|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران گفت: بیش از 13 هزار و 500 واحد مسکونی شهری و روستایی در شهرستان آبدانان به علت زلزله 5.8 ریشتری عصر یکشنبه خسارت دیده و تعداد اندکی هم تخریب شده اند.
عزیز الله مهدیان  افزود: از این تعداد حدود پنج هزار واحد مسکونی بسیار فرسوده و قدیمی هستند و چون سازه ای ندارند قابل تعمیر نیز نیستند.

وی با بیان اینکه برآوردهای اولیه نشان می دهد که براثر وقوع این زلزله واحدهای مسکونی 44 روستا در شهرستان آبدانان و 15 روستا در دهلران خسارت دیده اند، گفت: برآوردهای اولیه کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در منطقه حاکی از این است که هم اکنون بیش از 13 هزار و 500 واحد مسکونی شهری و روستایی در این مناطق خسارت دیده اند.

مهدیان افزود: با این حال نیروهای امدادی هلال احمر، بنیاد مسکن و سایر واحدهای ذیصلاح فعالیت های خود را در منطقه آغاز کرده اند و هم اکنون کارشناسان بنیاد در حال بررسی های اولیه برای تعیین میزان خسارت وارده به واحدهای مسکونی در این منطقه با هدف ارایه به دولت برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز هستند.

به گفته این مقام مسئول، پس از آنکه حجم خسارات وارده مشخص شد، کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران با بازدید حضوری واحد به واحد فرم های مربوط به واحدهای صدمه دیده و میزان خسارت آن را تکمیل می کنند تا عملیات بازسازی واحدهای مسکونی در منطقه آغاز شود.

معاون بازسازی بنیاد مسکن تصریح کر د: با این حال تا اختصاص منابع مالی مورد نیاز توسط دولت، بنیاد مسکن از محل منابع خود پرداخت کمک های اضطراری را آغاز کرده تا به تدریج با تخصیص اعتبارات مالی، بازسازی واحدها با حجم گسترده تری آغاز شود.

مهدیان یادآور شد: عملیات بازسازی مناطق حادثه دیده با بهره گیری از اعتبارات دولتی همیشه زمانبر است لذا نهادهای امدادی معمولا از محل منابع داخلی کمک های خود را به زلزله زدگان آغاز می کنند تا دولت بتواند پس از طی مراحل قانونی اعتبارات مورد نیاز را تخصیص دهد.

گفتنی است، نخستین زمین لرزه ساعت 15:54 دقیقه عصر روز دوشنبه به بزرگی 4،6 درجه در امواج درونی زمین (ریشتر) در 30 کیلومتری موسیان و سه کیلومتری بخش مورموری رخ داد.

زمین لرزه ای دیگری نیز به بزرگی 4،9 ریشتر بار دیگر در ساعت 19:17 دقیقه همان روز دهلران را به لرزه درآورد.

کانون این زمین لرزه ها بخش مورموری در شهرستان آبدانان بوده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین