کد خبر: ۲۲۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
ناآرامی‌ها در نیکاراگوئه در ۱۸ آوریل سال جاری میلادی و با برگزاری تظاهرات کوچک در سراسر کشور آغاز شد و در نهایت به سرکوب‌های گسترده مردمی تبدیل شد.
گروه‌های حقوق بشری گفته‌اند، دولت نیکاراگوئه دستور داده تا یک تیم حقوق بشری سازمان ملل از این کشور اخراج شود.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام از سوی دولت دنیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه دو روز پس از آن صورت گرفته که کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشی انتقادی را منتشر و دولت این کشور را به سرکوب خشونت بار معترضان مخالف دولت متهم کرد.

در گزارش سازمان ملل، سرکوب مخالفان و معترضان توسط نیروهای دولتی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این گروه حقوق بشری همچنین خواستار اقدام سریع شده و مقام‌های دولت نیکاراگوئه را به دلیل اقدامات خصمانه علیه معترضان دولتی در جریان چند ماه ناآرامی در کشور که صدها کشته برجای گذاشته، به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

خوزه میگوئل ویوانکو، مدیر اجرایی بخش آمریکایی دیده بان حقوق بشر روز جمعه در توئیتی به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی نوشت: دولت نیکاراگوئه تیم  حقوق بشر سازمان ملل را به تلافی گزارش انتقادی از حمام خون در این کشور آمریکای لاتین اخراج کرده است.

ویلما نونز، رئیس مرکز حقوق بشر نیکاراگوئه روز جمعه در نشست خبری گفت که این اقدام بازتاب روح فردی است که کاملا گم شده و نمی‌تواند از زیر مسؤولیت‌هایش شانه خالی کند و حقیقت را مخفی نگهدارد.

ناآرامی‌ها در نیکاراگوئه در ۱۸ آوریل سال جاری میلادی و با برگزاری تظاهرات کوچک در سراسر کشور آغاز شد و در نهایت به سرکوب‌های گسترده مردمی تبدیل شد.

سازمان ملل این سرکوب‌ها و خشونت‌های گسترده در نیکاراگوئه را به شدت محکوم کرد که شامل استفاده از زور، کشتارهای بدون محاکمه، ناپدید شدن‌های اجباری، شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه می‌شوند.

زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای نسبت به جو ترس و عدم اعتماد در نیکاراگوئه هشدار داد و گفت:‌ خشونت و ناآرامی در این کشور در این چهار ماهه گذشته، نهادهای دولتی و اجرای قانون را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

اورتگا این ادعاها را رد کرده و سازمان ملل را ابزاری برای اجرای سیاست‌های ترس و هراس، دروغ و رسوایی می‌داند.

وی همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام و برکناری را رد کرده است.

انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل اویل ماه جاری میلادی به بررسی اوضاع در این کشور آمریکای لاتین بپردازد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین