|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۲۲۷۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
واشنگتن‌پست با اشاره به درخواست دادستان کل عربستان در تاریخ ششم اوت جاری برای صدور حکم اعدام الغمغام و همسرش به همراه چهار تن دیگر نوشت، حاکمان عربستان با مخالفان بردبارانه برخورد نکرده و به شدت آنها را مجازات می‌کنند.
یک روزنامه آمریکایی با انتقاد شدید از عربستان نوشت، پادشاه و ولیعهد عربستان همانند طاغوتیان دوران تاریکی رفتار می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود انتقادات شدید و تندی را در خصوص احکام اعدام فعالان زن و مرد حوزه حقوق بشر در عربستان متوجه این کشور کرده و این حکم‌های اعدام را وحشیانه توصیف کرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور را همانند طاغوتیان دوران تاریکی خواند.

واشنگتن‌پست به تناقضی که میان تصویر "روشنی" که بن سلمان در طرح خود برای چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور ترسیم کرد، پرداخت و نوشت، آن زمان بن سلمان تعهد داد نظام حاکم آرای شهروندان را خواهد پذیرفت و تمامی رویکردها و نظرات آنها را خواهد شنید اما واقعیت آنگونه که به نظر می‌رسد زیبا نیست.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت، هزینه بیان نظرات در عربستان مرگ و گردن زدن است.

واشنگتن‌پست به پرونده "اسراء الغمغام"، فعال ۲۹ ساله عربستانی اشاره کرد که همراه با موسی الهاشم، همسرش در دسامبر ۲۰۱۵ بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

پیشتر الغمغام رهبری اعتراضات علیه دولت در منطقه شیعه نشین القطیف در شرق عربستان را بر عهده داشت. این اعتراضات که از زمان انقلاب‌های بهار عربی سال ۲۰۱۱ در این منطقه برقرار بود، جهت درخواست برای پایان دادن به تبعیض‌ها علیه شیعیان و آزادی زندانیان سیاسی به راه افتادند.

این روزنامه بنا بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر اتهامات مطرح شده از سوی ریاض علیه الغمغام را "شرکت در اعتراضات در منطقه القطیف، تحریک مردم به شرکت در اعتراضات، سر دادن شعارهایی علیه خاندان آل سعود، تلاش برای تحریک افکار عمومی، تصویربرداری از اعتراضات و انتشار آنها در شبکه‌های اجتماعی و حمایت معنوی از معترضان" اعلام کرد.

واشنگتن‌پست با اشاره به درخواست دادستان کل عربستان در تاریخ ششم اوت جاری برای صدور حکم اعدام الغمغام و همسرش به همراه چهار تن دیگر نوشت، حاکمان عربستان با مخالفان بردبارانه برخورد نکرده و به شدت آنها را مجازات می‌کنند.

این روزنامه در ادامه تاکید کرد، در صورت اجرای این حکم، الغمغام اولین زنی خواهد بود که در عربستان به اتهام اعتراضات مسالمت‌آمیز با حکم اعدام مواجه می‌شود.

واشنگتن‌پست در ادامه سرمقاله امروز خود صدور حکم اعدام در حق هر فعال حقوقی چه زن و چه مرد به اتهام تظاهرات مسالمت‌آمیز را "وحشیانه" توصیف کرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه عربستان اخیرا به کانادا به دلیل انتقاداتش از کارنامه ناامیدکننده‌ ریاض در حوزه حقوق بشر به بهانه دخالت در امور داخلی‌اش تاخت، نوشت، امکان چشم‌پوشی از چنین رفتارهای قرون وسطایی وجود ندارد.

واشنگتن‌پست در ادامه از دولت آمریکا خواست در برابر عربستان موضعگیری مشابه کانادا اتخاذ کند.

این روزنامه نوشت، اینکه آمریکا به عنوان قدرتمندترین دموکراسی جهان بتواند صدای خود را علیه نقض حقوق بشر در عربستان بلند کند، ترغیب‌کننده خواهد بود.

در ادامه این سرمقاله آمده است، عربستان وارد حمله‌ای مستمر علیه مخالفان شد و مسؤولان این کشور رائف بدوی، وبلاگ‌نویس و سمر بدوی، خواهر او را به دلیل دفاع‌شان از حقوق بشر و درخواست برای برقراری میانه‌روی بیشتر در کشورشان بازداشت کردند، حال سوال این است که آیا واقعا این خواسته‌ها خطرناک هستند؟

واشنگتن‌پست در پایان سرمقاله خود بار دیگر به تناقض موجود میان طرح بن سلمان برای چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ و عملکرد او پرداخت و نوشت، بن سلمان تاکید دارد که ارزش‌های میانه‌روی و آزادمنشی سنگ بنای موفقیت عربستان است و اصول این کشور شامل تاکید بر رعایت حقوق بشر است، بهتر است پادشاه و ولیعهد عربستان نوشته‌های خود را بخوانند زیرا به نظر می‌رسد که این دو همانند طاغوتیان عصر تاریکی رفتار می‌کنند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین