|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۶
کد خبر: ۲۲۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
خوراکیان با بیان اینکه اطلاعات هرز و ضعیف کردن اندیشه از تاثیرات منفی و ماهیتی فضای مجازی است، گفت: طلاق، دروغ، سرقت، تشویق به زندگی مجردی از دیگر آسیب‌های فضای مجازی هستند. این در حالی است که امروزه بچه ها مهارت استفاده از تکنولوژی را دارند اما آن نگاه کلان را نسبت به این پدیده ندارند.
 معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ۵ شرکت برتر اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۶ در حوزه فضای مجازی فعالیت می کردند، گفت: سند سواد رسانه‌ای در دست تهیه در شورای فضای مجازی است.

صبح امروز همایش «آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی؛ تهدیدها و فرصت‌ها» در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد و اساتید به آسیب شناسی این حوزه پرداختند. در ابتدای مراسم پرویز انصاری راد سرپرست مدیریت پردیس‌های استان تهران گفت: در کشور ما متاسفانه کمتر به آموز و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد آموزش و تعلیم و تربیت نگاه می شود و همواره دچار کمبودهایی در این زمینه هستیم. تنها وقتی دچار خسران می شویم به تربیت معلم روی می آوریم تا آموزش و پرورش را به سمت داشتن معلمان خوب ببریم.

وی ادامه داد: در دانشگاه های فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی دانشجو معلمان ۴ سال کار علمی و مهارتی انجام می دهند و نگرششان متناسب با معلمی شکل می گیرد. حتی توجه می شود که معلمان از نظر فناوری ها از دانش آموزان عقب تر نباشند. در یک دهه اخیر شاهد اشتباهاتی در امر تربیت هستیم که فرزند سالاری یکی از عوامل ان است. ما باید دنبال پیشگیری از آسیب ها باشیم و دانشجو معلمان که معلمان آینده هستند در این میان نقش مهمی دارند.

انصاری راد با بیان اینکه باید شهروندانی مناسب با هنجارهای اجتماعی تربیت کنیم، بیان کرد: باید دانشگاه فرهنگیان را گسترش دهیم. معلمی نقش اساسی در تربیت شهروند مناسب دارد. به طور مثال به رواج خالکوبی ها در جامعه توجه کنیم می بینیم در این زمینه آموزه های مناسب به دانش آموزان ارائه نشده است. همچنین آسیب های فضای مجازی خانواده را به دردسر انداخته است. کسانی که در دانشگاه فرهنگیان تربیت می شوند می توانند معلمانی باشند که بینش کافی در این زمینه ها دارند.

در ادامه این همایش مصطفی عرب مدیر کل امور مشاوره و بهداشت دانشگاه فرهنگیان گفت: ما در دانشگاه فرهنگیان دچار فقر در زمینه روان شناسی هستیم و باید تلفیقی از جامه شناسی و روان شناسی به این دانشگاه نفوذ کند. چرا که امروز بیشتر با شعار زدگی رو به رو هستیم و به دلیل کمبودها نتوانسته ایم منشا اثر باشیم.

وی ادامه داد: چطور باید با نسل هایی که این اندازه با آنها فاصله داریم ارتباط برقرار کنیم و برای کمک به مشکلاتشان کنار آنها باشیم. مگر خود ما چقدر مطالعه می کنیم؟ باید هر چه زودتر به سمت وضعیت مطلوب حرکت کنیم.

در این همایش همچنین امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی بیان کرد:فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی مورد تاکید رهبری و مسئولان کشور است. برای همین از ۵ سال پیش شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد. شاید امروز یکی از مهمترین مسائل پیش روی ما نقش فضای مجازی در مسائل مختلف است. نقش فضای مجازی در اقتصاد بسیار پر رنگ است و ۵ شرکت برتر اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۶ در حوزه فضای مجازی فعالیت می کردند. حتی امروزه بحث پلئ محازی مطرح است.

وی ادامه داد: بحث آموزش در سال‌های اخیر متحول شده است. اولین مساله ای که باید به معلمان منتقل شود این است که فضای مجازی یک پدیده در حد پیام رسان دیگر نیست. بلکه قواعد خاص خود را دارد. فضای مجازی فرصتی را فراهم کرده است تا ۵ فناوری به یکدیگر پیوند بخورند و همین زمینه ساز تحولات بسیار در آینده نزدیک خواهد بود. فناوری کوانتوم، فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات و فناوری شناختی این پنج مورد هستند.

وی با اشاره به افزایش روزافزون سیطره فضای مجازی، درباره ضریب نفوذ پیام رسان‌ها گفت: واتساپ در ۱۰۹ کشور برترین پیام رسان است. تعداد شهروندان این پیام رسان از بسیاری کشورها بزرگتر است. بعد از واتساپ، یاهو مسنجر و سپس وایبر قرار دارد. در حوزه رسانه‌های اجتماعی وضعیتمان نسبت به دنیا وضعیت خوبی نیست و عمدتا مصرف کننده‌ایم.

خوراکیان با بیان اینکه اطلاعات هرز و ضعیف کردن اندیشه از تاثیرات منفی و ماهیتی فضای مجازی است، گفت: طلاق، دروغ، سرقت، تشویق به زندگی مجردی از دیگر آسیب‌های فضای مجازی هستند. این در حالی است که امروزه بچه ها مهارت استفاده از تکنولوژی را دارند اما آن نگاه کلان را نسبت به این پدیده ندارند. سند سواد رسانه‌ای در دست تهیه در شورای فضای مجازی است. در فضای امروز جامعه هدایت دانش آموزان مهم است.

وی در پایان بیان کرد: میانگین استفاده از فضای مجازی در دنیا چهار ساعت در روز است اما در ایران این عدد بالای ۷ ساعت است.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین