|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۲۲۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
کشتی های خارجی فعال در صید فانوس ماهیان همگی در اجاره شرکت های ایرانی هستند و توسط سازمان بنادر و دریانوردی ثبت و با پرچم جمهوری اسلامی ایران به صید فانوس ماهیان مشغول هستند.
 حضور کشتی های صیادی خارجی در آبهای ایران و صید فانوس ماهیان توسط آنها این روزها با شائبه هایی همراه شده است و نگرانی هایی در خصوص برداشت از منابع دریایی کشورمان به وجود آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در گفتگو با پاد با اشاره به اینکه به دلیل نبود تجهیزات بهره برداری از ظرفیت چندمیلیون تنی فانوس ماهیان در دریای عمان امکان پذیر نبود گفت: هم اکنون با انتقال فناوری از خارج این مهم امکان پذیر شده است. «ارز آوری»، «اشتغالزایی»، « افزایش راندمان صنعت آبزی پروری» و «انتقال فناوری» سه ویژگی مهمی است که با استفاده از ظرفیت های شرکت های خارجی فراهم شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه بهره برداری از ظرفیت چند میلیون تنی فانوس ماهیان در دریای عمان و ساماندهی صید این گونه که ظرفیتی بسیار ارزشمند است از دهه ۶۰ مورد نظر دولتهای مختلف بوده است به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: اما به دلیل نبود امکانات و عزم جدی محقق نشده است و اکنون سازمان شیلات ایران موفق شده است با انتقال فناوری از خارج این ظرفیت را مورد بهره برداری قرار دهد.

وی افزود: با این اقدام علاوه بر انتقال فناوری، صیادان بومی همگام با کار آموزش می بینند، از خروج ارز جلوگیری می شود و شناورهای مجهز خارجی در این روش با قراردادهای اجاره به شرط تملیک ، به تملک شرکت های ایرانی در می آیند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: سازمان شیلات از سال ۱۳۹۰ تا کنون تعداد ۲۶۱ موافقت اصولی در قالب ۱۲۸ شرکت ایرانی برای صید فانوس ماهیان صادر کرده و هم اکنون ۹۱ فروند کشتی تمام ایرانی یا در اجاره شرکت های ایرانی فعال هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: کشتی های خارجی فعال در صید فانوس ماهیان همگی در اجاره شرکت های ایرانی هستند و توسط سازمان بنادر و دریانوردی ثبت و با پرچم جمهوری اسلامی ایران به صید فانوس ماهیان مشغول هستند.

صالحی در ادامه تصریح کرد: برخلاف ادعاها درصد کمی از شاغلین در عرشه کشتی صید فانوس ماهیان خارجی هستند که عمدتا نیروهای متخصص وکارگرماهر هستند و بیشتر شاغلین ایرانی هستند که جایگزینی نیروی کار ایرانی بعد از آموزش فنی و فراگرفتن مهارت در دستور کار سازمان شیلات ایران است.

وی افزود: به دلیل نبود سابقه صید این گونه از آبزیان و فناوری مخصوص به روش صید، براساس ماده ۱۳ قانون حفاظت منابع جمهوری اسلامی ایران، این شرکت ها مجاز به اجاره شناورهای خارجی و به خدمت گرفتن صیادان آن هستند. کلیه صید انجام شده در بنادر ایران تخلیه و به کارخانه های تولید پودر ماهی منتقل می شود.

این مقام مسئول در شیلات گفت: در اثر ساماندهی صید فانوس ماهیان در آبهای جنوب، مواد اولیه کار ۲۰ کارخانه ساخت پودر ماهی در مناطق جاسک، بندرعباس و قشم فراهم شده است که عمده آنها پیشتر با مواد اولیه وارداتی فعال بودند.

وی در ادامه به میزان اشتغال ایجاد شده در اثر ساماندهی صید فانوس ماهیان در آبهای جنوب اشاره کرد و گفت: اشتغال مستقیم روی شناورها ۲۲۰۰ نفر، اشتغال غیر مستقیم مرتبط با صید ۱۰ هزار نفر و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم صید فانوس ماهیان نیز ۱۲ هزار نفر است.

صالحی گفت: پودر ماهی تولید شده از فانوس ماهیان به دلیل دارا بودن کیفیت بالا سبب افزایش راندمان صنعت آبزی پروری کشور شده است. به گفته وی سابق براین پودر ماهی مورد نیاز کشور با اختصاص ارز وارد می شد و در حال حاضر در اثر ساماندهی صید فانوس ماهیان ظرفیت بزرگی در کشور ایجاد شده که علاوه بر اشتغال زایی مانع خروج ارز از کشور شده است.

رئیس سازمان شیلات افزود: شیلات همواره بومیان را در امر سرمایه گذاری در اولویت قرار داده اما نداشتن توان مالی، نداشتن مهارت و ابزار، نداشتن شناخت کافی از ظرفیت و اهمیت فانوس ماهیان، نداشتن اعتقاد به کار مشارکتی در امر سرمایه گذاری، عدم استقبال از تسهیلات بانکی و هزینه بالای تجهیزات و شناور مخصوص این نوع صید دلایل عدم استقبال بومیان منطقه از این نوع صید بوده است.

وی تاکید کرد: نه تنها فانوس ماهی هیچ گاه صید مرسوم شناورهای سنتی نبوده بلکه صید جانبی شناورها نیز عمدتا گونه یال اسبی غیر خوراکی در ایران بوده است که این گونه نیز در این مناطق صید نمی شده و حتی مصرف انسانی هم ندارد.

صالحی اظهار کرد: به منظور حمایت از شناورهای صید سنتی شناورهای صید صنعتی مانند فانوس ماهیان درمحدوده آبی خارج از صید شناورهای سنتی مشغول صید هستند. تخلفات معدودی هم اگر از سوی این شناورهای صورت گرفته باشد توسط سازمان شیلات برخورد شده و در صورت تکرار پروانه فعالیت شرکت لغو می شود.

وی با بیان اینکه صید ماهی تجاری شناورهای صید فانوس ماهی تنها ۲۰۰۰ تن بوده است که در مقایسه با ۳۰۰ هزار تن صید ماهی استان هرمزگان سهمی کمتر از یک درصد است گفت: بدیهی است نمی تواند تاثیر منفی بر میزان استحصال آبزیان توسط صیادان محلی استان داشته باشد.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: برخلاف ادعاهای صورت گرفته، در صید فانوس ماهیان از ترال میان سطحی استفاده می شود و این صید و میزان آن با استانداردهای سازمان شیلات و فائو مطابقت دارد.

وی در پایان گفت: میزان صید فانوس ماهیان در سال ۹۶، ۲۶هزار ۵۰۰ تن بوده که از این مقدار ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن آن فانوس ماهی بوده که بالاتر از استاندارد ۶۰ درصد صید اصلی و ۴۰ درصد صید جانبی فائو بوده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین