|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۲۲۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
بعد از صحبت‌های ذوالنور رییس جمهور در پشت تریبون حاضر شد و در ۲۶ دقیقه باقی‌مانده پاسخ‌هایی را مطرح کرد که بخشی از آن واکنشی به تجمع قم و صحبت‌های یکی از مداحان بود که در آن او را به تعبیری تهدید به مرگ کرده بودند.
دومین سوال از رییس جمهور بعد از انقلاب اسلامی امروز در مجلس شورای اسلامی پرسیده شد با این تفاوت که این بار نمایندگان باید درباره قانع شدن و یا نشدن از پاسخ‌ها نظرات‌شان را اعلام می‌کردند و مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های رییس جمهور قانع نشد.

 بعد از اولین نوسانات ارزی تعدادی از نمایندگان عمدتا عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به دنبال طرح سوال از رییس جمهور بودند سوالاتی که به دلیل پس گرفتن امضاها مجالی برای طرح پیدا نمی‌کرد. این بار ۸۲ نماینده سوال از رییس جمهور را در پنج محور مطرح کرده، پای امضاهایشان ماندند تا یک ماه گذشته سوال اعلام وصول شد. امروز (سه‌شنبه) حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی آمد و به سوالات پاسخ داد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رییس جمهور یک ساعت و نمایندگان سوال کننده نیم ساعت زمان برای بیان نقطه نظرات‌شان داشتند. مجلس شورای اسلامی راس ساعت ۸:۸ آغاز شد. اعضای کابینه همچون ظریف، وزیر خارجه، زنگنه وزیر نفت، علوی وزیر اطلاعات، نوبخت معاون رییس جمهور، رحمانی فضلی وزیر کشور و جنیدی معاون حقوقی کشور در جلسه حضور داشتند.

بعد از تلاوت قرآن رییس جمهور با استقبال علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی، احمد مازنی و محمدرضا تابش وارد مجلس شورای اسلامی شد و مابقی اعضای مجلس نیز در جلسه حضور پیدا کردند.

جلسه با صحبت‌های پنج نماینده سوال کننده یعنی دهقان نماینده طرقبه، فرهنگی نماینده تبریز، نقوی حسینی نماینده ورامین، فولادگر نماینده اصفهان و کرم‌پور نماینده فیروزآباد آغاز شد. این نمایندگان از مدت ۳۰ دقیقه، ۲۱ دقیقه صحبت کردند.

بعد از آن رییس جمهور پشت تریبون رفت و در ۳۴ دقیقه به بیان توضیحاتی در پنج محور سوال پرداخت؛ توضیحاتی که دو بار باعث احسنت گفتن نمایندگان پاسخ داده شد.

رییس جمهور تردید داشت صحبت‌هایش را در دو قسمت بیان کند؛ وقتی که او قصد داشت که به سمت صندلی‌اش برود مجلس شلوغ شد که رییس مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست نظم را رعایت کنند.

بعد از صحبت‌های رییس جمهور ذوالنور به عنوان آخرین نماینده پشت تریبون رفت و در ۹ دقیقه صحبت‌هایش را بیان کرد.

ذوالنور در میانه اظهاراتش از هیات رییسه خواست که یک لیوان آب به او بدهند. لاریجانی گفت که «یک پارچ آب برای ایشان بیاورید.»

در این هنگام ذوالنور گفت که کوفی‌ها از آب هم مضایقه کردند که لاریجانی در واکنش گفت: چرا شما کوفی شدید؟ در آخر هم ابطحی نماینده خمینی‌شهر برای ذوالنور یک بطری آب آورد.

بعد از صحبت‌های ذوالنور رییس جمهور در پشت تریبون حاضر شد و در ۲۶ دقیقه باقی‌مانده پاسخ‌هایی را مطرح کرد که بخشی از آن واکنشی به تجمع قم و صحبت‌های یکی از مداحان بود که در آن او را به تعبیری تهدید به مرگ کرده بودند.

روحانی در آخر صحبت‌هایش با خنده گفت «ما هروقت وزیرها را می‌خواهیم می‌گویند یا مجلس یا کمیسیون‌ها هستند» که لاریجانی با خنده گفت «اینجا که نیستند ببینید کجا می‌روند.» روحانی بلافاصله واکنش نشان داد و در پاسخ با خنده گفت «شما که کمیسیون نمی‌روید.»

باز هم روحانی خطاب به نمایندگان گفت که می‌خواستیم شما را به عنوان هفته دولت دعوت کنیم که ما اینجا آمدیم؛ حداقل ما به شما شیرینی می‌دهیم اینجا که هیچی نیست.

در حاشیه جلسه سوال از رییس جمهور حسینعلی حاج دلیگانی نماینده شاهین شهر برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء جمع می‌کرد.

جلسه سوال از رییس جمهور برخلاف جلسه سوال از احمدی‌نژاد آرام بود و نمایندگان نظم را رعایت کردند، کما این‌که رییس مجلس شورای اسلامی هم در نطق ابتدایی‌اش براین نکته توجه داشت.

از نکات قابل توجه این جلسه خوش و بش ذوالنور از نمایندگان منتقد دولت با صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در زمان خروج از مجلس شورای اسلامی بود.

رییس جمهور و اعضای کابینه ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه از مجلس شورای اسلامی خارج شدند و بعد از آن مجلس وارد رای‌گیری پنج سوال شد که ۲۲ نماینده خواستار رای‌گیری علنی شدند بدان معنا که برگه‌هایی بین همه نمایندگان توزیع شود تا آنها با قید نام خود رای‌شان را به سوال اعلام کنند، موضوعی که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید و رای‌گیری به صورت مخفی صورت گرفت.

از پنج سوال مطرح شده از رییس جمهور، نمایندگان از چهار سوال قانع شدند، یک سوال باقی‌مانده نیز رای لب مرزی گرفت، یعنی نمایندگان از پاسخ روحانی درباره کنترل قاچاق کالا و ارز، شاخص نرخ بیکاری، رکود اقتصادی و ارزهای خارجی و ارزش پول ملی قانع نشدند و تنها پاسخ‌ها را درباره تحریم‌های بانکی قانع‌کننده دانستند.

در زمان رای‌گیری اکثر نمایندگان فراکسیون ولایی با فریادهای دو دو به نشانه‌ مخالفت با پاسخ‌های رییس جمهور نظرشان را اعلام کرده و حتی آن را به سمت دوربین‌ها نشان می‌دادند. در این بین دو سوال مربوط به کاهش بیکاری و نرخ ارز خارجی باعث فریادهای بسیار بلند نمایندگان به عنوان مخالفت با پاسخ‌ها شد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه این بود که در زمان رای‌گیری برای سه سوال پایانی مانیتورهای مجلس شورای اسلامی با مشکل مواجه شد که رحیمی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از پشت تریبون مجلس بخش IT را صدا می‌کرد.

طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اگر اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس از پاسخ‌های رییس جمهوری به سوالی قانع نشده باشند موضوع مورد سوال نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب می‌شود و آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین