|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۲۲۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
این محقق حوزه مهندسی زلزله در پاسخ به این سوال که آیا این زلزله پس‌لرزه زلزله 7.3 روز 21 آبان بوده است یا خیر، اظهار کرد: این زلزله مورد تردید است؛ چراکه عمق این زلزله کمتر از عمق 24 کیلومتری زلزله 21 آبان است.
به اعتقاد عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، با توجه به تفاوت‌های زمین‌لرزه بامداد امروز با زلزله 21 آبان سال 1396 استان کرمانشاه، احتمالا زلزله بامداد امروز 4 شهریور رخدادی ثانویه در شمال پهنه گسلش ازگله باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زلزله روز گذشته استان کرمانشاه توضیح داد: از زلزله 21 آبان سال گذشته تاکنون 15 هزار زلزله با بزرگای بیش از 2 در این منطقه به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشتر این زلزله‌ها مربوط به پس لرزه‌های زلزله 7.3 روز 21 آبان است، خاطر نشان کرد: از این تعداد پس‌لرزه تا امروز صبح 130 زلزله با بزرگای بیش از 4 بوده است.

زارع با تاکید بر اینکه در این منطقه زلزله بیشتر از 6 رخ نداده است، ادامه داد: این منطقه امروز صبح زلزله بزرگای بیش از 6 را تجربه کرده است.

این محقق حوزه مهندسی زلزله در پاسخ به این سوال که آیا این زلزله پس‌لرزه زلزله 7.3 روز 21 آبان بوده است یا خیر، اظهار کرد: این زلزله مورد تردید است؛ چراکه عمق این زلزله کمتر از عمق 24 کیلومتری زلزله 21 آبان است.

زارع عمق زلزله بامداد امروز کرمانشاه را بر اساس برآوردهای تا امروز صبح را 14 کیلومتر عنوان کرد و یادآور شد: علاوه بر آن گسلش روز 21 آبان 96 یک گسلش فشاری و از نوع راندگی بوده، ولی گسلش بامداد امروز یک گسلش قائم و به صورت امتداد لغز است.

وی خاطر نشان کرد: این تفاوت‌ها ما را به این نکته می‌رساند که در منطقه با یک ‌رخداد ثانویه‌ای مواجه هستیم که این زلزله ثانویه در همان پهنه زلزله 21 سال 1396 رخ داده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله در خصوص ادامه‌دار بودن این زلزله گفت: همین زلزله‌ای که در ساعت 2 و 43 دقیقه بامداد امروز رخ داده، پس لرزه‌هایی داشته است و ادامه‌دار هم می‌تواند باشد.

زارع همچنین تاکید کرد: در این منطقه انتظار اینکه مجددا از این نوع زلزله‌ها رخ دهد، می‌رود.

وی با اشاره به گسل مسبب این زلزله، خاطر نشان کرد: گسل این زلزله گسلش قائم و حرکت امتداد لغز دارد. گسل مسبب زلزله 21 آبان سال گذشته گسل "پی‌سنگی ذهاب" بوده و زلزله بامداد امروز شاید یکی از گسل‌هایی است که در پهنه گسل "پی‌سنگی ذهاب" قرار دارد.

به گفته این محقق به احتمال زیاد حرکت امتداد لغز راستگرد دارد و جهت گسلش هم تقریبا شمالی-جنوبی است.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با بیان اینکه در مطالعات قبلی ما گسل پی‌سنگی ذهاب جهت شمالی- جنوبی داشته است، افزود: زلزله بامداد امروز نیز جهت شمالی-جنوبی بوده است.        

به گزارش ایسنا زلزله‌ای با بزرگای 6.1 در ساعت 2 و 43 دقیقه بامداد امروز یکشنبه 4 شهریورماه تازه‌آباد استان کرمانشاه را لرزاند. این زلزله در عمق 14 کیلومتری در شمال رو مرکز 21 آبان ماه سال گذشته گزارش شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین