وی افزود: من برای پاسخگویی به دغدغه کسانی که با خلوص نیت و برای اصلاح امور دست به طرح استیضاح زدهاند خدمت شما حاضر شدهام و گزارشی از نه ماه فعالیت وزارت علوم ارائه میکنم که بعضا ممکن است نقاط ابهام و چالشی ایجاد کرده باشد و امیدوارم بتوانم این نقاط تاریک را روشن کنم.
از خدا خواستم آنچه خیر است و عاقبت به خیری دارد بر زبان من جاری کند
وزیر علوم ادامه داد: من از خدا خواستم آنچه خیر است و عاقبت به خیری دارد بر زبان من جاری کند.
فرجی دانا ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر در آستانه هفته دولت گفت: امروز مطلع شدیم که دور جدیدی از حملات به غزه شروع صورت گرفته که جای تاسف دارد اگرچه با شهدایی که غزه تقدیم اسلام کرده خون تازهای در رگهای مقاومت جاری شده است.
وزیر علوم همچنین از نمایندگان خواست با ذکر صلوات و قرائت فاتحهای روح شهدای غزه را شاد کنند.
وزیر علوم با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) موسس مکتب جعفری و شخصیتی است که بر تارک علم جهانی می درخشد، همچنان که امام راحل نیز در وصیتنامه الهی و سیاسی خود میگوید که ما مفتخریم که مذهب ما جعفری است، حوزه نفوذ مکتب امام صادق تنها منحصر به فقه نبود بلکه علوم جدید هم از علوم ایشان سرچشمه گرفته و موجب شکوفایی علم در جهان اسلام شده است.
وزیر علوم در ادامه یادآور شد: آنچه برای علم و فناوری در زمانی انجام میشود ، در سالهای بعد بار میدهد و اگر خدای نکرده خطایی در سیاستگذاری یا فعالیتها رخ دهد بعضا دهها سال بعد آثارش نمایان میشود.
وی با اشاره به اینکه «کند شدن روند پیشرفت علمی کشور از محورهای استیضاح است» افزود: براساس آمار و با توجه به اینکه ایران یک درصد از جمعیت جهان را دارد به جای اینکه سهم یک درصد در حوزه مقالات علمی داشته باشد سهمش در سال 2014 به 1.6 درصد رسیده است،میتوان این طور برداشت کرد که آنچه ما در نه ماه گذشته در وزارت علوم انجام دادیم چنین اثر شگرفی به جا گذاشته است.
فرجی دانا با بیان اینکه نباید بگذاریم سکههای قلب به جای سکههای اصل در بازار رواج پیدا کند اظهار کرد: آنچه در سال 2014 دیده می شود بعضا نتیجه کاری است که 2 تا 4 سال پیش انجام شده است و این به فرآیند تولید علم برمیگردد، من میخواهم نتیجه بگیرم آنچه در صحنه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم میکنم نتیجه سیاستها و عملکردهایی است که 4 تا 6 سال قبل آغاز شده است.
وی همچنین گفت:اگر رکودی میبینیم که هنوز دیده نمیشود به واسطه سیاستهای است که سالها قبل آغاز شده و من خوف آن را دارم که چنین رکودی در حوزه فناوری ایجاد شود، تمام سعی خود را به کار میبرم که تمهیداتی بیندیشیم که رکودی را شاهد نباشیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشجویان در مقطع فوق لیسانس 2 تا 2.5 سال و در مقطع دکترا 4 سال را پشت سر می گذارند اظهار کرد:ما در مورد یک فرآیند 10 ساله صحبت میکنیم تا کسی که تولید علم را انجام میدهد به صحنه بیاید، بنابراین آنچه الان میبینیم به دولت نهم و دهم هم برنمیگردد و دولتهای هفتم و هشتم این سرمایه گذاری ها را کرده اند.
فرجی دانا اضافه کرد: وقتی ما در سال 65 یا 66 به عنوان بورس شاگرد اول برای ادامه تحصیل اعزام شدیم 10 سال از زمان اعزام گذشت تا توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، رضا فرجی دانا در ادامه سخنان خود در جلسه استیضاح با استناد به مقالات چاپ شده در آی اس آی و روند رشد علمی کشور گفت: روند رشد از 2000 مقاله که زیر یک استناد بوده است به 7.9 استناد رسیده و این برای کشور غرورآفرین است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که بنده اینجا مدافع برخورد علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید نتایج تحقیقات به سمت کاربردی شدن سوق یابد. لذا در همین راستا اولین گام برای تولید فناوری، تولید پتنت است که متاسفانه در سال 86 منحنی رشد در ثبت پتنت از 10 هزار در سال به 3000 افول کرده است و این نشان میدهد چرخهی پتنت که باید به سمت تجاری سازی پیش رود معیوب است.
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای این وزارتخانه گام برداشتن در جهت اقتصاد دانش بنیان است گفت: قانونی که مجلس در مورد شرکتهای دانش بنیان مصوب کرده متاسفانه معلق مانده بود و پنج سال است که در معاونت علمی ریاست جمهوری خاک میخورد. لذا بنا داریم که میزان بکارگیری شرکتهای دانش بنیان را تا پایان برنامهی پنجم به 20 هزار برسانیم.
فرجی دانا با تاکید برتحکیم روابط مجلس و دولت اظهارکرد: اگر خطایی در اجراییات از من فرجی دانا سر زده است، با رفتن به سمت اصلاح آن از نصایح مشوقانه شما نمایندگان هم میتوانیم استفاده کنیم و اگر میگوییم اصولگرا یا اصلاح طلب چنین اصلاحی را مد نظر داریم.
وزیر علوم با اشاره به این که یکی از افتخارات مجوز فعالیت بیش از 700 شرکت دانش بنیان است افزود: البته متاسفانه از سال 84 تا 92 تعداد موسسات آموزش عالی رشد جهشی عجیبی داشتند و سال 84 که 950 موسسه آموزش عالی داشتیم به بیش از 22500 موسسه رسیده است. در واقع طی 8 سال سالی 200موسسه اضافه شده اما کاسه آموزش عالی همان کاسهای است که از سالها قبل بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آنچه انجام میدهیم در آینده ایران اسلامی خود را نشان میدهد و ما باید نگران آن باشیم چرا که مورد قضاوت تاریخ قرار میگیرد اظهار کرد: همه آنچه که به عنوان نقاط ضعف گفتهاند باید تبدیل به تفاهم شود.
فرجی دانا در ادامه سخنان خود به افزایش میزان نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اشاره کرد و گفت: به طور کلی زمانی که سال گذشته مجموعه دانشگاهها را تحویل گرفتیم 1300 میلیارد تومان بدهی وجود داشته است به عنوان مثال حتی یک دانشگاه کوچک 30 میلیارد تومان بدهی دارد در حالی که ما باید تلاش کنیم برای توسعه هدفمند و هدایت آموزش عالی در استانهای محروم و رشد کیفی گام برداریم.
ادامه دارد