|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۸
کد خبر: ۲۲۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
چین چرم فراوری شده را از بنگلادش خریداری می کند و محصولات با کیفیت چرمی را به آمریکا صادر می کند. آمریکا یکی از بزرگ ترین بازار های محصولات چرمی چین است.
جنگ تجاری میان چین و آمریکا بر قیمت پوست به عنوان پایه صنعت چرم بنگلادش تاثیر گذاشته و سبب کاهش شدید قیمت پوست خام در این کشور شده است.

 به نقل از 'آسیا تایمز'، نزدیک به 60 درصد از تقاضای سالانه برای پوست خام در صنعت چرم بنگلادش توسط تاجران فصلی که اکثرا در طول عید قربان به این تجارت می پردازند تامین می شود. در حال حاضر این تاجران به دلیل تقاضای بسیار کم نمی توانند پوست های جمع آوری شده را به فروش برسانند و همچنین امکان انبار آنها به دلیل هزینه بالای نگهداری وجود ندارد.

مردم عادی در بنگلادش از کاهش قیمت پوست ناراضی هستند. تاج الاسلام یک تاجر پوست در داکا پایتخت بنگلادش گفت: من ترجیح می دهم پوست های خود را دفن کنم تا به قیمت ناچیز به دلالان بفروشم.

کارخانه های تولید چرم در بنگلادش حاضر به خرید پوست از تاجران کوچک به قیمت های استاندارد نیستند. صنایع بنگلادشی می گویند به دلیل جنگ تجاری چین و آمریکا، تقاضا برای چرم در مقایسه با سال های گذشته بسیار کاهش یافته است.

تاخیر در ایجاد تصفیه خانه های صنعتی در ساوار که مرکز صنعت چرم بنگلادش است نیز بر صادرات این محصول به جهان تاثیر گذاشته است.

تاجران فصلی در بنگلادش هر سال در طول عید قربان به خانه ای مردم محلی می روند تا پوست حیوانات قربانی شده را خریداری کنند. سپس تاجران پوست را به کارخانه های تولید چرم می فروشند. دلالان به جمع آوری پوست 8 تا 9 میلیون گاو، گوسفند و بز که همه ساله در طول عید قربان در بنگلادش با 90 درصد جمعیت مسلمان قربانی می شوند، کمک می کنند.

تاج الاسلام گفت: 20 سال پیش من یک گاو را به قیمت 180 دلار خریداری می کردم و پوست آن را حدود 8 دلار به کارخانه های چرم می فروختم. اکنون باید یک گاو را به قیت 850 دلار خریداری کنم و آنها می خواهند پوست را به قیمت 4 دلار از من خریداری کنند.

قیمت پوست خام در چند سال گذشته روندی نزولی داشته است و کارخانه های چرم بنگلادش برای کنترل قیمت ها با یکدیگر متحد شده اند. تاجران بزرگ بنگلادشی می گویند آنها برای جلوگیری از ضرر مجبور به تعیین قیمت ثابت شده اند.

اما داده های سازمان توسعه صادرات بنگلادش نشان می دهد که صادرات محصولات چرمی این کشور در چهار تا پنج سال گذشته سه برابر افزایش داشته است.

پیش از فرا رسیدن عید قربان در سال جاری صنایع چرم با همکاری وزارت بازرگانی بنگلادش قیمت پوست خام را 53 تا 50 سنت آمریکا در هر فوت مربع در شهر داکا و 41 تا 47 سنت در خارج از پایتخت تعیین کردند.

انبار پوست های خام یک مساله دیگر برای تاجران این محصول است. اگر تاجران بزرگ چرم در بنگلادش این پوست ها را به موقع خریداری نکنند، تاجران خرده مجبورند هزینه بیشتری برای انبار پوست ها پرداخت کنند.

صنایع چرم بنگلادش اعلام کرده اند با وجود قیمت های پایین پوست خام در بنگلادش، آنها نمی توانند این محصول را خریداری کنند زیرا در چند ماه گذشته کارخانه ها سفارش های جدیدی دریافت نکرده اند.

سخاوت الله رئیس انجمن کارخانه های تولید چرم بنگلادش گفت صادرات چرم به چین در سه ماه گذشته تقریبا به صفر رسیده است.

وی افزود: چینی ها حتی نمی خواهند 100 کانتینر که پیش از این سفارش داده بودند را دریافت کنند. در سال مالی گذشته ( 2017-18) بنگلادش 150 میلیون فوت مربع چرم فراوری شده به چین صادر کرد که این مقدار 50 درصد از کل صادرات این محصول بنگلادش به جهان است.

به گفته این مقام بنگلادشی سال گذشته تاجران چینی برای هر فوت مربع چرم 1.20 دلار پرداخت می کردند اما پس از آغاز جنگ تجاری چین و آمریکا قیمت پیشنهادی چینی ها 0.95 دلار است. امکان فروش چرم با این قیمت برای ما امکان پذیر نیست. چینی ها می گویند آنها مجبورند 25 درصد تعرفه گمرکی برای صادرات به آمریکا پرداخت کنند.

چین چرم فراوری شده را از بنگلادش خریداری می کند و محصولات با کیفیت چرمی را به آمریکا صادر می کند. آمریکا یکی از بزرگ ترین بازار های محصولات چرمی چین است.

درآمد صادرات چرم بنگلادش در سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است. دولت این کشور کارخانه های چرم سازی را از شهر داکا به ساوار منتقل کرده است.

در سال مالی 2017-18، سهم صادرات چرم بنگلادش از مجموع 36.7 میلیارد دلار درآمد صادرات، 1.08 میلیارد دلار بوده است. صادرات چرم پس از پوشاک دومین منبع بزرگ درآمد بنگلادش است.

این کشور یک صنعت صادرات محور را دنبال کرده است و مهترین صادرات این کشور شامل منسوجات، کشتی سازی، ماهی و غذاهای دریایی، کنف هندی( جوت) و کالاهای چرمی می شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین