تعیین می کنند حرکت می کنیم

ظریف در بخش دیگر از سخنانش گفت: ما براساس دستورات رهبر معظم انقلاب و چهارچوب هایی که ایشان تعیین می کنند حرکت می کنیم؛ افتخار من این است که مقام معظم رهبری در سخنرانی روز چهارشنبه - که روز گذشته دیروز از صدا و سیما پخش شد - با روش محبت آمیزی این بنده و سرباز کوچک را مورد تفقد قراردادند که بسیار از شان و حق من بالاتر است و من همیشه مرهون محبت ها و لطف ایشان هستم.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: وزیر خارجه یک وظیفه ای دارد ، از طرفی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد نیز یک سری وظایفی وجود دارد ، اما این ها جزوی از سیاست خارجی است و تمام روابط خارجی نیست، تمام روابط خارجی نه در اختیار من است، نه تصمیم گیری توسط من صورت می گیرد و نه مسئول اجرای آن هستم.

ظریف افزود: قسمتی از روابط خارجی را به من به عنوان وزیر امور خارجه واگذار می کنند، بنده در تصمیم گیری ها مشارکت دارم، اما تصمیم گیری ها توسط نظام صورت می گیرد.

وی یاد آور شد: آن وقت که من به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد موظف بودم با گروه های مختلف در آمریکا رابطه داشته باشم به این معنی نبود که چشم امیدی به آنها داشته باشیم، بلکه تلاش داشتیم از شرایط استفاده کنیم و گرنه نیاز نبود بنده را آنجا مسئول بکنند، بلکه می گفتند برو آنجا چهار پنج سال استراحت کن.

وزیر امور خارجه افزود: در آن زمان حضورم در سازمان ملل متحد قسمت کوچکی از وظایف من در نیویورک بود، قسمت عمده آن برای تنویر افکارعمومی و نشان دادن واقعیات ایران بود تا حدی که یک نفر گفت «مگر تو می خواهی انتخاب شوی که این قدر در صحنه های عمومی حضور داری».

ظریف افزود: آن زمان این یک وظیفه بود و البته کار سنگینی هم بود، اما این به این معنی نیست شما چشم امید به آنها داشته باشید یا سیاست شما این باشد بدون آمریکا و غرب نمی توانید زندگی کنید.

** بیشترین سفرهای من به چین و روسیه و کشورهای همسایه است

ظریف بیان کرد : سیاست ما تعامل سازنده به کل دنیاست، همواره گفته ام باید با همه دنیا غیر از آنجایی که خط قرمز نظام است تعامل داشته باشیم.

وزیر امور خارجه با بیان این که «سیاست بنده در مورد روابط با روسیه و چین کاملا مشخص است» افزود: بیشترین تعداد سفرهای من در طول وزارتم به این دو کشور و به کشورهای همسایه بوده است؛ متاسفانه این خبرها در رسانه ها منعکس نمی شود، بیشتر قسمتی که مورد توجه افکار عمومی هست در اخبار منعکس می شود.

وی اظهار داشت: اگر فهرستی از سفرهای من در طول پنج سال گذشته حتی در مذاکرات برجام نگاه کنید می بینید تمرکز بر همسایگان آسیا و آفریقا است.

** آدرس غلط به دنیا ندهیم؛ چشم انتظار محبت کسی نیستیم

وزیر امور خارجه گفت: تعداد سفرهای من وهمکاران را مقایسه کنید نحوه تعامل ما را نگاه کنید در واقع آدرس غلط به دنیا ندهیم ما چشم انتظار محبت و لطف کسی نیستیم نه غرب، نه شرق.

ظریف گفت: افتخار ما این است که پشتوانه ما مردم خودمان هستند و به مردم خودمان باید اعتماد کنیم و شما نیز به عنوان نمایندگان این مردم مورد احترام و توجه ما هستید و خواهید بود.

وی افزود: نقد و اعتراض شما نمایندگان از عسل برای ما شیرین تر است و کمک می کند بفهمیم جامعه چگونه در مورد ما فکر می کند.
ظریف در پاسخ به سوال دیگر کریمی قدوسی درباره ماهیت باند نیویورک و نقش وی در شکل گیری این باند اظهار داشت: آنچه که نماینده مشهد مطرح کرد به زمان حضور من در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در دهه 70 و ابتدای دهه 80 باز می گردد که موضوع محرمانه ای هم نبوده است.

وی افزود: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، قرار بود از من در مورد فعالیت هایم در زمان مسئولیت در وزارت امور خارجه سوال شود، این پرسش ها را باید در زمان رای اعتماد مطرح می کردید اما من به خاطر ابهامات ایجاد شده به این سوالات پاسخ می دهم.

** نه رییس باند نیویورکی ها هستم و نه چنین باندی وجود دارد

وی اظهار داشت: باند نیویورک یک مفهوم موهوم است که در دهه 70 هجری شمسی در زمان وزارت دکتر سید کمال خرازی درخصوص کسانی که با وی در نیویورک کار می کردند در شب نامه های داخلی وزارت امور خارجه مطرح می شد؛ بنده نه رییس باند نیویورک هستم نه چنین باندی وجود دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: اولین بار که در صحنه علنی اسم باند نیویورک مطرح شد در مقاله ای در روزنامه کیهان بود، در آن مقاله نویسندگان کیهان به باند نیویورک اشاره کردند که این نشان می دهد یک گروه کوچک توانسته به مسائل امنیتی کشور فائق آید که روز بعد از انتشار این مقاله از بیان خود عذرخواهی کردند.

وی گفت: باند نیویورک موضوع موهومی است و چنین موردی وجود ندارد، گروهی که مشکلات صنفی و دعواهای داخلی در وزارت خارجه با آن افراد داشتند، این موضوع را مطرح کردند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط خود با بنیاد جامعه باز و همچنین بنیاد سوروس در زمان حضورش در سازمان ملل گفت : زمانی که به نیویورک رفتم، بنیاد جامعه باز با ایران ارتباط داشت، به ایران سفر می کردند و با قسمت های مختلف شهرداری ها ارتباط داشتند.

ظریف اظهار داشت: آنچه که بنده انجام دادم این بود که ارتباطات را محدود و منظم کرده و آنها موظف بودند هر بار به بنده گزارشی از اقدامات انجام شده، ارائه دهند و اجازه ندادم کاری خارج از منافع ملی انجام شود.

وی ادامه داد: بعدها که کیان تاج بخش که نماینده بنیاد جامعه باز در ایران بود، دستگیر شد، این موضوع را به عنوان اعتراف مطرح کرد که بنده به ظریف گزارش دادم و حتی پیش نویس نامه ها را تدوین می کردم.

وی تصریح کرد: این یک واقعیت است که بنده به جای اینکه در طی این سال ها در خانه بنشینم، به قدری فعال بودم که همه فکر می کردند باید با بنده هماهنگ کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: بنده برای تلاش هایم در نیویورک بارها مورد تقدیر رهبری قرار گرفتم، اگر کسی در این زمینه شکی دارد، می تواند با استعلام از دفتر ایشان صحت آن را سوال کند.

ظریف خاطرنشان کرد: هیچ کس علیه السلام نیست، یا باید در خانه نشست یا با گروه های مختلف آمریکایی ارتباط برقرار کرد و وظیفه بنده به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل با توجه به اختیاراتی که داشتم، این بود که با همه افرادی که امکان استفاده از آنها در راستای منافع ملی وجود دارد، ارتباط برقرار کنم.

وی همچنین گفت: خوشحالم که دستاوردهای مناسبی در زمان تصدی بر دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به دست آورده ام، وقتی این سمت را ترک کردم، گفتند که ایران یک سخنور بسیار قهار را در نیویورک از دست داد، اکنون می گویم همه توفیق هایی که داشته ام را مدیون لطف خداوند و محبت های رهبر معظم انقلاب هستم.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: اگر حرکتی نکرده و دست به عصا حرکت کنیم، هیچ گاه مشکلی ایجاد نمی شود اما وظیفه ما این است که برای منافع ملی خود را قربانی شویم. بارها گفته ام که نظام نباید برای ما قربانی شود و ما باید قربانی منافع ملی باشیم، ما نباید برای اینکه نامی از خود در تاریخ بگذاریم منافع ملت را فدا کنیم.

** گروهی که جایگاهی بین مردم ندارد را بزرگ نکنیم

ظریف در پاسخ به این سوال که چرا بدون برآورد اطلاعاتی و امنیتی و همزمان با برگزاری اجلاس منافقین و دشمنان جمهوری اسلامی در پاریس به کشور فرانسه سفر می کنید؟ به صدا و سیما اجازه حضور در جلسه را نمی دهند و شما هم در این سفر موضع اعتراضی نمی گیرید؟ گفت: متاسفانه منافقین از زمانی که در حدود 10 سال قبل از فهرست گروه های تروریستی خارج شدند هر ساله مراسمی را در پاریس برگزار می کنند، ما برگزاری این مراسم را اقدامی خصمانه از سوی کشورهای غربی علیه ایران می دانیم.

وی گفت: ما این را یک حمایت غیر قابل پذیرش از تروریسم می دانیم و همواره موضع خود را به صورت صریح و آشکار با دولت فرانسه مطرح کردیم، در تماس تلفنی که روز گذشته با وزیر امور خارجه فرانسه داشتم همین موضوع به صراحت از سوی بنده مطرح شد.

ظریف اضافه کرد: دیپلماسی به معنی این نیست که شما سفرهایتان را به خاطر یک گروهک منفور بی مقدار تروریستی لغو کنید. این مراسم به صورت سالانه انجام می شود و ما روابطمان را با دولت فرانسه با توجه به سیاست های نظام دنبال می کنیم و البته در این روابط مواضع خود را مطرح می کنیم.

** گروهک تروریستی منافقین تنها مشکل ما با فرانسه نیست

وزیر خارجه کشور افزود : حضور گروهک تروریستی منافقین در فرانسه تنها مشکل ما با فرانسه نیست ، حمایت های دولت فرانسه از رژیم صهیونیستی، حمایت های این دولت از گروهک های تروریستی در سوریه و حمایت از کودک کشی عربستان سعودی در یمن از موارد اختلاف ماست که در گفت وگو ها مطرح می شود. این که کشورهای غربی منطقه ما را انبار سلاح های مخرب کرده اند و از این طریق به ناامنی منطقه ما کمک می کنند موضوعی است که در این جلسات مطرح می کنیم.

وی تصریح کرد: دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست بلکه به معنای این است که بتوانید از طریق گفت وگو و مذاکره اختلافات را رفع کنید این روش ما بوده و همواره این روش مورد توجه بوده است و دنیا همواره جمهوری اسلامی را به عنوان یک کشور منطقی و در صف مقدم مبارزه با تروریست است می شناسد که ما این روش را ادامه می دهیم.

وی گفت: ما امروز با این روش توانسته ایم آمریکا را در دنیا منزوی کنیم و بتوانیم نشان دهیم که مردم ما هستند که اهل منطق هستند که آمریکا و رژیم صهیونیستی و تروریست ها هستند که قانون شکن هستند و در مقابل خواست جامعه بین الملل ایستاده اند.

ظریف در مورد عدم حضور خبرنگاران صدا و سیما گفت : ورود خبرنگاران به جلسات دیدار مقامات کشورها در هر کشوری بر اساس پروتکل خاص آن کشور است، در خصوص اینکه چرا صدا و سیما اجازه حضور خبرنگار در جلسه دیدار با مقامات فرانسه را نداد باید تاکید کرد که تا آنجا که بنده اطلاع دارم طبق پروتکل کشور فرانسه بعد از ملاقات ها یک جلسه مصاحبه تشکیل شده و در آن همه خبرنگاران حضور دارند.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود : این موضوع که در جلسه مذکور خبرنگار بوده یا نبوده به مباحث پروتکلی بستگی دارد و باید تلاش کرد از این مباحث موضوعات محتوایی بسازیم، هیچ موضوع مخفی وجود نداشته و همه ذکر شده است.

وزیر امور خارجه گفت: در این جلسه نسبت به برگزاری مراسم منافقان اعتراض و آن را به عنوان حمایت از تروریسم مطرح کردیم اما مقامات کشور فرانسه گفتند با این گروه هیچ ارتباطی نداریم.

وزیر امورخارجه در خصوص سفربه فرانسه وهمزمانی با جلسه گروهک منافقان در پاریس اظهار داشت: ما در جریان ریز قضایا بودیم، سفر ما با توجه به همه این قضایا برنامه ریزی شده بود. سفارت ما (در پاریس) حتما می دانست که چه زمانی آن برنامه وجود دارد و با عنایت به همه محاسبات پس از شور و مشورت با داخل و بیرون وزارت خارجه، این سفر انجام شد.

ظریف تصریح کرد: هم توسط من و هم سخنگوی وزارت امور خارجه موضع گیری علنی انجام شد، البته بازهم تاکید می کنم گروهی که هیچ جایی میان مردم ایران ندارد را ما نباید بزرگ کنیم و کماکان هم بر این سیاست معتقد هستم.

به گزارش ایرنا پس از سخنان وزیر امور خارجه، کریمی قدوسی از رییس جلسه خواست که این سوال را به رای بگذارد و در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 67 رای موافق، 119 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر، سوالات جواد کریمی قدوسی را وارد ندانستند و از پاسخ های وزیر خارجه قانع شدند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین